Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TLP107 | BASIC CHEMISTRY | 1 | 4 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DAMLA ZEYDANLI-Dr.Öğr.Üyesi SEÇİL KIRLANGIÇ ATAŞEN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders öğrencilere kimyanın temel kavramları, yasaları ve uygulamaları konularında sistemli ve kapsamlı olarak bilgiler vermek, kimya konusunda düşünme ve soru çözme yeteneklerini geliştirmek, kimya alanı ile diğer bilim alanları arasındaki ilişkileri ortaya koymak ve kimya alanının genel uygarlık sistemindeki yapısının özelliklerini göstermeyi amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders temel kimya kavramları, madde ve atomun yapısı, molekül yapıları ve formülleri, periyodik sistem, kimyasal tepkimeler, çözeltilerin hazırlanması, mol, molarite ve % çözelti hesaplamalarını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kimyanın temel prensiplerini tanımlar. |
Maddeyi sınıflandırır. |
Ölçüm birimlerini, anlamlı rakamları, bilimsel hesaplama ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
Laboratuvar kuralları ve laboratuvar tehlike işaretlerini tanımlar. |
Çözelti hazırlama yöntemlerini doğru bir şekilde uygular. |
Çözelti derişim hesaplamalarını doğru bir şekilde kullanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Anlamlı Rakamlar, Birim sistemleri, Kimyasal Hesaplama Yöntemleri | Anlatım; Soru Yanıt, Problem Çözme; Örnek olay, Gösteri Beyin Fırtınası Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme; Vakaya Dayalı Öğrenme |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Madde,maddenin yapısı ve özellikleri | Anlatım, Problem Çözme, Tartışma Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Atom ve Özellikleri, Atom modelleri, Atomik orbitaller ,Kuantum sayıları | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Tartışma Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme; Vakaya Dayalı Öğrenme |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Laboratuvarda çalışırken dikkat edilmesi gereken kurallar, Laboratuvarda kullanılan cam ve plastik Laboratuvarda malzeme temizliği | Problemlerin Çözümleri Soru Yanıt, Problem Çözme, Örnek olay Beyin Fırtınası Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme; Vakaya Dayalı Öğrenme |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Elektromagnetik Işıma ve Spektroskopi, Ölçme ve Ölçü birimleri | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme; Vakaya Dayalı Öğrenme |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Elementler, Periyodik tablo ve özellikleri | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme; Vakaya Dayalı Öğrenme |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kimyasal Bağlar, Bileşiklerin isimlendirilmesi | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kimyasal Denklemlerin Denkleştirilmesi, Basit Formüllerin belirlenmesi | - |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Çözeltilere Giriş, Konsantrasyonlar, Laboratuvarda kullanılan karıştırıcılar, ısıtıcı ve soğutucu sistemler | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Molarite Normalite, % Derişim, Asit-Baz Reaksiyonları, Nötralleşme Reaksiyonları | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Suyun İyonlaşması, pH Kavramı | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Örnek olay; Gösteri Problem Temelli Öğrenme |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Çözelti hazırlama teknikleri, Titrasyon yöntemleri | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Örnek olay Problem Temelli Öğrenme |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | İndikatörler, pH ölçümü | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme, Beyin Temelli Öğrenme |
15 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Tamponlar | Anlatım; Soru Yanıt; Problem Çözme; Örnek olay Problem Temelli Öğrenme; Beyin Temelli Öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Petrucci ve ark., (2011). General Chemistry (10th ed.). Toronto: Pearson Canada Inc. |
Bağ, H. ve Dolu, G.(Ed.). (2018). Kimya 1 (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. |
Saltan, S., (2019). Laboratuar Teknikleri (6. Baskı). Bursa: Dora Yayıncılık. |
Nakiboğlu C., (2020), Genel Kimya 1 (2.Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have adequate infrastructure issues; acquire theoretical and practical knowledge in these areas.
|
5 | |||||
2 |
Required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to have the ability to develop.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to choose and to have knowledge to use it effectively.
|
4 | |||||
2 |
Related to the field of diagnostic data obtained and maintained with the relevant knowledge and skills to have.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have ability to do individual work.
|
3 | |||||
2 |
Applications related to the field of providing solutions when faced with unforeseen situations.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
|
3 | |||||
2 |
Public and private sector organizations by examining the processes related to their field skills to practice.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
|
2 | |||||
2 |
Medical laboratory techniques in the materials used and maintained in accordance with the does.
|
2 | |||||
3 |
Required by the field to gain a basic level of computer skills.
|
0 | |||||
4 |
Labor law and occupational safety, environmental protection and quality of information to be conscious.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 6 | 84 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 182 |
Total Workload of the Course Unit | 182 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |