TR EN

ORAL AND MAXILLOFACIAL SURGERY II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DHF423E ORAL AND MAXILLOFACIAL SURGERY II 7 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. MAHİR GÜNDAY
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, baş-boyun bölgesinin temel hastalıklarını ve patojen oluşumlarını tanımlayarak bunların teşhisi ve tedavi yöntemleri hususunda öğrencilerin bu temel bilgileri kullanarak bu vakalarda ilgili çözümleri saptamaları ve önlemleri almalarında katkıda bulunmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği, maksiller enfeksiyonları, odontojen-nonodontojen kistler ve odontojen tümörleri, tükürük bezi hastalıklarını, maksiller sinüs hastalıklarını, pereprotetik cerrahiyi, çene kemiklerindeki osteonekroz sebeplerini, apikal rezeksiyon tekniğini, reimplantasyon yöntemlerini, distraksiyon osteogenezini, oral implantoloji uygulamalarını ve maksiller sinüs tabanını kaldırma yöntemlerini kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenciler maksillofasiyal enfeksiyonlar hakkında bilgi sahibi olarak bu enfeksiyonların yayılma yollarını yorumlar. Öğrenciler baş-boyun bölgesinin odontojen-nonodontojen kistleri ve tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. Öğrenciler odontojen tümörler ve tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. Öğrenciler tükürük bezleri hastalıkları ve bunlarla ilgili sendromların tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. Öğrenciler maksiller sinüs hastalıklarının tanı ve tedavisi hakkında bilgi sahibi olup açıklar. Öğrenciler protez öncesi cerrahi işlemleri kapsayan preprotetik cerrahi işlemler hakkında bilgi sahibi olur ve bu tedavi yöntemlerini yapabilir. Öğrenciler çene kemiğinin ostemiyelitine ve nekrozuna neden olan faktörler hakkında bilgi sahibi olur ve açıklar. Öğrencileri, apikal rezeksiyon endikasyonları, kontraendikasyonları ve uygulama tekniği hakkında yeterli bilgiye sahip olup açıklar. Öğrenciler reimplantasyon koşulları ve şartları hakkında bilgi sahibi olur ve açıklar. Öğrenciler distraksiyon osteogenezi hakkında bilgi sahibi olur. Öğrenciler oral implantoloji uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve bu uygulamalarda dikkat edilmesi gereken kuralları bilir. Öğrenciler maksiller sinüs tabanı kaldırma işlemi yöntemlerini bilir ve bu uygulamalarda dikkat edilmesi gereken kuralları bilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma Maksillofasiyal enfeksiyonlar ve yayılma yolları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma Baş-boyun bölgesinin odontojen-nonodontojen kistleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Odontojen tümörler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Tükürük bezi hastalıkları ve ilgili sendromları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Maksiller sinüs hastalıkları, tanı ve tedavisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma Preprotetik cerrahi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma Çene kemiklerinde osteomiyelit-osteonekroz-osteoradyonekroz, MRONJ, BRONJ, tüberküloz Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma Apikal rezeksiyon Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma Reimplantasyon Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma Distraksiyon osteogenezi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Oral İmplantoloji- 1. Bölüm Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma Oral İmplantoloji- 2. Bölüm Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma Oral İmplantoloji- 3. Bölüm Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma Maksiller sinüs tabanını kaldırma işlemi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ağız, Diş ve Çene Hastalıkları ve Cerrahisi - Prof. Dr. Mustafa Türker ve Prof. Dr. Şule Yücetaş Diş Hekimliği Cerrahisi – Prof.Dr. Tülin Özbayrak Peterson’s Principles of Oral and Maxillofacial Surgery - Michael Miloro, G. E. Ghali, Peter E. Larsen, Peter Waite

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can use theoretical information supported by textbooks, practice tools and other resources that contain basic and current information in the field of dentistry.
5
2
Can interpret theoretical knowledge on basic medical sciences.
5
3
Use the information needed to diagnose and plan treatment for diseases of the mouth and surrounding tissues.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can relate the basic medical science knowledge gained to the systemic condition of the clinical patient.
5
2
Accesses up-to-date and reliable information using appropriate tools and equipment, and interprets this information with a critical and analytical perspective.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses and develops the acquired theoretical and practical knowledge specific to the field of dentistry.
4
2
Can interpret the knowledge acquired in basic and clinical sciences according to normal and pathological conditions encountered in dental practice.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she uses the knowledge he/she has in the field of dentistry, synthesizes and evaluates interdisciplinary information and produces solutions to problems.
3
2
The field of dentistry uses relevant technologies and computer programs and adapts them to professional practices.
4
3
Performs radiographic examination procedures using medical and dental anamnesis, clinical and diagnostic appropriate radiographs, and creates a diagnosis, treatment and follow-up plan.
4
4
Organizes basic care services on oral health protection and treatment for individuals, families and society, educates patients on this issue and takes part in projects related to these issues when necessary.
5
5
Be able to perform practices to prevent cross-infection by protecting against physical, chemical and microbiological contamination during clinical applications.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It develops basic management, leadership and responsibility skills in individual and team work.
5
2
Plans and implements a study independently with the knowledge he has in the field of dentistry
4
3
Takes part in interdisciplinary collaboration and teamwork in the field of health when necessary, within the limits of his/her own knowledge and skills.
4
4
Takes part individually and as a team member in performing emergency procedures related to the field of dentistry and providing the treatments that the patient needs, and solves unforeseen and complex problems.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It applies the principle of lifelong learning. It provides learning needs and learning resources on topics such as continuing education, communication, health informatics management related to the field of dentistry.
4
2
Evaluates changes in professional practices with a critical approach by following evidence-based practices.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Supports the development of dental health policy in order to further advance dental practices; participates in national and international studies and shares its own observations, experiences and research.
5
2
Develops oral and written communication skills by using a foreign language at least at the B1 general level of the European language portfolio.
5
3
During dental practice, they develop effective communication skills with patients, their relatives, other healthcare personnel and colleagues involved in the treatment of patients, regardless of age, gender, social and cultural differences, and plan the most appropriate treatment for the patient within the framework of social, scientific and ethical values ​​and use the data they collect regarding these treatments.
5
4
Uses advanced information and communication technologies along with computer software at the level required by the field.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interprets the information he/she has on practice management, training of assistant personnel, effective working order, methods of protection from occupational diseases, environmental protection, work safety, quality management and processes and makes the necessary arrangements regarding these issues.
4
2
Provides solutions related to the field of Dentistry, solves problems by taking responsibility, evaluates the results obtained and has sufficient experience to perform clinical applications.
4
3
It values ​​preventive health services in protecting individual and public health.
5
4
He/she can relate the information he/she has about disease prevention, early diagnosis, and prevention of excessive and unnecessary treatment.
5
5
Develops exemplary behaviors for society with attitudes and behaviors that are in line with social, scientific, cultural and ethical values.
5
6
Organizes the treatment of patients requiring special care or with systemic diseases under appropriate conditions.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 2 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 29 0 56
Total Workload of the Course Unit 56
Workload (h) / 25.5 2,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0