TR EN

SCIENTIFIC RESEARCH TECHNIQUES AND PUBLICATION ETHICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
LEE590 SCIENTIFIC RESEARCH TECHNIQUES AND PUBLICATION ETHICS 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere kendi alanlarında akademik araştırmaları uluslararası bilimsel standartlarda yürütebilmelerini sağlayacak temel ilkeleri öğretmek. Öğrencilerin araştırma konusuna uygun olarak doğru veri toplama ve analiz yöntemlerini seçebilmesini sağlamak. Öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak ve etik değerleri gözeterek, araştırma yapma beceri ve yetkinliğine sahip olmasını sağlamak. Öğrencilere bilimsel makale ve tez yazma kabiliyeti kazandırmak.
Contents of the Course Unit: Bilim felsefesi ve metodolojisinin temel kavramlarının araştırılması, veri türlerinin çeşitli açılardan karşılaştırılması, veri toplama ve çözümleme yöntemlerinin örneklendirilmesi yapılır. Akademik kaynakları etkili kullanma ve araştırma sonuçlarını doğru aktarma becerilerinin edinilmesini sağlanır. Bilim, kuram ve araştırma ilişkisi, bilimsel araştırmanın tasarım ve gerçekleştirilmesinden raporlaştırılmasına dair süreçlerin nasıl gerçekleştirildiği üzerinde durulur. Bilimsel makale ve tez yazımı ve bu esnada uyulacak etik kurallar ele alınır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenci araştırma yöntemlerini ve bilimsel araştırmanın temel ilkelerini bilir. Öğrenci bilimsel yöntem ve araştırma sürecinin temel kavram ve sorunlarını tartışır. Öğrenci hangi konuyu hangi araştırma yöntemi ile ele alması gerektiğine karar verir. Öğrenci akademik bağlamda bilimsel araştırma önerisi sunmak ve elde edilen sonuçları yayınlamak için gerekli yazım formatını uygular. Öğrenci nicel ve nitel araştırma yöntemlerini karşılaştırır. Öğrenci araştırmada etiğin önemini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma Temel Kavramlar: Bilim, Bilimsel Araştırma Felsefesi Okuma ve Yazma
2 Okuma Araştırma Yöntemlerine Giriş, Akademik Yazına Bakış Okuma ve Yazma
3 Okuma Tez Yazım Kuralları Okuma ve Yazma
4 Okuma Bilimsel Araştırma Süreçleri: Araştırma Konusunun Belirlenmesi, Araştırma Probleminin Tanımlanması Okuma ve Yazma
5 Okuma Araştırmanın Yöntem ve Modelinin Belirlenmesi Okuma ve Yazma
6 Okuma Araştırma Evreninin ve Örnekleminin Belirlenmesi, Hipotezler ve Amaçlar Okuma ve Yazma
7 Okuma Bilimsel Veri Toplama: Literatür Araştırması Okuma ve Yazma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Veri Toplama Yöntem ve Araçları Okuma ve Yazma
10 Okuma Nitel Verilerde Kullanılan Yöntem ve Araçlar Okuma ve Yazma
11 Okuma Nicel Verilerde Kullanılan Yöntem ve Araçlar Okuma ve Yazma
12 Okuma Verilerin Analizi Okuma ve Yazma
13 Okuma Araştırmanın Raporlaştırılması: Metin İçi ve Sonu Kaynakça Gösterimi, Özet, Tablo ve Şekiller Okuma ve Yazma
14 Okuma Bilimsel Araştırmada Etik Kuramları, Yayın Etiği Okuma ve Yazma
15 Okuma Bilimsel Araştırmada Etik Kuramları, Yayın Etiği Okuma ve Yazma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Karasar, N. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Tan, W. (2017).
Research Methods A Practical Guide for Students and Researchers. Second Edition, World Scientific. Walliman, N. (2021).
Research Methods The Basics. 3rd Edition, Routledge. Almutairi, A. O. (2017).
Scientific Research Methods. International Institute for Science, Technology & Education.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Based on undergraduate level documents, they deepen her knowledge of the field with an analytical approach and increases in later stages.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Comprehends the interdisciplinary interaction that the field of training sciences is related to and discusses current information about the field from different perspectives.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Effectively uses the expert knowledge and current practices related to the field of training science.
2
Interprets the knowledge gained in the field of training science by integrating it with the knowledge from different disciplines, develops new methods and applications for the field or redesigns existing practices.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They solve the problems related to the field of training science with a critical and questioning point of view by using the knowledge and skills they have.
2
They effectively use scientific research methods and techniques in order to be able to research, analyze, re-adapt new and current issues in the field of training and to reveal original research results.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Expectations, interpretation and announcement purposes of customers in the field of Movement and Training Sciences Competence in observing social, scientific and ethical values

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates current approaches and developments in the field with a critical approach by using the knowledge and skills acquired in the field of training science.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Equipment and technology needed in measurement activities and competition analysis applications applied to determine motor development, sportive performance and condition characteristics and computer software at an advanced level and evaluates the results obtained.
2
It critically analyzes the norms regulating relations in the field of sports sciences and social life, supports its development and shows behavior for its reorganization in case of need.
3
Expresses the current developments and studies in scientific meetings and sports organizations held at national and international level, verbally and in writing, in a fluent, understandable and systematic manner, by supporting them with quantitative / qualitative data.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
While carrying out studies related to the field of training science; defends and teaches ethical values and legal regulations accepted in social life.
2
Analyzes current practices in the field of training science, evaluates the results obtained within the scope of quality processes and develops new methods.
3
In the light of developments in the field of sports sciences; It plans sustainable projects and studies with social content that support the policies aimed at acquiring movement training, exercise and sports habits in the society in which it lives.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0