Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BEY143 | PHYSIOLOGY I | 1 | 4 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi TURGAY DAĞTEKİN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İnsan vücudunu oluşturan tüm sistemlerin temel yapısı ve işleyiş mekanizmalarına ilişkilerin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | İnsan vücudundaki hücre, doku ve sistemlerin işleyiş mekanizmaları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
FİZYOLOJİYE GİRİŞ ,HÜCRE, DOKU, ORGAN VE SİSTEMLER |
HÜCRE ORGANELLERİ VE HÜCRE TAŞIMA MEKANİZMALARI |
VUCUT SIVILARININ DAĞILIMI ,ELEKTROLİTLER |
KAN |
DOLAŞIM SİSTEMİ |
SİNİR SİSTEMİ |
KAS VE İSKELET SİSTEMİ |
ARA SINAV |
KALP |
SOLUNUM SİSTEMİ |
SİNDİRİM SİSTEMİ |
ENDOKRİN SİSTEMİ |
ÜREME SİSTEMİ |
BOŞALTIM SİSTEMİ |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Tanışma, Bireysel Araştırma | FİZYOLOJİYE GİRİŞ ,HÜCRE, DOKU, ORGAN VE SİSTEMLER | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | HÜCRE ORGANELLERİ VE HÜCRE TAŞIMA MEKANİZMALARI | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | VUCUT SIVILARININ DAĞILIMI ,ELEKTROLİTLER | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | KAN | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | DOLAŞIM SİSTEMİ | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | SİNİR SİSTEMİ | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | KAS VE İSKELET SİSTEMİ | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | KALP | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | SOLUNUM SİSTEMİ | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | SİNDİRİM SİSTEMİ | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | ENDOKRİN SİSTEMİ | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | ÜREME SİSTEMİ | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | BOŞALTIM SİSTEMİ | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | SİSTEMLERE GENEL BAKIŞ | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Hall, J. E. Guyton H.E.(2016). Guyton and Hall Tıbbi Fizyoloji (13. ed). Elsevier. |
Ganong, W. (2016) Ganong Tıbbi Fizyoloji (25. ed). McGraw Hill Ed. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of Nutrition and Dietetic practice.
|
5 | |||||
2 |
Define current knowledge and practices in Nutrition and Dietetics.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Asses general health problems related to nutrition.
|
1 | |||||
2 |
Explain the Nutrition and Dietetic practices by using knowledge in this field.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
|
3 | |||||
2 |
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the information about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
|
3 | |||||
2 |
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
|
0 | |||||
2 |
Respond to clients' health, social and environmental problems.
|
0 | |||||
3 |
Evaluate the nutritional status of the patients.
|
0 | |||||
4 |
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
|
0 | |||||
5 |
Plan client-specific nutritional treatments.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 65 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |