Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
FTY246 |
BIOMECHANICS AND KINESIOLOGY II |
4 |
3 |
3 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Kas iskelet sistemindeki eklemlerin ve eklemi oluşturan elemanların yapısı, normal mekanik ve anatomik özelliklerini tanımlamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Normal ve patolojik yürüyüş; columna vertebralisin mekaniği ve patomekaniğin öğrenir. Skolyoz, pelvis-kalça-diz -ayak bileği ve ayağın mekaniği ve patomekaniği; omuz-kol kompleksi, dirsek, el bileği ve elin mekaniği ve patomekaniği öğrenir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Normal hareket ve fonksiyonu açıklar.2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Açıklar) |
Normal hareket ve fonksiyonu, hastalarda görülen hareket ve fonksiyon bozukluklarıyla karşılaştırır. 4 D (DUYUŞSAL/ 4. Düzey – Kuruluş: Kategorize) |
Kolumna vertebralisin anatomik ve mekanik özelliklerini açıklar. 2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Açıklar) |
Kolumna vertebralisin anatomik ve mekanik özelliklerini patolojik durumlarla karşılaştırır. 4 D (DUYUŞSAL/ 4. Düzey – Kuruluş: Kategorize) |
Pelvis, kalça, diz, ayak bileği eklemleri ve ayağa yönelik mekanik ve patomekaniği mesleki uygulamalara ait bilgileri sorgulayarak analiz etme yeterliliğini gösterir. 3 B (BİLİŞSEL / 3. Düzey - Anlama ; Gösterir) |
Alt ekstremite eklemlerini kapsayan dinamik aktiviteler için kinematik ve kinetik değerleri açıklar. 2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Açıklar) |
Omuz-kol kompleksi, dirsek ve el bileği eklemleri ile ele yönelik mekanik ve patomekanik bilgileri açıklar. 2 B (BİLİŞSEL / 2. Düzey - Anlama ; Açıklar) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Yürüme Analizi |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Dirsek Eklem Kompleksi |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
El ve El Bileği Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Omuz Eklem Kompleksi ve Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Ayak Bileği Eklem Kompleksi ve Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Ayak Kompleksi |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Ayak Kinezyolojisi |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Genel Tekrar |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Diz Mekaniği ve Patomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Kalça Eklemi Kinezyolojisi |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Pelvis Kuşağı Kinezyolojisi |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Spinal Kolon |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Koşmanın Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Oturmanın Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Erbahçeci, F., & Yazıcıoğlu, G. (2016). Kinezyoloji ve biyomekanik. Hipokrat Kitabevi. |
Yazıcıoğlu, G., & Erbahçeci, F. (2020). Kinezyoloji ve biyomekanik (Gözden geçirilmiş 3. baskı). Hipokrat Yayıncılık. |
Lippert, L. S. (2006). Clinical kinesiology and anatomy (4th ed.). F. A. Davis Company. |
Çetin, H. N. (2013). Biomekanik (Geliştirilmiş 3. bs., A. Sağlam, Ed.). Turna Yayınları. |
LeVeau, B. F. (2014). İnsan hareketinde biyomekanik: Sağlık profesyonelleri için temeller ve ilerisi (Y. Yakut, Çev. Ed.). Pelikan. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
18 |
0 |
74 |
|
Total Workload of the Course Unit |
74 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
2,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
3,0 |
|