TR EN

MEDICAL BIOLOGY AND GENETICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BEY142E MEDICAL BIOLOGY AND GENETICS 2 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NASIR MUSTAFA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Hücreyi oluşturan yapıların fonksiyonları , genetik materyal ve ilgili hastalıklara ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Hücre yapısı, genetik materyal, transkripsiyon, translasyon, hücre döngüsü, polimorfizm, mutasyon, kalıtsal hastalıklar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Moleküler yapı ile biyolojik fonksiyonu ilişkilendirir.
Hücresel hastalıkların genetik kökenlerini tartışır.
Canlı organizmalarda bulunan başlıca moleküler yapıların biyolojik önemini örneklendirir.
Hücrenin organellerini açıklar.
Mutasyon kavramlarını açıklar.
Genetiğin temel kavramlarını açıklar.
Hücre işleyişinin temelindeki moleküler biyoloji ve genetik kavramlarını ilişkilendirir.
Hücreyi oluşturan molekül yapılarını işlevleriyle açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Hücre Organelleri Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
2 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Hücrenin Kimyasal Yapısı Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
3 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Hücre Membran Yapısı ve Özelleşmeleri Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
4 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Hücrenin Bölünmesi Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
5 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Hücre Döngüsü Kontrolü Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
6 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Kromatin ve Kromozomun Yapısı Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
7 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Transkripsiyon Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Translasyon Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
10 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Kalıtım- Mendel Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
11 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Kalıtım-Non Mendelyan Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
12 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Kromozom Anomalileri Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
13 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma DNA Tamir Mekanizmaları Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Doğum Öncesi Tanı Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
15 Literatür Tarama, Veri tabanı inceleme, Web tabanlı araştırma Genetik Danışma Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Clark, D. P., & Pazdernik, N. J. (2012). Molecular biology (2nd ed.). Academic Cell.
Coultate, T. P. (2016). Food: The chemistry of its components (6th ed.). Cambridge, UK: Royal Society of Chemistry.
Karp, G., Iwasa, J., & Marshall, W. (2016). Karp’s cell and molecular biology: Concepts and experiments (8th ed.). John Wiley & Sons.
Kontogiorgos, V. (2021). Introduction to food chemistry (pp. 19–53). Springer.
Miller, D. D., & Yeung, C. K. (2022). Food chemistry: A laboratory manual (2nd ed.). Wiley.
Rajuva, T. R., & Joy, P. (2014). Food technology lab manual.
Vaclavik, V. A., & Christian, E. W. (2021). Essentials of food science (6th ed.). Cham, Switzerland: Springer.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks containing basic and current information in the field of physiotherapy and rehabilitation, application tools and multimedia education tools and other resources.
4
2
Has the knowledge to evaluate the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of the information.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the knowledge to reach scientific knowledge in the field of physiotherapy and rehabilitation, to monitor, evaluate and apply the current literature.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of physiotherapy and rehabilitation, it interprets and evaluates scientifically proven data, defines and analyzes problems, develops solutions by considering professional and ethical values ​​based on research and evidence, shares information, and makes teamwork.
4
2
Produces solutions to the problems specific to the field in line with scientific data/evidence.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Provides health education for individuals, families and the society by using the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of physiotherapy and rehabilitation.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using advanced knowledge about physiotherapy and rehabilitation, carries out a study independently and takes responsibility as a team member in cooperation with other professional groups working in this field.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Demonstrates embracing lifelong learning, is open to development and continues this behavior.
4
2
Identifies learning resources, access resources effectively/quickly.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Shares her thoughts on the issues related to physiotherapy and rehabilitation with quantitative and qualitative data, and shares thoughts with experts and non-experts as an active element of the process, by supporting them with quantitative and qualitative data.
4
2
With the awareness of social responsibility, organizes and implements projects and activities in cooperation with other professional groups for the social environment which they live.
4
3
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collects, interprets and applies data related to the field of physiotherapy and rehabilitation, cooperates with people from related disciplines during the announcement of the results and acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values.
5
2
With Professional identity, sets a role model to colleagues and is an example to the society.
5
3
Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society in the fields of education, practice and research.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 79
Total Workload of the Course Unit 79
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0