TR EN

NORMAL ENGINE DEVELOPMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY141E NORMAL ENGINE DEVELOPMENT 1 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. BUSENUR KARAGÖZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Refleks ve motor gelişim basamakları açısından doğum sonrası normal gelişim süreci incelenerek , hareketin ve fonksiyonu etkileyen faktörlerle birlikte normal gelişim aşamaları konusunda gelişimsel biyomekani, spinal eğrilerin gelişimi, sinir sistemi, refleksler, duyu ve algını gelişimi, kardiovaskular ve pulmoner sistemlerle psikomotor sistemin gelişimi ile patolojik refleksler, hareket disfonksiyonları ve motor gelişim testleri ve uygulanışına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Normal gelişim, embriyonik gelişim, bebek gelişimi, hareket gelişimini etkileyen faktörler, psikomotor gelişim, motor organizasyon düzeyleri, yenidoğan değerlendirmesi, patolojik refleksler, refleksler ve düzeltme reaksiyonları ve motor gelişim testleri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Nörolojik, ortopedik ve ergoterapi muayene bulgularını değerlendirir.
Anormal refleksleri değerlendirir.
Anormal kas tonusunu ve disfonksiyonunu kategorize eder.
Anormal motor gelişim gösteren durumları değerlendirir.
Motor hareket ve duyusal gelişimi ilişkilendirir.
İntrauterin hayatta, bebeğin gelişim evrelerini tanımlar.
Yenidoğan değerlendirmesini yapabilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Hareket ve Fonksiyonel Gelişim Giriş ve Terminoloji Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Gelişimin Temel İlkeleri Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
3 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Motor Öğrenme, Motor Hareket ve Motor Gelişim: Temel Kavramlar ve Süreçler Tartışma, Bireysel çalışma, Proje Çalışması İncelemesi
4 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Motor Öğrenme ile İlgili Gelişimsel Teoriler Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
5 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Doğum Öncesi (Prenatal) Gelişim Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
6 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Fetal Dönemde Sinir Sistemi ve Kas-İskelet Sistemi Gelişimi Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
7 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Normal Motor Gelişim Kinezyolojisi Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Bebeklerde Motor Gelişimle İlgili Refleksler Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
10 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Düzeltme, Koruma, Denge Reaksiyonları, Postural Reaksiyonlar Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
11 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Normal Hareket ve Fonksiyonel Gelişim - Kaba Motor Gelişim Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
12 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Normal Hareket ve Fonksiyonel Gelişim - İnce Motor Gelişim Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
13 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Fiziksel Gelişim Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
14 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Duyusal ve Kognitif Gelişim Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
15 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Atipik Gelişim ve Sık Görülen Pediatrik Hastalıklar Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Trombly, CA Occupational Therapy for Physical Dysfunction, William&Wilkins, 1989, Baltimore, USA.
Lippincott Willams and Wilkins,(2009),Barr's Human Nervous System.
Scully RM, Barnes MR, Physical Therapy, Lippincotti Co, Philadelphia, 1989.
Adams Victors McGraw Hill Comp,(2005), Neurology.
Fogel A, Nelson G.(1988), Child Development, USA.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks containing basic and current information in the field of physiotherapy and rehabilitation, application tools and multimedia education tools and other resources.
4
2
Has the knowledge to evaluate the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of the information.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the knowledge to reach scientific knowledge in the field of physiotherapy and rehabilitation, to monitor, evaluate and apply the current literature.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of physiotherapy and rehabilitation, it interprets and evaluates scientifically proven data, defines and analyzes problems, develops solutions by considering professional and ethical values ​​based on research and evidence, shares information, and makes teamwork.
5
2
Produces solutions to the problems specific to the field in line with scientific data/evidence.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Provides health education for individuals, families and the society by using the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of physiotherapy and rehabilitation.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using advanced knowledge about physiotherapy and rehabilitation, carries out a study independently and takes responsibility as a team member in cooperation with other professional groups working in this field.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Demonstrates embracing lifelong learning, is open to development and continues this behavior.
4
2
Identifies learning resources, access resources effectively/quickly.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Shares her thoughts on the issues related to physiotherapy and rehabilitation with quantitative and qualitative data, and shares thoughts with experts and non-experts as an active element of the process, by supporting them with quantitative and qualitative data.
5
2
With the awareness of social responsibility, organizes and implements projects and activities in cooperation with other professional groups for the social environment which they live.
4
3
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collects, interprets and applies data related to the field of physiotherapy and rehabilitation, cooperates with people from related disciplines during the announcement of the results and acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values.
5
2
With Professional identity, sets a role model to colleagues and is an example to the society.
5
3
Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society in the fields of education, practice and research.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 3 21
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 58 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0