Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY141E | NORMAL ENGINE DEVELOPMENT | 1 | 2 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. BUSENUR KARAGÖZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Refleks ve motor gelişim basamakları açısından doğum sonrası normal gelişim süreci incelenerek , hareketin ve fonksiyonu etkileyen faktörlerle birlikte normal gelişim aşamaları konusunda gelişimsel biyomekani, spinal eğrilerin gelişimi, sinir sistemi, refleksler, duyu ve algını gelişimi, kardiovaskular ve pulmoner sistemlerle psikomotor sistemin gelişimi ile patolojik refleksler, hareket disfonksiyonları ve motor gelişim testleri ve uygulanışına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Normal gelişim, embriyonik gelişim, bebek gelişimi, hareket gelişimini etkileyen faktörler, psikomotor gelişim, motor organizasyon düzeyleri, yenidoğan değerlendirmesi, patolojik refleksler, refleksler ve düzeltme reaksiyonları ve motor gelişim testleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Nörolojik, ortopedik ve ergoterapi muayene bulgularını değerlendirir. |
Anormal refleksleri değerlendirir. |
Anormal kas tonusunu ve disfonksiyonunu kategorize eder. |
Anormal motor gelişim gösteren durumları değerlendirir. |
Motor hareket ve duyusal gelişimi ilişkilendirir. |
İntrauterin hayatta, bebeğin gelişim evrelerini tanımlar. |
Yenidoğan değerlendirmesini yapabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Hareket ve Fonksiyonel Gelişim Giriş ve Terminoloji | Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması |
2 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Gelişimin Temel İlkeleri | Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması |
3 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Motor Öğrenme, Motor Hareket ve Motor Gelişim: Temel Kavramlar ve Süreçler | Tartışma, Bireysel çalışma, Proje Çalışması İncelemesi |
4 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Motor Öğrenme ile İlgili Gelişimsel Teoriler | Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması |
5 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Doğum Öncesi (Prenatal) Gelişim | Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması |
6 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Fetal Dönemde Sinir Sistemi ve Kas-İskelet Sistemi Gelişimi | Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması |
7 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Normal Motor Gelişim Kinezyolojisi | Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Bebeklerde Motor Gelişimle İlgili Refleksler | Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması |
10 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Düzeltme, Koruma, Denge Reaksiyonları, Postural Reaksiyonlar | Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması |
11 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Normal Hareket ve Fonksiyonel Gelişim - Kaba Motor Gelişim | Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması |
12 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Normal Hareket ve Fonksiyonel Gelişim - İnce Motor Gelişim | Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması |
13 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Fiziksel Gelişim | Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması |
14 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Duyusal ve Kognitif Gelişim | Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması |
15 | Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma | Atipik Gelişim ve Sık Görülen Pediatrik Hastalıklar | Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Trombly, CA Occupational Therapy for Physical Dysfunction, William&Wilkins, 1989, Baltimore, USA. |
Lippincott Willams and Wilkins,(2009),Barr's Human Nervous System. |
Scully RM, Barnes MR, Physical Therapy, Lippincotti Co, Philadelphia, 1989. |
Adams Victors McGraw Hill Comp,(2005), Neurology. |
Fogel A, Nelson G.(1988), Child Development, USA. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks containing basic and current information in the field of physiotherapy and rehabilitation, application tools and multimedia education tools and other resources.
|
4 | |||||
2 |
Has the knowledge to evaluate the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of the information.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the knowledge to reach scientific knowledge in the field of physiotherapy and rehabilitation, to monitor, evaluate and apply the current literature.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of physiotherapy and rehabilitation, it interprets and evaluates scientifically proven data, defines and analyzes problems, develops solutions by considering professional and ethical values based on research and evidence, shares information, and makes teamwork.
|
5 | |||||
2 |
Produces solutions to the problems specific to the field in line with scientific data/evidence.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Provides health education for individuals, families and the society by using the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using advanced knowledge about physiotherapy and rehabilitation, carries out a study independently and takes responsibility as a team member in cooperation with other professional groups working in this field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Demonstrates embracing lifelong learning, is open to development and continues this behavior.
|
4 | |||||
2 |
Identifies learning resources, access resources effectively/quickly.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Shares her thoughts on the issues related to physiotherapy and rehabilitation with quantitative and qualitative data, and shares thoughts with experts and non-experts as an active element of the process, by supporting them with quantitative and qualitative data.
|
5 | |||||
2 |
With the awareness of social responsibility, organizes and implements projects and activities in cooperation with other professional groups for the social environment which they live.
|
4 | |||||
3 |
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collects, interprets and applies data related to the field of physiotherapy and rehabilitation, cooperates with people from related disciplines during the announcement of the results and acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values.
|
5 | |||||
2 |
With Professional identity, sets a role model to colleagues and is an example to the society.
|
5 | |||||
3 |
Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society in the fields of education, practice and research.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 58 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |