TR EN

PSYCHOSOCIAL REHABILITATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY108E PSYCHOSOCIAL REHABILITATION 2 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HINA ZAHOOR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Fiziksel, duyusal yada kognitif yönden herhangi bir nedenle engel, özür yada bozukluk durumunda bireyin psikososyal tablosunun anlaşılabilmesini sağlamak, psikososyal sürece etki eden durumların kavratmak ve klinik uygulamalarda karşılaşılabilecek psikososyal problemleri göz önüne alarak rehabilitasyon programını yönlendirebilmeye ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Psikososyal rehabilitasyona giriş, kaza sonrası psikososyal rehabilitasyon, stres ve post travmatik stres sendromu, depresyon ve başa çıkma yolları, görme engellilerde psikososyal rehabilitasyon, işitme engellilerde psikososyal rehabilitasyon, fiziksel engellilerde psikososyal rehabilitasyon, özürlü çocuklarda ve ailelerinde psikososyal rehabilitasyon, kronik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Psikososyal rehabilitasyonla ilgili temel kavramları açıklar.
Kaza sonrası yaşanan psikososyal süreç ve uyum aşamaları, stres ve posttravmatik stres bozukluğu, Travmatik yaralanmalardan sonra görülen problemleri sıralar.
Nörolojik hastalıklarda, çocuklarda özüre neden olan problemlerde, ilerleyici kronik hastalıklarda, geriatrik kişilerde psikososyal rehabilitasyon problemlerini fark edebilir.
Fiziksel engelliler, engelli çocuğa sahip aileler, görme engelliler ve işitme-konuşma engellilerde psiko-sosyal süreçlerini sıralar.
Stres ve posttravmatik stres bozukluğunu açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Giriş ve Psikososyal Rehabilitasyon Alanında Kavramlar Anlatım, Örnek Olay İncelemesi
2 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Kaza Sonrası Yaşanan Psikososyal Süreç ve Uyum Aşamaları Anlatım, Örnek Olay İncelemesi
3 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Stres ve Posttravmatik Stres Bozukluğu Anlatım, Örnek Olay İncelemesi
4 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Travmatik Yaralanmalardan Sonra Görülen Problemlerde (Amputeler, Omurilik Yaralanmaları, Yanık) Psikososyal Rehabilitasyon Anlatım, Örnek Olay İncelemesi
5 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nörolojik Hastalıklarda Psikososyal Rehabilitasyon (Hemipleji, Parkinson, MS) Anlatım, Örnek Olay İncelemesi
6 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocuklarda Özüre Neden Olan Problemlerde Psikososyal Rehabilitasyon (Serebral Palsi, Kas Hastalıkları, Otistik Çocuklar, Down Sendromu) Anlatım, Örnek Olay İncelemesi
7 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İlerleyici Kronik Hastalıklarda(Kanser, AIDS), Geriatrik Kişilerde Psikososyal Rehabilitasyon Anlatım, Örnek Olay İncelemesi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Fiziksel Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay İncelemesi
10 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Engelli Çocuğa Sahip Ailelerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay İncelemesi
11 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Görme Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay İncelemesi
12 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitme-Konuşma Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay İncelemesi
13 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Depresyon ve Başa Çıkma Yolları Anlatım, Örnek Olay İncelemesi
14 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Engelli Bireylerin İstihdam Edilmesi ile İlgili Kanun ve Yönetmelikler Anlatım, Örnek Olay İncelemesi
15 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Final Sınavına Hazırlık Anlatım, Örnek Olay İncelemesi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

French, S. (Ed.). (2013). Physiotherapy a Psychosocial Approach. Butterworth-Heinemann.
Morrison, V., & Bennett, P. (2009). An introduction to health psychology. Pearson Education.
Martz, E., Livneh, H., & Wright, B. (2007). Coping with chronic illness and disability. Springer
Porter, S. (2016). Psychologically Informed Physiotherapy: Embedding Psychosocial Perspectives Within Clinical Management. Elsevier Health Sciences

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 40
Ödev Değerlendirme 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks containing basic and current information in the field of physiotherapy and rehabilitation, application tools and multimedia education tools and other resources.
4
2
Has the knowledge to evaluate the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of the information.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the knowledge to reach scientific knowledge in the field of physiotherapy and rehabilitation, to monitor, evaluate and apply the current literature.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of physiotherapy and rehabilitation, it interprets and evaluates scientifically proven data, defines and analyzes problems, develops solutions by considering professional and ethical values ​​based on research and evidence, shares information, and makes teamwork.
4
2
Produces solutions to the problems specific to the field in line with scientific data/evidence.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Provides health education for individuals, families and the society by using the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of physiotherapy and rehabilitation.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using advanced knowledge about physiotherapy and rehabilitation, carries out a study independently and takes responsibility as a team member in cooperation with other professional groups working in this field.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Demonstrates embracing lifelong learning, is open to development and continues this behavior.
4
2
Identifies learning resources, access resources effectively/quickly.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Shares her thoughts on the issues related to physiotherapy and rehabilitation with quantitative and qualitative data, and shares thoughts with experts and non-experts as an active element of the process, by supporting them with quantitative and qualitative data.
4
2
With the awareness of social responsibility, organizes and implements projects and activities in cooperation with other professional groups for the social environment which they live.
4
3
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collects, interprets and applies data related to the field of physiotherapy and rehabilitation, cooperates with people from related disciplines during the announcement of the results and acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values.
5
2
With Professional identity, sets a role model to colleagues and is an example to the society.
5
3
Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society in the fields of education, practice and research.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 2 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 58 0 79
Total Workload of the Course Unit 79
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0