Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY303E | ORTHOPEDIC REHABILITATION | 5 | 4 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SAADET TURHAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Cerrahi gerektiren veya gerektirmeyen ortopedik problemler ve kas iskelet sistem yaralanmalarının değerlendirilmesinde kullanılan temel yöntemlerin kavranması ve uygulamaya yansıtılması, patolojiye ve uygulanan cerrahiye özel ve duruma en uygun fizyoterapi -rehabilitasyon yaklaşımlarını seçme ve uygulamaya ilişkin bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Kırıkların genel tedavi prensipleri ve çeşitli kırıklardan sonraki fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımları; romatoid artrit, osteoartrit, ankilozan spondilit gibi eklem dejenerasyonuna yol açan durumların konservatif tedavisi ve endoprotezler gibi eklem replasman cerrahisi sonrası rehabilitasyon prensipleri; rotator kılıfın tendinit ve yırtıkları, bursit ve periartrit gibi omuz eklemine ait patolojilerin rehabilitasyonu; dizde patellofemoral ağrı sendromu, bağ ve menisküs yaralanmalarının rehabilitasyonu. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ortopedik problemleri açıklar. |
Kas - iskelet sistemi yaralanmalarını ve dejeneratif eklem hastalıklarını açıklar. |
Ortopedik cerrahi yöntemleri hakkında post-operatif dönemde dikkat edilmesi gereken noktaları açıklar. |
Ortopedik problemlerde genel ve patolojiye özel ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. |
Ortopedik cerrahi geçirmiş veya geçirmemiş hastalar için hastanın durumuna ve patolojiye en uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon programını organize eder. |
Ortopedideki kas - iskelet sistem yaralanmaları ve dejeneratif durumlar ile ilgili genel tedavi prensiplerini ve fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren durumların ihtiyacını açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Ortopedik Rehabilitasyona Giriş ve Temel Kavramlar, Ortopedik Rehabilitasyonda Genel Değerlendirme Prensipleri | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
2 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Kırıklar, Kırıkların Sınıflaması, Kırık İyileşmesi, Kırık Komplikasyonları | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
3 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Omurga, Alt ve Üst Ekstremite Kırıklarında Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
4 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Kırıklarda Tedavi ve Kırık Rehabilitasyonunun Genel Prensipleri | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
5 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Omuzda Görülen Ortopedik Problemler ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
6 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Dirsekte Görülen Ortopedik Problemler ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
7 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Elde ve El Bileğinde Görülen Ortopedik Problemler ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Kalçada Görülen Ortopedik Problemler ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
10 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Omurgada Görülen Ortopedik Problemler ve Rehabilitasyonu | İntAnlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
11 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Dizde Görülen Ortopedik Problemler ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
12 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Ayak ve Ayak Bileğinde Görülen Ortopedik Problemler ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
13 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Romatoid Artrit ve Osteoartritte Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | İAnlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
14 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Ankilozan Spondilit ve Nonartiküler Romatizmal Hastalıkların Rehabilitasyonu | İnAnlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
15 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme | Eklem Artroplastileri, Endoprotezler ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Tidswell ME. Cash’s Textbook of Orthopaedics and Rheumatology for Physiotherapists. Mosby Yearbook Europe Ltd. London, 1992. |
Braddom RL. Physical Medicine & Rehabilitation. WB Saunders Company. Philadelphia, 1996. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 4 | 200 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks containing basic and current information in the field of physiotherapy and rehabilitation, application tools and multimedia education tools and other resources.
|
5 | |||||
2 |
Has the knowledge to evaluate the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of the information.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the knowledge to reach scientific knowledge in the field of physiotherapy and rehabilitation, to monitor, evaluate and apply the current literature.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of physiotherapy and rehabilitation, it interprets and evaluates scientifically proven data, defines and analyzes problems, develops solutions by considering professional and ethical values based on research and evidence, shares information, and makes teamwork.
|
5 | |||||
2 |
Produces solutions to the problems specific to the field in line with scientific data/evidence.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Provides health education for individuals, families and the society by using the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using advanced knowledge about physiotherapy and rehabilitation, carries out a study independently and takes responsibility as a team member in cooperation with other professional groups working in this field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Demonstrates embracing lifelong learning, is open to development and continues this behavior.
|
4 | |||||
2 |
Identifies learning resources, access resources effectively/quickly.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Shares her thoughts on the issues related to physiotherapy and rehabilitation with quantitative and qualitative data, and shares thoughts with experts and non-experts as an active element of the process, by supporting them with quantitative and qualitative data.
|
5 | |||||
2 |
With the awareness of social responsibility, organizes and implements projects and activities in cooperation with other professional groups for the social environment which they live.
|
4 | |||||
3 |
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collects, interprets and applies data related to the field of physiotherapy and rehabilitation, cooperates with people from related disciplines during the announcement of the results and acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values.
|
5 | |||||
2 |
With Professional identity, sets a role model to colleagues and is an example to the society.
|
5 | |||||
3 |
Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society in the fields of education, practice and research.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 104 |
Total Workload of the Course Unit | 104 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |