Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY305E | PEDIATRIC REHABILITATION | 5 | 4 | 3 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi HÜSNİYE MERVE DEMİRER |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Pediatrik hastaların fizyoterapi rehabilitasyon programlarının planlanması ve uygulanmasını öğrenmeye ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Pediatrik grupta rastlanan hastalıkların klinik özellikleri, bu hastalıklarda değerlendirme, fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Pediatrik rehabilitasyon kavramını ve kapsamını tanımlar. |
Pediatrik grupta fonksiyonel yetersizlik ve engele neden olan durumları bilir. |
Üst ve alt motor nöron lezyonu olan çocuklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirmelerini bilir ve uygular. |
Üst ve alt motor nöron lezyonu olan çocuklarda fizyoterapi rehabilitasyon programını planlar ve uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Pediatrik Rehabilitasyona Giriş, Temel Kavramlar | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Normal Motor Gelişim | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | İlkel Hareketler Dönemi ve Erken Dönem Nöromotor Değerlendirme Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Riskli Bebeklerde Nörolojik ve Ortopedik Muayene | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Serebral Palside Değerlendirme Yöntemleri ve Yürüme Bozuklukları | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Serebral Palside Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Bobath Tedavi Yöntemi ve Rehabilitasyonu (Özel Tutuş Teknikleri, Pozisyonlama) | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Down Sendromu ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Obstetrik Brakial Pleksus Yaralanmalarında Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Spina Bifidada Değerlendirme, Rehabilitasyon ve Ortezleme | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Pediatrik Nöromusküler Hastalıklarda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Tortikolliste Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Duyusal İşleme Bozuklukları ve Müdahale Stratejileri | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma | Yaygın Gelişimsel Bozukluklar ve Epilepsili Çocuğa Yaklaşım | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Lennon S. The Bobath Concept: a critical review of the theoretical assumptions that guide physiotherapy practice in stroke rehabilitation. Phys Ther Rev. 1996;1:35– 45. |
Dennis J. & Matthews MD (2015). Pediatric Rehabilitation: Principles and Practice 5th Edition. Michael A. Alexander MD (Editor). |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 4 | 200 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks containing basic and current information in the field of physiotherapy and rehabilitation, application tools and multimedia education tools and other resources.
|
5 | |||||
2 |
Has the knowledge to evaluate the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of the information.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the knowledge to reach scientific knowledge in the field of physiotherapy and rehabilitation, to monitor, evaluate and apply the current literature.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of physiotherapy and rehabilitation, it interprets and evaluates scientifically proven data, defines and analyzes problems, develops solutions by considering professional and ethical values based on research and evidence, shares information, and makes teamwork.
|
5 | |||||
2 |
Produces solutions to the problems specific to the field in line with scientific data/evidence.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Provides health education for individuals, families and the society by using the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using advanced knowledge about physiotherapy and rehabilitation, carries out a study independently and takes responsibility as a team member in cooperation with other professional groups working in this field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Demonstrates embracing lifelong learning, is open to development and continues this behavior.
|
4 | |||||
2 |
Identifies learning resources, access resources effectively/quickly.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Shares her thoughts on the issues related to physiotherapy and rehabilitation with quantitative and qualitative data, and shares thoughts with experts and non-experts as an active element of the process, by supporting them with quantitative and qualitative data.
|
5 | |||||
2 |
With the awareness of social responsibility, organizes and implements projects and activities in cooperation with other professional groups for the social environment which they live.
|
4 | |||||
3 |
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collects, interprets and applies data related to the field of physiotherapy and rehabilitation, cooperates with people from related disciplines during the announcement of the results and acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values.
|
5 | |||||
2 |
With Professional identity, sets a role model to colleagues and is an example to the society.
|
5 | |||||
3 |
Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society in the fields of education, practice and research.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 82 |
Total Workload of the Course Unit | 82 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |