Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY306E | PROSTHESIS, ORTHOTIC AND REHABILITATION | 6 | 4 | 3 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SAADET TURHAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Ortezler, kullanılan materyalin seçimi, ortez tipleri ve özellikleri, engel durumlarına uygun ortez seçimi ve kullanımı, günlük yaşam aktiviteleri (GYA) kapsamında ortez kullanımı ve mobilitenin artırılması, protezlerin temel prensipleri ve amputasyonun fizyolojik ve psikolojik etkileri ve rehabilitasyon işlemlerini anlamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Üst-alt esktremite ve gövde ortezleri, ortezlerin endikasyonları ve günlük yaşamda kullanım alanları, üst ve alt ekstremite protezleri, farklı protez tiplerine ve ampütasyon seviyesine göre uygun protez parçalarının seçimi, ampute rehabilitasyonu ve günlük yaşam aktiviteleri(GYA). |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Protezi oluşturan parçaları ve üretim süreçlerini açıklayabilir. |
Ampute veya konjenital ekstremite noksanlığı olan hasta için uygun protezi seçebilir. |
Amputelerde uygun tedavi programını uygulayabilir. |
Protez endikasyonu olan hastalarda rehabilitasyon evrelerine göre gerekli değerlendirmeleri uygulayabilir. |
Protez kullanan hastalarda protezin uyumunu, gerekli biyomekaniksel ayarlamaları ve sonuçlarını karşılaştırabilir. |
Ortez endikasyonu olan hastalarda uygulama öncesi ve sonrası gerekli değerlendirmeleri uygulayabilir. |
Ortez kullanan hastalarda ortezin uyumunu ve modifikasyon gerekliliğini açıklayabilir. |
Ortezin etkinliğini artıracak tedavi programını uygulayabilir. |
Ortez ve protez alanındaki güncel teknolojik gelişmelerin takip edilmesinin önemini açıklayabilir. |
Ortez ve protez uygulamaları ile olası komplikasyonları ilişkilendirebilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Amputasyon ve protez alanı ile ilgili temel kavramlar - Amputasyon seviyeleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Dizaltı amputasyon seviyeleri ve protez uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Dizüstü amputasyon seviyeleri ve protez uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Üst ekstremite amputasyon seviyeleri ve protez uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Amputasyon cerrahisi sonrası görülen komplikasyonlar ve rehabilitasyon yaklaşımları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Protez rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Protez rehabilitasyonunda güncel yaklaşımlar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Ortezlerin Tanımı, Amaçları ve Genel Sınıflandırması | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Alt Ekstremite Ortezleri, Uygulama - Lab | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Alt Ekstremite Ortezleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Üst Ekstremite Ortezleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Omurga ve Gövde Ortezleri (TLSO, LSO, Milwaukee vb.) | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Klinik Vaka Örnekleri ile Değerlendirme, Rehabilitasyon Planlaması ve Tartışma | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web tabanlı araştırma | Genel tekrar, final sınavına hazırlık | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Browker JH, Michael JW. Atlas of Limb Prosthetics Mosby Year Book, St. Louis 1992. |
May BJ. Amputations and Prosthetics: a case study approach? Philadelphia 1996. |
Engstrom B, Van De Ven C. Therapy for Amputees Edinburgh 1999. |
Lusardi MM, Nielsen CC. Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation. 2 st ed. St. Louis : Saunders; 2007. |
GK Rose Orthotics: Principles & Practice 1986. |
American Academy of Orthotic Surgeons Atlas of Orthotics: Biomechanical Principles and Application 4th ed. 2009. |
Lusardi MM, Nielsen CC. Orhotics and Prosthetics in Rehabilitation 2nd .ed. , Elsevier Inc., St. Louis, Missouri, USA, 2007. |
Hunter JM, Schneider LH, Mackin EJ, Callahan AD Rehabilitation of the Hand, Surgery and Therapy 5th Ed., Mosby Company, Toronto, 2011. |
Fess EE, Philips CA. Hand Splinting 3rd ed., Mosby Company, Toronto, 1996. |
Stanley BG, Tribuzi SM. Concepts in Hand Rehabilitation Davis Company, Philadelphia, 1992. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Uygulama-Lab | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks containing basic and current information in the field of physiotherapy and rehabilitation, application tools and multimedia education tools and other resources.
|
5 | |||||
2 |
Has the knowledge to evaluate the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of the information.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the knowledge to reach scientific knowledge in the field of physiotherapy and rehabilitation, to monitor, evaluate and apply the current literature.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of physiotherapy and rehabilitation, it interprets and evaluates scientifically proven data, defines and analyzes problems, develops solutions by considering professional and ethical values based on research and evidence, shares information, and makes teamwork.
|
5 | |||||
2 |
Produces solutions to the problems specific to the field in line with scientific data/evidence.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Provides health education for individuals, families and the society by using the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using advanced knowledge about physiotherapy and rehabilitation, carries out a study independently and takes responsibility as a team member in cooperation with other professional groups working in this field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Demonstrates embracing lifelong learning, is open to development and continues this behavior.
|
4 | |||||
2 |
Identifies learning resources, access resources effectively/quickly.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Shares her thoughts on the issues related to physiotherapy and rehabilitation with quantitative and qualitative data, and shares thoughts with experts and non-experts as an active element of the process, by supporting them with quantitative and qualitative data.
|
5 | |||||
2 |
With the awareness of social responsibility, organizes and implements projects and activities in cooperation with other professional groups for the social environment which they live.
|
4 | |||||
3 |
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collects, interprets and applies data related to the field of physiotherapy and rehabilitation, cooperates with people from related disciplines during the announcement of the results and acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values.
|
5 | |||||
2 |
With Professional identity, sets a role model to colleagues and is an example to the society.
|
5 | |||||
3 |
Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society in the fields of education, practice and research.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 7 | 1 | 7 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 4 | 4 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
TOPLAM | 28 | 0 | 81 |
Total Workload of the Course Unit | 81 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |