TR EN

STATISTICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ISF205E STATISTICS 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ABBAS ALI HUSSEINI
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İstatistiki verileri derleme, bu verileri kullanma, problem çözme ve değerlendirmeyi sağlamaya ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Temel İstatistik Kavramlarının Tanıtılması, Merkezi Eğilim Ölçüleri, Değişkenlik Ölçüleri, Olasılık ve Olasılık Hesaplama, Kesikli ve Sürekli Dağılımlar, Binom ve Poisson Dağılımları, Normal Dağılım ve Sürekli Normal Dağılım Yöntem ve Uygulamaları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İstatistiğin temel kavramlarını tanımlar.
Regresyon analizinde bağımlı ve bağımsız değişkeni tanımlar.
Normal, simetrik ve asimetrik dağılımları tanımlar.
Tek popülasyona ilişkin hipotez testlerini uygular.
Araştırmaya konu olan hipotezleri oluşturur.
Popülasyon oranı için hipotez testini uygular.
Parametreler için güven aralıklarını hesaplar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma İstatistiğe Giriş : İstatistiğin Tanımı ve Temel Kavramlar, İstatistiğin Konusu, İstatistiğin Amacı Anlatım, Tartışma
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Verilerin Toplanması ve Derlenmesi : Verilerin Özetlenmesi Verilerin Grafik Yöntemlerle Özetlenmesi Anlatım
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Kitle ve Örneklem Anlatım, Tartışma
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma İstatistiksel Verilerin Sunulması ve Özetleme Yolları Anlatım, Tartışma
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Frekans Dağılımı ve Tabloları Anlatım
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Veri Görüntüleme Yöntemleri Anlatım, Tartışma
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Merkezi Eğilim Ölçüleri Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Örnekleme Dağılımları Anlatım
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Standart Sapma ve Özellikleri Anlatım, Tartışma
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Bağımsız Olaylar Anlatım
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Olasılık Aksiyonları Anlatım, Tartışma
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Koşullu Olasılık Anlatım, Tartışma
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Rastgele Değişkenler (Kesikli, Sürekli) Anlatım
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Bayes Teoremi ve İstatistiksel Dağılımlar Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Spiegel, M. R., & Stephens, L. J. (2013). İstatistik. Çev: ÇELEBİOĞLU, S., Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Newbold, P. (2013). İşletme ve İktisat İçin İstatistik,[Çev Şenesen Ü.], 8. Basım, Literatür Ya., İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 4 200
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks containing basic and current information in the field of physiotherapy and rehabilitation, application tools and multimedia education tools and other resources.
1
2
Has the knowledge to evaluate the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of the information.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the knowledge to reach scientific knowledge in the field of physiotherapy and rehabilitation, to monitor, evaluate and apply the current literature.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using the advanced knowledge and skills acquired in the field of physiotherapy and rehabilitation, it interprets and evaluates scientifically proven data, defines and analyzes problems, develops solutions by considering professional and ethical values ​​based on research and evidence, shares information, and makes teamwork.
2
2
Produces solutions to the problems specific to the field in line with scientific data/evidence.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Provides health education for individuals, families and the society by using the advanced theoretical and practical knowledge gained in the field of physiotherapy and rehabilitation.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Using advanced knowledge about physiotherapy and rehabilitation, carries out a study independently and takes responsibility as a team member in cooperation with other professional groups working in this field.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Demonstrates embracing lifelong learning, is open to development and continues this behavior.
4
2
Identifies learning resources, access resources effectively/quickly.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Shares her thoughts on the issues related to physiotherapy and rehabilitation with quantitative and qualitative data, and shares thoughts with experts and non-experts as an active element of the process, by supporting them with quantitative and qualitative data.
4
2
With the awareness of social responsibility, organizes and implements projects and activities in cooperation with other professional groups for the social environment which they live.
4
3
Follows the information in the field and communicates with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collects, interprets and applies data related to the field of physiotherapy and rehabilitation, cooperates with people from related disciplines during the announcement of the results and acts in accordance with social, scientific, cultural and ethical values.
2
2
With Professional identity, sets a role model to colleagues and is an example to the society.
2
3
Knows the importance of ethical principles and ethical committees for the individual and society in the fields of education, practice and research.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 2 20
Ödev 7 3 21
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 4 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 149
Total Workload of the Course Unit 149
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0