Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HEY241E | INTERNAL DISEASES NURSING | 3 | 8 | 4 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. SUZAN TURAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Sağlığın geliştirilmesi, korunması,hastalıkların erken tanı tedavi ve bakımı, hastanın ve ailenin eğitimi, rehabilitasyonuna ilişkin bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Ağrı ve Ağrılı Hasta Bakımı, Sıvı-Elektrolit ve Asid- Baz Dengesizliği, Kardiyovasküler Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Endokrin Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Diyabet ve Metabolizma Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Kan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İç hastalıkları ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
Hastayı biyolojik, psikolojik ve sosyal yönden bir bütün olarak değerlendirir. |
İç hastalıkları kapsamında yer alan tüm sistemler ile ilgili hastalıkların risk faktörlerini açıklar. |
Sistemlere yönelik hastalıkların önlenmesini, tanı ve tedavisini açıklar. |
Hastalıkların belirti ve bulgularını açıklar. |
Rehabilitasyon gereksinimi olan birey/aileyi inceler. |
Hemşirelik bakımınında hemşirelik sürecini uygular. |
Birey-aile ve toplumun sağlık davranışlarını geliştirmek için rehberlik eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | İç Hastalıkları Hemşireliğinde Temel Kavramlar | Mesleki Uygulama |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sağlık ve Hastalığın Değerlendirilmesi | Mesleki Uygulama |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Ağrı ve Ağrılı Hasta Bakım Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sıvı-Elektrolit ve Asit- Baz Dengesizliği Şok ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Kardiyovasküler Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Endokrin Sistem-Metabolizma Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Solunum Sistemi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Nörolojik Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Gastrointestinal Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Üriner Sistem Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Onkolojik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Hematolojik Hastalıklar ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Eklem Bağ Dokusu-Romatizmal Hastalıklar ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Deri Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım Uygulamaları | Mesleki Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Akdemir, N., Birol, L. (2003). İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. İstanbul: Sanerc Yayın. |
Durna, Z. (2012). Kronik Hastalıklarda Bakım. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. |
Aslan, E.F, Karadokovan, A. (2010). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Ankara: Nobel Tıp Kitapevi |
Kaptan, G., Dedeli, Ö. (2012). Teoriden Uygulamaya Temel İç Hastalıkları Hemşireliği. İstanbul Tıp Kitabevi. |
Linton, A.D., Matteson, M.A. (2020). Medical-Surgical Nursing. 7th ed. Elsevier. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Believes in the philosophy of holistic health care.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
|
5 | |||||
2 |
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 1 | 2 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 8 | 112 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 38 | 0 | 150 |
Total Workload of the Course Unit | 150 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |