Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HEY246E | PATHOLOGY | 4 | 2 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Patolojiye giriş ve genel patoloji kavramlarına ilişkin bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Patolojiye Giriş, Patoloji Laboratuvar Teknikleri Üzerine Bilgilendirme, Hücre Zedelenmesi, Onarımı ve Ölümü, Akut ve Kronik İnflamasyon, Hemodinomik Bozukluklar, Tromboz, Şok, İmmün Sistem Hastalıkları, Neoplazi, Genetik Hastalıklar, Enfeksiyon Hastalıkları, Kalp, Damar ve Akciğer Hastalıkları, Gastrointestinal Sistem Hastalıkları, Üriner Sistem Hastalıkları, Erkek Genital Sistem Hastalıkları ve Kadın Genital Sistem Hastalıkları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Patoloji ile ilgili terimleri açıklar. |
Patolojiye yol açan hastalıkları sıralar. |
Patolojide kullanılan teknikleri inceler. |
Olası hastalık nedenlerini açıklar. |
Hastalıkların etiyolojisini kavrar. |
Hastalıkların morfolojisini kavrar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Patolojiye Giriş | Anlatım |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Patoloji Laboratuvar Teknikleri Üzerine Bilgilendirme | Anlatım |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Hücre Zedelenmesi, Onarımı ve Ölümü | Anlatım, Beyin Fırtınası |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Akut ve Kronik İnflamasyon | Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Hemodinomik Bozukluklar: Tromboz, Şok | Anlatım, Beyin Fırtınası, Vaka Çalışması |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | İmmün Sistem Hastalıkları | Anlatım, Vaka Çalışması |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Neoplazi | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Genetik Hastalıklar | Anlatım, Beyin Fırtınası |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Enfeksiyon Hastalıkları | Anlatım, Beyin Fırtınası |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Kalp, Damar ve Akciğer Hastalıkları | Anlatım, Vaka Çalışması |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Gastrointestinal Sistem Hastalıkları | Anlatım, Vaka Çalışması |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Üriner Sistem Hastalıkları, Erkek Genital Sistem Hastalıkları | Anlatım, Vaka Çalışması |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Kadın Genital Sistem Hastalıkları | Anlatım |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Kadın Genital Sistem Hastalıkları | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Abul, K.A., Nelson, F., Vinay, K. (2009). Robbins & Cotran Pathologic Basis of Disease. Saunders, Philadelphia, USA. |
Demiray, U. (2013). Patoloji. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Believes in the philosophy of holistic health care.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
|
4 | |||||
2 |
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 7 | 1 | 7 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 1 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 48 | 0 | 76 |
Total Workload of the Course Unit | 76 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |