Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HEY242ET | SURGICAL DISEASES NURSING-T | 4 | 4 | 4 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Cerrahinin temel kavram ve ilkelerine, preoperatif-intraoperatif-postoperatif süreçlerde sistematik bakım vermeye ilişkin bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Cerrahide Sıvı-Elektrolit ve Asit-Baz Dengesizliklerinde ve Şokta Hemşirelik Bakımı, Cerrahi Girişim Öncesi, Sırası ve Sonrası Hemşirelik Bakımı, Yarada ve Yanıkta Hemşirelik Bakımı, Cerrahi İnfeksiyonlarda Hemşirelik Bakımı, Sinir Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Kalp-Damar Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Solunum Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Sindirim Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Meme Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Endokrin Sistemin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Kas İskelet Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı, Üriner Sistemin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı ve Doku/Organ Transplantasyonlarında Hemşirelik Bakımı. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Cerrahide temel kavramları açıklar. |
Cerrahi sınıflamaları açıklar. |
Cerrahi tedavi yöntemlerine göre hemşirelik bakım tekniklerini uygular. |
Cerrahi tedavi sonrası gelişebilecek komplikasyonları açıklar. |
Preoperatif,perioperatif ve postoperatif dönemlerde hemşirelik sürecini uygular. |
Cerrahi tedavinin tüm aşamalarında hasta ve ailesine rehberlik eder. |
Edindiği bilgi ve becerileri farklı durumlarda problem çözme amaçlı uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Cerrahi Hemşireliğine Giriş | Anlatım, Klinik Uygulama |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Cerrahide Sıvı-Elektrolit ve Asit-Baz Dengesizliklerinde ve Şokta Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Beyin Fırtınası, Klinik Uygulama |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Cerrahi Girişim Öncesi, Sırası ve Sonrası Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Beyin Fırtınası, Klinik Uygulama |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Yarada ve Yanıkta Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Beyin Fırtınası, Klinik Uygulama |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Cerrahi İnfeksiyonlarda Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Beyin Fırtınası, Klinik Uygulama |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sinir Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Beyin Fırtınası, Klinik Uygulama |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Kalp-Damar Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Beyin Fırtınası, Klinik Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Solunum Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Beyin Fırtınası, Klinik Uygulama |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sindirim Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Beyin Fırtınası, Klinik Uygulama |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Meme Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Beyin Fırtınası, Klinik Uygulama |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Endokrin Sistemin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Beyin Fırtınası, Klinik Uygulama |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Kas İskelet Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Beyin Fırtınası, Klinik Uygulama |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Üriner Sistemin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Beyin Fırtınası, Klinik Uygulama |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Doku/Organ Transplantasyonlarında Hemşirelik Bakımı | Anlatım, Beyin Fırtınası, Klinik Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Karadakovan, A., Aslan, E. F. (2010). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. İstanbul: Nobel Kitabevi. |
Dentlinger, N., Ramdin, V. (2015). Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği. Ankara:Nobel Kitabevi. |
Akyolcu N, Aksoy G, Kanan N. (2011). Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi.İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Believes in the philosophy of holistic health care.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
|
5 | |||||
2 |
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 101 |
Total Workload of the Course Unit | 101 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |