TR EN

ANATOMY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BEY141 ANATOMY 1 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AYDIN NART
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. HÜSEYİN KARADAĞ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İnsan anatomisinin sistematik ve fonksiyonel yapısına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Anatomiye giriş ve terminoloji, anatominin tanımı, genel bölümleri, temel kavramlar, hücre, anatomik terimler, kranium, iskelet sisteminin devamı, eklemler, kaslar, dolaşım sistemi, endokrin sistemi, solunum sistemi, sindirim sistemi, boşaltım sistemi, üreme sistemi, sinir sistemi ve 5 duyu.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İnsan vücudundaki sistemlerin yapısal organizasyonu ve işlevlerini tartışır.
İnsan anatomisi bilgilerini işlev ve hastalık ile ilgili soruları çözmek için uygular.
Anatomiyle ilgili temel kavramları açıklar.
Anatomik terimlere ilişkin hakimiyeti artar.
Hücre yapısını açıklar.
Hücrenin anatomik yapısı ile fizyolojik işlevi arasında ilişki kurar.
Hareketi oluşturan, iskelet ve kas yapıları arasındaki ilişkiyi açıklar.
Kemik kas ve eklemlerin birbirine etkisini açıklar.
Vücudun bölümleri ile mekaniği arasında ilişki kurar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma, Okuma Anatomi Terminolojisi Anlatım, Lab. Uygulaması, Sunum
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma, Okuma Anatomiye giriş, Kemikler Anlatım, Lab. Uygulaması, Sunum
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma, Okuma Kemikler Anlatım, Lab. Uygulaması, Sunum
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma, Okuma Eklemler, Kaslara Giriş Anlatım, Lab. Uygulaması, Sunum
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma, Okuma Kaslar(Baş-Boyun) ve Gövde Kasları, Alt ve Üst Ekstremite Kasları Anlatım, Lab. Uygulaması, Sunum
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma, Okuma Dolaşım Sistemi Anlatım, Lab. Uygulaması, Sunum
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma, Okuma Sindirim Sistemi (Sindirim kanalı) Anlatım, Lab. Uygulaması, Sunum
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma, Okuma Sindirim Sistemi (Sindirime Yardımcı Organlar), Solunum Sistemi Anlatım, Lab. Uygulaması, Sunum
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma, Okuma Üriner Sistem, Erkek ve Kadınlarda Genital Sistem Anlatım, Lab. Uygulaması, Sunum
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma, Okuma Endokrin Sistem Anlatım, Lab. Uygulaması, Sunum
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma, Okuma Sinir Sistemi Anlatım, Lab. Uygulaması, Sunum
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma, Okuma Özel Duyu Organları (Deri ve oluşumları, koku, tat ve görme organı) Anlatım, Lab. Uygulaması, Sunum
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma, Okuma Özel Duyu Organları (İşitme ve denge organı) Anlatım, Lab. Uygulaması, Sunum
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma, Okuma Genel tekrar Anlatım, Lab. Uygulaması, Sunum
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Arifoğlu, Y.(2016). Her Yönüyle Anatomi. İstanbul: İstanbul Tıp.
Süzen, B.(2015). İnsan Anatomisine Giriş.(2. Baskı) İstanbul:Nobel
Yıldırım, M.(2017). İnsan Anatomisi Atlası. İstanbul: Nobel.
Urban&Fischer F. Paulsen, J. Waschke.(2019).Sobotta İnsan Anatomisi Atlas Türkçe.İstanbul:Medipres Yayıncılık
Yıldırım, M.(2018). Resimli İnsan Anatomisi. (5.Baskı) İstanbul: Nobel.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 4 200
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
5
2
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialists, asks for consultation from other departments in case of need.
1
3
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriatric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
3
2
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology-related services.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1
2
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
1
2
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
1
3
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 3 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 79 0 149
Total Workload of the Course Unit 149
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0