TR EN

NEUROANATOMY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ODY144 NEUROANATOMY 2 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AYDIN NART
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. ARİF ÖNDER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Merkezi, periferik ve otonom sinir sisteminin özelliklerini ve fonksiyonlarını kavramaya ve bu nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını ayırt edebilme yeterliliğine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Periferik sinir sisteminin temel özellikleri, innerve ettikleri kaslar ve patolojilerinin klinik özellikleri, medulla spinalis, beyin sapı, diensefalon ve telensefalonun makro anatomisi, fonksiyonları ve anatomisindeki klinik özellikler, otonom sinir sistemi anatomisinin klinik özellikleri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sinir sisteminin genel yapısını açıklar.
Sinir sistemi terminolojisini açıklar.
Merkezi, periferik ve otonom sinir sisteminin anatomik özelliklerini açıklar.
Merkezi, periferik ve otonom sinir sistemine ait yapıların fonksiyonlarını gözden geçirir.
Duyu-algı-motor bütünleşme sürecini oluşturan yapıların etkileşimlerini açıklar.
Nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucu gelişebilecek bulgu ve belirtileri gözden geçirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Bireysel Araştırma Literatür Tarama MSS giriş, sinir sisteminin temel yapıları, beyin zarları, beyin omurilik sıvısı Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
2 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Medulla spinalis Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
3 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Medulla spinaliste inen-çıkan yollar Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
4 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Mesencephalon, Medulla oblongata (Bulbus) Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
5 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Pons ve Cerebellum Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
6 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Bazal ganglionlar Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
7 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Diensefalon Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Görme, İşitme yolları ve Vestibuler Sistem Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
10 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Otonom sinir sistemi Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
11 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Limbik sistem Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
12 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Telensefalon Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
13 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Kraniyal sinirler Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
14 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Spinal sinirler Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
15 Bireysel Araştırma Literatür Tarama Merkezi sinir sisteminin damarları Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Fonksiyonel Nöroanatomi. Ed. Prof. Dr. Doğan Taner, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş. Yayınları (2015).
Neurology and Neurosurgery İllustrated. Kenneth W. Lindsay, ian Bone, Robin Callander. Longman Group UK Limited (1986)
Temel Nöroanatomi. Prof. Dr. Mehmet Yıldırım, Nobel Tıp Kitabevi (2018).
Nöroanatomi. Douglas J. Gould, Çeviri Ed. Prof. Dr. Yasin Arifoğlu (2018).
Netter, F. İnsan Anatomisi Atlası. Cumhur, M. (Çeviri Ed.), İstanbul: Palme Yayıncılık (2021).
Nöroanatomi. Ed. Prof. Dr. Doğan Taner, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş. Yayınları (2015).
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins (2009)
Her Yönüyle Nöroanatomi Prof. Dr. Yasin Arifoğlu, İstanbul Tıp Kitabevleri (2022)

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
5
2
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialists, asks for consultation from other departments in case of need.
1
3
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriatric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
1
2
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology-related services.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1
2
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
2
2
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
1
3
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 107
Total Workload of the Course Unit 107
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0