TR EN

SOUND PHYSICS AND ACOUSTIC PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ODY146 SOUND PHYSICS AND ACOUSTIC 2 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AYDIN NART
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİHAN ÜNLÜ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dalga hareketlerinin oluşumu, davranışları, özellikleri ve sesin ne olduğunu, nasıl oluşturulduğu, özellikleri, dış ve orta kulakta ilerleyişine ilişkin bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Ses fiziğinin prensipleri, odyometrik incelemelerde kullanılan sessiz odaların akustik yapısı, reverberasyon, sesin psikolojik özellikleri, ölçü aletleri ve insan kulağı arasındaki kalibrasyon prensipleri, konuşmanın akustik yapısı ve fonetik.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ses dalgasını tanımlar.
Ses dalgalarını dalga tiplerine göre kategorize eder.
Ses dalgalarının davranışlarını açıklar.
Ses şiddeti, sesin niteliği ve tını kavramlarına ilişkin nüansları açıklar.
Rezonans olayı ve akustik empedans kavramlarının ilişkisini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Grup Araştırması Dalgalara Giriş Anlatım, Sunum, Problem Çözme, Video Destekli Anlatım
2 Literatür Tarama Grup Araştırması Dalga Hareketinin Temel Değişkenleri Anlatım, Sunum, Problem Çözme, Video Destekli Anlatım
3 Web Tabanlı Araştırma Bireysel Araştırma Bir boyutta İlerleyen Dalgalar Tartışma, Sunum, Problem Çözme, Video Destekli Anlatım
4 Grup araştırması Web Tabanlı Araştırma Üstüste Binme ve Girişim Tartışma, Sunum, Problem Çözme, Video Destekli Anlatım
5 Literatür Tarama Bireysel Araştırma Sinüssel Dalgalar Tartışma, Sunum, Problem Çözme, Video Destekli Anlatım
6 Grup Araştırması Web Tabanlı Araştırma Ses Dalgaları-Ses Dalgalarının Hızı Anlatım, Sunum, Problem Çözme, Video Destekli Anlatım
7 Literatür Tarama Bireysel Araştırma Periyodik Ses Dalgalarının Şiddeti Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Video Destekli Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Web Tabanlı Araştırma Bireysel Araştırma Doppler olayı Anlatım, Sunum, Problem Çözme, Video Destekli Anlatım
10 Web Tabanlı Araştırma Bireysel Araştırma Akustik- Sessiz odaların akustik yapısı Anlatım, Sunum, Problem Çözme, Video Destekli Anlatım
11 Grup Araştırması Web Tabanlı Araştırma Fourier analizi-Harmonikler-Rezonans Tartışma, Sunum, Problem Çözme, Video Destekli Anlatım
12 Web Tabanlı Araştırma Bireysel Araştırma Reverberasyon-Odyolji-İşitme Tartışma, Sunum, Problem Çözme, Video Destekli Anlatım
13 Grup Araştırması Web Tabanlı Araştırma Sesin psikolojik etkileri-Gürültü-Ses Gücü Anlatım, Sunum, Problem Çözme, Video Destekli Anlatım
14 Literatür Tarama Bireysel Araştırma Konuşmanın akustik yapısı-İşitme Testleri Tartışma, Sunum, Problem Çözme, Video Destekli Anlatım
15 Literatür Tarama Bireysel Araştırma Genel Tekrar Anlatım, Sunum, Problem Çözme, Video Destekli Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Hausmann, E., Kürkçüoğlu, N. (1962)Fizik : Elektrik ve Magnetisma, Ses, Işık ve Atom Fiziği. Matbaa Teknisyenleri.
Yücel, F.G. (2014). Ses Bilgisi ve Akustik Konusunun Disiplinlerarası Öğretimi. Ankara: Nobel Akademik Yayınları.
Hausmann, E., Kürkçüoğlu, N. (1962)Fizik : Elektrik ve Magnetisma, Ses, Işık ve Atom Fiziği. Matbaa Teknisyenleri.
Yücel, F.G. (2014). Ses Bilgisi ve Akustik Konusunun Disiplinlerarası Öğretimi. Ankara: Nobel Akademik Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
5
2
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialists, asks for consultation from other departments in case of need.
1
3
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriatric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
3
2
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology-related services.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
1
2
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
1
2
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
1
3
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0