Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ODY245 | INSTRUMENTATION AND CALIBRATION | 3 | 5 | 4 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AYDIN NART |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. RAHMİYE NUR AKTAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Odyometrik değerlendirmede ve kalibrasyonda kullanılan metod,ölçüm, teknik cihaz ve standartların teknik özelliklerine ve uygulama prensiplerine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Odyometrelerin teknik özellikleri, çalışma prensipleri, temel kalibrasyon uygulama prensipleri ve kullanılan standartlar, immitansmterik ölçüm aletlerinin teknik çalışma prensipleri ve kalibrasyon ölçümleri, odyolojide temel olarak tanısal amaçlı kullanılan objektif test yöntem ve aletlerin temel teknik özellikleri ve temel uygulama prensipleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Odyometrelerin teknik özelliklerini açıklar. |
Odyometrelerin kalibrasyon standartlarını açıklar. |
Kalibrasyon ölçümlerini uygular. |
İmmitansmetrik ölçüm aletlerinin teknik özelliklerini ve standartlarını açıklar. |
Odyolojide objektif ölçümde kullanılacak aletlerin temel çalışma prensiplerini sıralar. |
Elektrofizyolojik test bataryalarında kalibrasyon özelliklerini ifade eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama | Odyolojik ölçümde kullanılan standartlar ve prensipleri | Örnek Olay, Anlatım, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
2 | Literatür tarama | Odyometreler, teknik özellikleri ve temel çalışma prensipleri | Örnek Olay, Anlatım, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
3 | Literatür tarama | Temel kalibrasyon ve teknik özellikler | Örnek Olay, Anlatım, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
4 | Literatür tarama | Temel kalibrasyon ve teknik özellikler | Örnek Olay, Anlatım, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
5 | Literatür tarama | Odyometrelerin performans özellikleri ve temel kalibrasyon ilkeleri | Örnek Olay, Anlatım, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
6 | Literatür tarama | Akustik immitansmetreler, teknik özellikleri ve temel çalışma prensipleri | Örnek Olay, Anlatım, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
7 | Literatür tarama | Akustik immitansmetrelerin performans özellikleri ve temel kalibrasyon ilkeleri | Örnek Olay, Anlatım, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | İşitme test odalarının temel akustik özellikleri ve standartları | Örnek Olay, Anlatım, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
10 | Literatür tarama | Otoakustik Emisyon ölçüm aletinin temel özelikleri ve çalışma prensipleri | Örnek Olay, Anlatım, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
11 | Literatür tarama | Elektrokoklografi ve Elektronörografinin temel çalışma prensipleri | Örnek Olay, Anlatım, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
12 | Literatür tarama | İşitsel Beyinsapı Cevabı ölçümü ve temel çalışma prensipleri | Örnek Olay, Anlatım, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
13 | Literatür tarama | Orta ve geç latans ölçümü ve temel çalışma prensipleri | Örnek Olay, Anlatım, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
14 | Literatür tarama | Vestibüler değerlendirmede kullanılan aletlerin temel çalışma prensipleri | Örnek Olay, Anlatım, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
15 | Literatür tarama | Vestibüler değerlendirmede kullanılan aletlerin temel çalışma prensipleri | Örnek Olay, Anlatım, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Belgin, E., Şahlı, A.S. (2015). Temel Odyoloji. Güneş Tıp Kitabevleri. |
ÇELİKGÜN, B. (2024). EFFERENT İŞİTME SİSTEMİ VE KONTRALATERAL SUPRESYON TESTİ. YALIN YAYINCILIK. |
Tahtalıoğlu, G. (2023). Erken çocukluk dönemi, işitme engelli çocuklar ile normal işiten çocukların fonolojik farkındalık becerilerinin karşılaştırılması (Master's thesis, İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü). |
Akşit, A. M., Kaya, M., Ferdal, A., Kösemihal, E. (2020). İşitme cihazı uygulamalarında yöntemsel tercihler. Türk Odyoloji Ve İşitme Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-7. |
Dikbaş, M. (2009). Tinnituslu bireylerde otoakustik emisyon ile kontralateral supresyon mekanizmasının incelenmesi (Master's thesis, Dokuz Eylul Universitesi (Turkey)). |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 5 | 190 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
2 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialists, asks for consultation from other departments in case of need.
|
3 | |||||
3 |
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriatric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
|
4 | |||||
2 |
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology-related services.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
4 | |||||
2 |
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
|
5 | |||||
2 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
2 | |||||
3 |
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 2 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 36 | 0 | 98 |
Total Workload of the Course Unit | 98 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |