Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ODY247 | HEARING SCREENING PROGRAMS | 3 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AYDIN NART |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. RAHMİYE NUR AKTAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İşitme taramalarında kullanılan yöntemler ve işleyişlerine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Yenidoğan işitme taraması, okul öncesi ve okul dönemi işitme taramaları ve mesleki işitme taramalarında kullanılan yöntemler ve prosedürlerinin işleyişleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İşitme taramasında odyologun görevlerini açıklar. |
İşitme taramalarının işitme kaybı olan bireylerin tespitindeki yerini ve önemini açıklar. |
İşitme taramasının basamaklarını listeler. |
Çocukluk ve yetişkinlik döneminde yapılması gereken işitme taramalarının genel işleyişini açıklar. |
Yenidoğan işitme tarama uygulamasının önemini açıklar. |
Yenidoğan işitme tarama protokolleri ve kullanılan test yöntemlerini açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İşitme tarama programlarına giriş | Tartışma, Anlatım |
2 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İşitme taramalarının sınıflandırılması ve kullanım alanları | Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma |
3 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma | Ulusal işitme taramalarının amaçları | Tartışma, Anlatım |
4 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma | Yenidoğan işitme taraması | Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma |
5 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Yenidoğan işitme taraması | Tartışma, Anlatım |
6 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Yenidoğan işitme taraması | Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma |
7 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma | Yenidoğan işitme taraması | Tartışma, Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma | Yenidoğan işitme taraması | Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma |
10 | Web tabanlı araştırma, Grup araştırması | Okul öncesi işitme taraması amaçları ve prosedürü | Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma |
11 | Web tabanlı araştırma, Grup araştırması | Okul dönemi işitme taramaları | Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma |
12 | Web tabanlı araştırma, Grup araştırması | Tarama sonuçlarına göre aileleri yönlendirme yaklaşımları | Tartışma, Anlatım |
13 | Web tabanlı araştırma, Grup araştırması | Mesleki işitme taramaları | Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma |
14 | Literatür tarama, Grup araştırması | Mesleki işitme taramaları | Tartışma, Anlatım, Sunum, Örnek Olay |
15 | Grup araştırması | İşitme taramaları-Genel tekrar | Tartışma, Anlatım, Sunum, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Belgin, E., Şahlı, A.S. (2015). Temel Odyoloji. Güneş Tıp Kitabevleri. |
Gökçay, G., Boran, P., Çiprut, A., & Bağlam, T. (2014). Çocukluk dönemi işitme taramalarında ülkemizde ve dünyada güncel durum. Cocuk Sagligi ve Hastaliklari Dergisi, 57(4). |
Beken, S., Önal, E., & Kemaloğlu, Y. (2014). Yenidoğanda işitmenin gelişimi ve işitme tarama testleri. Bozok tıp dergisi, 4(3), 57-62. |
BOLAT, H., & GENÇ, O. G. A. (2012). Türkiye ulusal yenidoğan işitme taraması programı: Tarihçesi ve prensipleri. Turkiye Klinikleri Ear Nose and Throat-Special Topics, 5(2), 11-14. |
Dizdar, H. T. Yenidoğan İşitme Taraması. Biruni Sağlık ve Eğitim Bilimleri Dergisi, (7), 73-76. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 4 | 200 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
5 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialists, asks for consultation from other departments in case of need.
|
5 | |||||
3 |
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriatric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
|
4 | |||||
2 |
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology-related services.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
3 | |||||
2 |
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
|
4 | |||||
2 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
3 | |||||
3 |
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 54 | 0 | 97 |
Total Workload of the Course Unit | 97 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |