TR EN

INTRODUCTION TO HEARING AIDS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ODY242 INTRODUCTION TO HEARING AIDS 4 3 3 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AYDIN NART
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. RAHMİYE NUR AKTAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İşitme cihazlarını tanımaya ve hastaya uygun işitme cihazı seçebilmeye ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İşitme cihazlarının tarihsel gelişimi, işitme cihazlarının sınıflandırılması,kulak kalıp çeşitleri, işitme cihazı kullanması sırasında ortaya çıkabilecek sorunlar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İşitsel rehabilitasyon hakkında temel bilgileri açıklar.
İşitme cihazlarının tarihsel gelişimini bilir.
Hasta için uygun işitme cihazı seçer.
İşitme cihazlarının teknik özelliklerini açıklar.
Kulak kalıpları ve fonksiyonlarını tanır.
İşitme cihazı fittingi uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitme cihazlarının tarihsel gelişimi Tartışma, Anlatım
2 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitme cihazlarının tarihsel gelişimi Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma
3 Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma İşitme cihazlarının tarihsel gelişimi Tartışma, Anlatım
4 Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma İşitme cihazlarının sınıflandırılması Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma
5 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitme cihazlarının sınıflandırılması Tartışma, Anlatım
6 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Kulak kalıp çeşitleri Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma
7 Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma Kulak kalıp çeşitleri Tartışma, Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma İşitme cihazı kullanması sırasında ortaya çıkabilecek sorunlar Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma
10 Web tabanlı araştırma, Grup araştırması İşitme cihazı kullanması sırasında ortaya çıkabilecek sorunlar Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma
11 Web tabanlı araştırma, Grup araştırması İşitme cihazlarının parçaları Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma
12 Web tabanlı araştırma, Grup araştırması İşitme cihazlarının parçaları Tartışma, Anlatım
13 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitme cihazı seçiminde dikkat edilecek noktalar Tartışma, Anlatım, Gösterip yaptırma
14 Literatür tarama, Grup araştırması İşitme cihazı seçiminde dikkat edilecek noktalar Tartışma, Anlatım, Sunum, Örnek Olay
15 Grup araştırması Genel tekrar Tartışma, Anlatım, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ağaç, M.E. (2013).İşitme cihazları : uyarlama metotları.İstanbul : İCAAD İşitme Cihazları Akustik & Odyoloji Derneği.
Akşit, A. M., Kaya, M., Ferdal, A., Kösemihal, E. (2020). İşitme cihazı uygulamalarında yöntemsel tercihler. Türk Odyoloji Ve İşitme Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-7.
Yiğit, Ö., & Kılıç, S. (2019). İşitme cihazı memnuniyetinde cihaz kullanım süresinin rolü. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 6(3), 243-253.
Erişçi, H. (2018). İşitme cihazlarında kulak kalıbı teknolojisi. Türk Odyoloji ve İşitme Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-8.
Kaya, N. U., Karakol, S. N., Kandemir, S., & Türüdü, S. (2021). İşitme cihazı sektörüne genel bakış. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-8.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
4
2
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialists, asks for consultation from other departments in case of need.
4
3
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriatric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
5
2
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology-related services.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
2
2
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
4
2
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
4
3
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 3 9
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 2 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 71
Total Workload of the Course Unit 71
Workload (h) / 25.5 2,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0