Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ODY248 | PEDIATRIC AUDIOLOGY | 4 | 4 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AYDIN NART |
Instructor(s) of the Course Unit | Prof.Dr. ÜMİT TAŞKIN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bebek ve çocukların işitme durumları değerlendirilirken kullanılan yöntemlere ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bebeklik ve çocukluk dönemi hastalıkların genel özellikleri, patofizyolojileri, bu dönemde kullanılan özel odyolojik test yöntemleri, kullanılan elektrofizyolojik test yöntemlerinin genel özelliklerine ilişkin bilgi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Odyolojik ekipmanları kullanarak işitme kaybının tipini ve derecesini yorumlar. |
Davranışsal odyolojik test yöntemlerini uygular. |
Davranışsal odyolojik test yöntemlerini yorumlar. |
Konuşma odyometrisi, saf ses testi ve akustik immitansmetriyi yorumlar. |
Akustik immitansmetri ve akustik refleks testlerini uygular. |
Akustik immitansmetri ve akustik refleks testlerinin sonuçlarını yorumlar. |
İşitme kaybı nedenlerini açıklar. |
Bebek ve çocuklarda kullanılan temel değerlendirme kriterlerini açıklar. |
İşitme tarama programlarını açıklar. |
İşitme kaybı derecesine göre rehabilitasyon sürecini açıklar. |
Bebek ve çocuklarda kullanılan terimleri açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Bireysel araştırma | Kulak Anatomisi ve Fizyolojisi | Anlatım |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Çocuklarda İşitme Kayıpları Tipleri Tanı Tedavisi -1 | Anlatım, Örnek Olay |
3 | Literatür tarama | Çocuklarda İşitme Kayıpları Tipleri Tanı ve Tedavisi -2 | Anlatım, Örnek Olay |
4 | Literatür tarama | Yenidoğan İşitme Taraması | Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
5 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Timpanometri | Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
6 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Akustik Refleks | Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
7 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Otoakustik Emisyon | Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | ABR(İşitsel Beyin Sapı Cevapları) | Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
10 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | ASSR-ECochG Testleri | Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
11 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Pediatrik Odyolojide Değerlendirme | Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
12 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Pediatrik Odyolojide Değerlendirme | Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
13 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Pediatrik Grupta İşitsel Rehabilitasyon | Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
14 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Pediatride Vaka Değerlendirilmesi -1 | Anlatım, Vaka sunumu, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme |
15 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Pediatride Vaka Değerlendirilmesi -2 | Anlatım, Vaka sunumu, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Belgin, E., Şahlı, A.S. (2015). Temel Odyoloji. Güneş Tıp Kitabevleri. |
Esmer, N, Akıner, MN, Karasalihoğlu, AR, Saatçi, MR. (1995). Klinik Odyoloji. Bilim Yayınları. |
Şahlı, A. Y. Ş. E. (2021). PEDİATRİK ODYOLOJİ: İŞİTME KAYIPLI ÇOCUKLARDA DEĞERLENDİRME, TANI, TEDAVİ VE EĞİTSEL YAKLAŞIMLAR. |
BATUK, M., & SENNAROĞLU, G. (2011). Çocuklarda İşitme Bozuklukları-Pediatrik Odyoloji. |
Müjdeci, B. (2018). Pediatrik Vestibüler Bozukluklar ve Değerlendirme. Türk Odyoloji ve İşitme Araştırmaları Dergisi, 1(1), 9-14. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
3 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialists, asks for consultation from other departments in case of need.
|
5 | |||||
3 |
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriatric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
|
5 | |||||
2 |
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology-related services.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
2 | |||||
2 |
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
|
5 | |||||
2 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
2 | |||||
3 |
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 2 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 50 | 0 | 98 |
Total Workload of the Course Unit | 98 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |