TR EN

DIAGNOSTIC AUDIOLOGY I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ODY341 DIAGNOSTIC AUDIOLOGY I 5 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AYDIN NART
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. BAŞAK ÇAYPINAR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Odyoloji'de ayırıcı tanı testlerinin teori ve uygulamasına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Odyolojide davranım testleri ve objektif testlerin tanı koymadaki yeri, işitme sağlığının korunması, işitme kaybının önlenmesi, tanılanması, tedavi ve rehabilitasyonu, ayırıcı tanı testleri. Sesin fiziksel özellikleri, kulak anatomisi ve fizyolojisi, işitmenin değerlendirilmesinde kullanılan test yöntemleri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İşitme test yöntemlerini açıklar.
Ayırıcı tanı yöntemlerini uygular.
Hastalığa uygun test yöntemlerini açıklar.
Hastalığa uygun testlerin sonuçlarını açıklar.
Test uygulamasında hasta ile doğru iletişim kurma yollarını takip eder.
Sesin fiziksel özelliklerinin işitme açısından önemini açıklar.
Kulağın anatomik ve fizyolojik yapısını açıklar.
İşitme kaybına neden olan kulak hastalıklarını inceler.
İşitme kaybını, derecelerini ve kaybın tipini seçer.
Odyometre ve immitansmetre cihazlarını ve işlevlerini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Periferik ve santral işitme sisteminin anatomi ve fizyolojisi Anlatım
2 Literatür tarama Odyometrik Ölçümler Anlatım
3 Literatür tarama Konuşma Odyometrisi Anlatım, Sunum
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Subjektif test yöntemleri Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Objektif Test Yöntemlerine Giriş Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
6 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Akustik immitansmetrik ölçümler ve yorumlanması Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
7 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Timpanometrik Ölçümler ve yorumlanması Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Akustik refleks ölçümler ve yorumlanması Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
10 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Otoakustik Emisyon Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
11 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma İşitsel Uyarılmış Potansiyellerin değerlendirilmesi ve yorumlanması Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
12 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma ABR, orta ve geç latanslar Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
13 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Koklear ve retrokoklear patolojilerde ayırıcı tanı Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
14 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Genel tekrar Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
15 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Genel tekrar Anlatım, Örnek Olay, Gösterip yaptırma, Problem çözme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Belgin, E., Şahlı, A.S. (2015). Temel Odyoloji. Güneş Tıp Kitabevleri.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
4
2
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialists, asks for consultation from other departments in case of need.
4
3
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriatric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
2
2
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology-related services.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
2
2
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
4
2
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
3
3
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 2 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 2 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 98
Total Workload of the Course Unit 98
Workload (h) / 25.5 3,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0