Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ODY342 | DIAGNOSTIC AUDIOLOGY II | 6 | 4 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AYDIN NART |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. BAŞAK ÇAYPINAR |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Çok boyutlu düşünme yeteneği kazandırmak, işitme ve denge ile ilgili hastalıkların belirlenmesi konusunda teorik deneyime ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Odyolojide davranım testleri ve objektif testlerin tanı koymadaki yeri, işitme sağlığının korunması, işitme kaybının önlenmesi, tanılanması, tedavi ve rehabilitasyonu, ayırıcı tanı testleri, iletim, mikst ve sensörinöral işitme kayıplarının tanı yöntemleri, fizyolojik ve santral işitme kayıpları, vestibüler testleri yorumlama ve tanılama. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ayırıcı tanı testlerini uygular. |
Odyolojik tanı ve rehabilitasyonu birleştirerek işitme ile ilgili problemleri çözer. |
İşitme sağlığının korunması, işitme kaybının önlenmesi, tanılanması, tedavi ve rehabilitasyonuna yönelik halk sağlığı uygulamalarını listeler. |
Hastalığa uygun test yöntemlerini uygular. |
Odyoloji alanının işitme ve vestibüler sistem değerlendirme ve rehabilitasyonunda etik ilkeleri açıklar. |
İşitme ve denge sistemi hakkında bireyin ve toplumun eğitim ve bilinçlendirilmesine ilişkin bilgi ve becerilerini ilişkilendirir. |
İşitme test yöntemlerini açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama | İşitme kaybının sebepleri | Anlatım, Sunum |
2 | Literatür tarama | Hastalığa göre immitansmetrik bulguların yorumu | Anlatım, Sunum |
3 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Rekruitmentin, tolerans problemi ve refleks ölçümüyle ilişkisi | Anlatım, Sunum |
4 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Tone Decay, Refleks decay testleri | Örnek Olay, Anlatım, Sunum |
5 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Akustik refleks arkı ve statik impedansın ayırıcı tanıdaki yeri | Örnek Olay, Anlatım, Sunum |
6 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Konuşmayı ayırt etme skoru ve ayırıcı tanıda diğer konuşma testlerinin önemi | Örnek Olay, Anlatım, Sunum |
7 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Non organik işitme kaybı ve belirleyecek test yöntemleri | Örnek Olay, Anlatım, Sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Santral işitme kayıplarının tanımı ve nedenleri | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Sunum |
10 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Otoakustik emisyon Ölçüm yöntemi ve odyolojik tanıdaki yeri | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Sunum |
11 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İşitsel uyarılmış potansiyeller ve odyolojik tanıdaki yeri | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Sunum |
12 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | ABR(BERA) testi ve kullanım alanları | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Sunum |
13 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İşitsel Nöropati Spektrum Bozukluğu ve bulguları | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Sunum |
14 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Pediatrik işitme kayıpları | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Sunum |
15 | Literatür tarama, Grup araştırması, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Vaka örnekleri | Sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Belgin, E., Şahlı, A.S. (2015). Basic Audiology. Solar Medical Bookstores. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
4 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialists, asks for consultation from other departments in case of need.
|
4 | |||||
3 |
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriatric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
|
3 | |||||
2 |
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology-related services.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
2 | |||||
2 |
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
|
2 | |||||
2 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
2 | |||||
3 |
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 2 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 50 | 0 | 98 |
Total Workload of the Course Unit | 98 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |