TR EN

AUDITORY PROCESSING DISORDERS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ODY344 AUDITORY PROCESSING DISORDERS 6 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AYDIN NART
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. MUSTAFA ÇELİK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İşitme sürecinde, kokleadan üst seviyelerdeki merkezi fonksiyon birimlerini tanımak, işitmenin santral boyutunun önemini kavramak, işitsel işlemleme fonksiyonlarını ve bunların bozukluklarına ilişkin bilgi ve beceri/davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İşitsel işlemleme süreçleri ve fonksiyonları, bozuklukları, ayırıcı tanısı, özel test yöntemleri ve tedavi yaklaşımları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İşitme organının anatomik özelliklerini açıklar.
İşitmenin fizyolojik mekanizmalarını inceler.
Santral işitsel işlemleme bozukluklarının klinik özelliklerini açıklar.
Özel santral işitme test yöntemlerinin prensiplerini açıklar.
Santral işitsel işlemleme bozukluğunun tanılanmasına yönelik testleri uygular.
Santral işitsel işlemleme bozukluğuna uygun rehabilitasyon programı oluşturur.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Periferik İşitme Anatomisi ve Fizyolojisi Anlatım, Sunum
2 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Santral İşitme Yolları ve Fizyolojisi Anlatım, Sunum
3 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Anatomi-Fizyoloji-Küçük Sınav ve Değerlendirme Anlatım, Sunum
4 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Santral İşitsel İşlemleme Bozuklukları- Giriş Anlatım, Sunum
5 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Temporal Fonksiyonlar-Temporal İşlemleme Anlatım, Sunum
6 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İİB'nda Sınıflandırma ve Yaklaşım Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
7 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Temporal Fonksiyonlar-Sınıflandırma-Küçük Sınav ve Değerlendirme Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çalışma Grupları-Seminer Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
10 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Ayırıcı tanı-Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Sendromu Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
11 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Ayırıcı tanı-Özgül Öğrenme Bozuklukları-Tik Bozuklukları Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitsel İşlemleme Testleri-I Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitsel İşlemleme Testleri-II Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İİB'nda tedavi Planlaması Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
15 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çalışma Grupları-Seminer Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Esmer, N., Akıner, MN., Karasalihoğlu, AR., Saatçi, MR.(1995) Klinik Odyoloji. Bilim Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
4
2
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialists, asks for consultation from other departments in case of need.
5
3
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriatric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
5
2
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology-related services.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
2
2
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
4
2
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
2
3
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 3 15
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 3 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 53 0 99
Total Workload of the Course Unit 99
Workload (h) / 25.5 3,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0