Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ODY442 | DEVELOPMENT OF EDUCATIONAL MATERIAL | 8 | 3 | 2 | 2 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AYDIN NART |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ZEYNEP DABAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Farklı özellikleri bulunan işitme engelli çocuk ve yetişkinlerin işitme, dil-konuşma, iletişim becerilerinin geliştirilmesine yönelik materyal ve program hazırlama yöntemlerine ilişkin bilgi, becerileri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | İşitme kayıplı bebekler ve gelişimsel özellikleri, okul öncesi işitme engellilerde için kullanılacak materyaller ve özellikleri, materyal hazırlama ve program hazırlama. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İşitme kayıplı bireylerde işitme kaybının sosyal, duygusal ve iletişimsel etkilerini ilişkilendirir. |
İşitme engelli bebeklerin gelişimsel özelliklerini açıklar. |
İşitme kayıplılarda gelişime dayalı gözlem, iletişim ve tüm gelişim alanlarına yönelik değerlendirme sonuçlarını inceler. |
Farklı yaş gruplarındaki işitme engelli bireylerin ihtiyaçlarına yönelik eğitsel programı seçer. |
Okul öncesi dönemdeki işitme engelliler için kullanılacak materyallerin özelliklerini açıklar. |
Okul dönemindeki işitme engelliler için kullanılacak materyallerin özelliklerini açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Bireysel araştırma | İşitme engelli bebeklerde gelişimsel değerlendirme | Anlatım |
2 | Bireysel araştırma | İşitme engelli bebeklerde gelişimsel değerlendirme ve raporlama | Anlatım |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | İşitme engelli bebekler için habilitatif program hazırlama | Anlatım, Sunum |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | İşitme engelli bebeklerde materyal seçimi ve kullanımı | Anlatım, Sunum |
5 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okulöncesi işitme engelliler için kullanılacak materyaller ve özellikleri | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
6 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okulöncesi işitme engellilerde gelişimsel değerlendirme ve raporlama | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
7 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okulöncesi işitme engellilerde rehabilitatif program hazırlama | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okul ve ergenlik dönemi işitme engellilerde değerlendirme | Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
10 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okul ve ergenlik dönemi işitme engellilerde raporlama | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
11 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okul ve ergenlik dönemi işitme engelliler için rehabilitatif program hazırlama | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
12 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okul ve ergenlik dönemi işitme engellilerde materyal seçimi | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
13 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Okul ve ergenlik dönemi işitme engelliler eğitiminde dikkat edilmesi gerekenler | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
14 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İşitme engeli ile birlikte görülebilecek ek handikaplar | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
15 | Literatür tarama | Vaka örnekleri ile program hazırlama, materyal oluşturma | Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Problem çözme, Yaratıcı çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Wayner, D., Abrahamson,J.(2001).Learning to Hear Again. An audiologic rehabilitation curriculum guide.Latham, NY: HearAgain,Inc |
Tye-Murray,N. (2009) Foundations of Aural Rehabilitation children,adults,and their family members (3rd ed).Clifton Park. NY: Delmar. |
Montano,J.,Spitzer,J.(2009),Adult Audiologic Rehabilitation. San Diego, CA: Plural Publishing. |
Yucel, E.(2012).Çocuğum ve Ben Artık İletişim Kurabiliriz.İstanbul.Gita Yayınları. |
Yucel, E.(2010) Dil ve Konuşma Etkinlikleri. İstanbul : Art Reklamcılık. |
Yucel, E.(2012) Koklear İmplant Kullanıcıları için İşitsel Alıştırmalar. İstanbul : Şahinkaya Matbaacılık, 3.baskı. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
5 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialists, asks for consultation from other departments in case of need.
|
3 | |||||
3 |
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriatric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
|
3 | |||||
2 |
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology-related services.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
4 | |||||
2 |
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
|
1 | |||||
2 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
2 | |||||
3 |
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 19 | 0 | 47 |
Total Workload of the Course Unit | 47 | ||
Workload (h) / 25.5 | 1,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 2,0 |