Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ISF205 |
STATISTICS |
3 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AYDIN NART |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
İstatistiki verileri derleme, bu verileri kullanma, problem çözme ve değerlendirmeyi sağlamaya ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Temel İstatistik Kavramlarının Tanıtılması, Merkezi Eğilim Ölçüleri, Değişkenlik Ölçüleri, Olasılık ve Olasılık Hesaplama, Kesikli ve Sürekli Dağılımlar, Binom ve Poisson Dağılımları Normal Dağılım ve Sürekli Normal Dağılım Yöntem ve Uygulamaları |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İstatistiğin temel kavramlarını açıklar. |
Regresyon analizinde bağımlı ve bağımsız değişkeni açıklar. |
Normal, simetrik ve asimetrik dağılımları açıklar. |
Tek popülasyona ilişkin hipotez testlerini uygular. |
Araştırmaya konu olan hipotezleri açıklar. |
Popülasyon oranı için hipotez testini uygular. |
Parametreler için güven aralıklarını inceler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
İstatistiğe Giriş : İstatistiğin Tanımı ve Temel Kavramlar, İstatistiğin Konusu, İstatistiğin Amacı |
Anlatım |
2 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Verilerin Toplanması ve Derlenmesi : Verilerin Özetlenmesi Verilerin Grafik Yöntemlerle Özetlenmesi |
Anlatım |
3 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Kitle ve Örneklem |
Anlatım |
4 |
Literatür taraması |
İstatistiksel Verilerin Sunulması ve Özetleme Yolları |
Anlatım |
5 |
Literatür taraması |
Frekans Dağılımı ve Tabloları |
Anlatım |
6 |
Literatür taraması |
Veri Görüntüleme Yöntemleri |
Anlatım |
7 |
Literatür taraması |
Merkezi Eğilim Ölçüleri |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Örnekleme Dağılımları |
Anlatım |
10 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Standart Sapma ve Özellikleri |
Anlatım |
11 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Bağımsız Olaylar |
Anlatım |
12 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Olasılık Aksiyonları |
Anlatım |
13 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Koşullu Olasılık |
Anlatım |
14 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Rastgele Değişkenler (Kesikli, Sürekli) |
Anlatım |
15 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Bayes Teoremi ve İstatistiksel Dağılımlar |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Spiegel, M. R., & Stephens, L. J. (2013). İstatistik. (Çev: ÇELEBİOĞLU, S.), Nobel Akademik Yayıncılık. |
Newbold, P. (2013). İşletme ve İktisat İçin İstatistik. (Çev Şenesen Ü.). 8. Basım, Literatür Ya. |
Turanlı, M. (2005). Temel İstatistik. Der Yayınları. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
4 |
200 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
|
1 |
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialists, asks for consultation from other departments in case of need.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriatric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology-related services.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
3 |
3 |
9 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
15 |
3 |
45 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
10 |
1 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
58 |
0 |
150 |
|
Total Workload of the Course Unit |
150 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|