TR EN

CHILD DEVELOPMENT AND ETHICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY143 CHILD DEVELOPMENT AND ETHICS 1 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ÖZGE ÜNSEVER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Mesleki kuramlara, mesleki terminolojiye, gelişim dönemlerine göre çocuk gelişimcinin rollerine, mesleki işbirliğinin önemine ve fonksiyonuna ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Mesleki kuramlar, mesleki terminoloji, gelişim dönemleri, gelişim alanları, gelişimde aile, çevre ve kalıtım, etik ile ilgili kavramlar ve kuramlar, çocuk gelişimi ve etik.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Mesleki kuramları açıklar.
Gelişim dönemlerinin birbirine etkisini ilişkilendirir.
Gelişim kuramcılarının görüşleri arasındaki farkları ayırt eder.
Meslek tanımı ve görev alanını ayırt eder.
Meslek etiğine uyar.
Disiplinler arası çalışmanın önemine bağlı kalır.
Diğer meslek elemanlarına yardım eder.
Gelişim alanlarını ve birbirine etkisini açıklar.
Çocuğun gelişiminde ailenin ve çevrenin önemini anlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Ders tanıtım ve uygulama bilgilerinin açıklanması, Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması Geçmişten Günümüze Çocuk Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Geçmişten Günümüze Çocuk Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Çocuk Gelişimine İlişkin Kavramlar Anlatım, tartışma
4 Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Çocuk Gelişimine İlişkin İlkeler Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
5 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Çocuk Gelişimine Kuramlar Anlatım, tartışma
6 Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Çocuk Gelişimine Kuramlar Anlatım, tartışma
7 Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Gelişim Dönemleri Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Gelişim Dönemleri Anlatım, tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
10 Literatür tarama, Bireysel Araştırma Gelişim Alanları Anlatım, tartışma, soru-cevap
11 Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma Gelişim Alanları Anlatım, tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası
12 Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma Gelişim Alanları Anlatım, tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası
13 Literatür tarama Çocuk Gelişiminde Ailenin Önemi, Çocuk Gelişiminde Çevre ve Kalıtımın Etkisi Anlatım, tartışma, bireysel çalışma
14 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar Çocuk Gelişiminde Güncel Konular Anlatım, tartışma, bireysel çalışma
15 Literatür tarama, Görsel Kaynaklar Çocuk Gelişimi ve Etik, Etik Sorumluluklar, Etik dışı davranışlar, İş ve Meslek Ahlakı/Etiği Anlatım, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Berk, L. E. (2013). Bebekler ve Çocuklar Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa (7.Baskı). (N. Işıkoğlu Erdoğan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik.
Behçet Oral (2018). Eğitimde Ahlâk ve Etik. Pegem Akademi.
A. Faruk Levent (2019). Eğitimde Ahlâk ve Etik. Nobel Yayınları.
Santrock, John W. (2017). Yaşam Boyu Gelişim. Çev: Galip Yüksel (13. Basımdan Çeviri: Gözden Geçirilmiş Yeni Basım). Ankara: Nobel Akademik.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The foundation of professional theoretical knowledge of child development science is child, family, development, forms the concepts of evaluation, identification, support, intervention, education and follow-up. It Ensuring that the Child Development profession is learned on a scientific basis by considering the concepts with a holistic approach.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
2
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
4
3
To be able to plan and manage activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4
2
Ability to identify learning needs and direct learning
5
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
4
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
3
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
2
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
1
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values ​​in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
5
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 4 16
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 4 8 32
Ödev 4 4 16
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 1 1 1
TOPLAM 46 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0