TR EN

SOCIAL POLICY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY251 SOCIAL POLICY 3 1 1 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi FATMA SILA AYAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sosyal politikanın tarihi ve temellerine dair bilgi ve çocuk gelişimi ile sosyal politika arasındaki ilişkiye dair farkındalık ve çocuk haklarına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Sosyal politikanın tanımı, sosyal politika analizi, tarih ve modelleri, sosyal politikada hükğmetlerin rolü, sosyal refah modelleri ve sosyal politika, yaşlılara ve engellilere yönelik sosyal politikalar, sağlık ve sosyal güvenlik politikaları, işsizlik ve istihdam politikaları, sosyal yardım politikaları, göç politikaları ve mültecilere yönelik sosyal politikalar, çocuklara yönelik sosyal politikalar, aile ve kadına yönelik sosyal politikalar, çocuk hakları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sosyal politikaları açıklar.
Sosyal refah modellerini ayırır.
Sosyal yardım politikalarını inceler.
Çocuğa yönelik sosyal politikaları durum ile ilişkilendirir.
Aileye yönelik hazırlanan sosyal politikaları karşılaştırır.
Çocuklara yönelik sosyal politikaları açıklar.
Çocuk hakları konusunda farkındalık kazanarak bilgilerini ilişkilendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Taraması Ders tanıtım ve uygulama bilgilerinin açıklanması, Dersin müfredat içindeki önemi ve diğer dersler ile etkileşiminin vurgulanması, Sosyal politikaya ilişkin kavramlar Anlatım, Tartışma
2 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma Sosyal politikayı tanımlamak Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru-Cevap
3 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma Sosyal politika analizi: Tarih ve modeller Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru-Cevap
4 Literatür Taraması, Bireysel Araştırmalar Sosyal politikada hükümetlerin rolü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma Sosyal refah modelleri ve sosyal politika Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma Çocuklara yönelik sosyal politikalar-ülkelerdeki farklar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma Çocuklara yönelik sosyal politikalar-bakanlık çalışmaları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma Yaşlılara ve engellilere yönelik sosyal politikalar Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru-Cevap
10 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırmalar Sağlık ve sosyal güvenlik politikaları Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru-Cevap
11 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma, Aile ve kadına yönelik sosyal politikalar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
12 Literatür Taraması, Bireysel Araştırmalar Sosyal yardım politikaları-eğitim ve sağlık Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Soru-Cevap
13 Literatür Taraması, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırmalar Sosyal yardım politikaları-diğer politikalar Anlatım, Soru-Cevap
14 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar Çocuk Hakları-temel haklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
15 Görsel Kaynaklar, Uygulamalar Çocuk Hakları-STK ve organizasyonlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Acar, H., Negiz, N., Akman, E. (2013).Sosyal Politika ve Kamu Yönetimi Bileşenleriyle Sosyal Hizmet. Maya Akademi.
Koray, M. (2008). Sosyal Politika. İmge Kitabevi.
Yaşar Can, M. ve Aral, N. (2020). Çocuk Hakları. Vize Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The foundation of professional theoretical knowledge of child development science is child, family, development, forms the concepts of evaluation, identification, support, intervention, education and follow-up. It Ensuring that the Child Development profession is learned on a scientific basis by considering the concepts with a holistic approach.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
3
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
4
3
To be able to plan and manage activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4
2
Ability to identify learning needs and direct learning
5
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
4
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
3
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
4
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
2
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values ​​in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
5
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 1 14
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 3 30
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 1 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 1 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 30 0 50
Total Workload of the Course Unit 50
Workload (h) / 25.5 2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0