TR EN

DEVELOPMENT AND EDUCATION IN SCHOOL PERIOD PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY242 DEVELOPMENT AND EDUCATION IN SCHOOL PERIOD 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Okul Dönemi (6-12 yaş orta çocukluk) çocuklarına ilişkin kavramlar, kuramlar, gelişim özellikleri, yaşanan sorunlar ve çözümleri, dünyada ve Türkiye'deki uygulamalara yönelik bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Okul dönemine ilişkin kavramlar-okul dönemine ilişkin kuramlar, gelişim özellikleri, gelişimi etkileyen faktörler, yaklaşımlar, yaşanan sorunların değerlendirilmesinde kullanılan farklı yöntem ve teknikler, yaşanan sorunlara yönelik çözüm önerileri, eğitiminde kullanılan farklı yaklaşımların dünyada ve Türkiye’deki uygulamaları, kritik dönemler ve krizler, aile yaklaşımı, hizmetler ve politikalar

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Orta çocukluk dönemine ilişkin kavramları açıklar.
Orta çocukluk dönemine ilişkin kuramları inceler.
Orta çocukluk döneminin gelişim özelliklerini açıklar.
Orta çocukluk döneminde çocuğun gelişimini etkileyen faktörleri ifade eder.
Orta çocukluk dönemine ilişkin yaklaşımları inceler.
Orta çocukluk döneminde yaşanan sorunların değerlendirilmesinde kullanılan yöntem ve teknikleri özelliklerine göre ayırır.
Orta çocukluk döneminde uygulanan çağdaş eğitim yaklaşımlarını karşılaştırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Okul Döneminde Gelişim ve Eğitime Giriş Anlatım
2 Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Gelişim Dönemleri, Okul Dönemi Gelişim Kuramları Anlatım, bireysel çalışma, grup çalışması
3 Web Tabanlı Araştırma Beyin Gelişimi, Motor Gelişim, Egzersiz, Sağlık, Hastalık ve Bozukluklar Anlatım
4 Web Tabanlı Araştırma Engelli Çocuklar ve Okul Döneminde Bilişsel Değişiklikler Anlatım, örnek olay
5 Literatür tarama, web tabanlı öğrenme Okul Döneminde Dil Gelişimi Anlatım
6 Bireysel Araştırma Okul Döneminde Sosyo Duygusal Gelişim ve Kişilik Gelişimi Anlatım, tartışma, beyin fırtınası
7 Web Tabanlı Araştırma Okul Döneminde Benlik ve Ahlak Gelişimi Anlatım, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Okul Döneminde Benlik ve Ahlak Gelişimi Anlatım
10 Bireysel araştırma Okul Çocukluğu Döneminde Ebeveyn- Çocuk ve Akran İlişkilerindeki Değişiklikler, Okul Çocuklarının Gelişim Özellikleri, Çağdaş Öğrenme Yaklaşımları ve Okula Hazırlık Anlatım, tartışma
11 Bireysel Araştırma, Grup Araştırması Okul Öncesi Dönemden İlköğretime Geçiş ve Okula Hazır Bulunuşluluğun Kuramsal Temelleri Anlatım,tartışma, örnek olay, grup çalışması
12 Grup Araştırması Okula Hazır Bulunuşluluğu Etkileyen Etmenler ve Okula Başlamada Çocukların Bakış Açıları Anlatım, örnek olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Akyol Köksal A. (2019). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim I .Ankara: Anı Yayıncılık
Akyol Köksal A. (2019). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim II .Ankara: Anı Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The foundation of professional theoretical knowledge of child development science is child, family, development, forms the concepts of evaluation, identification, support, intervention, education and follow-up. It Ensuring that the Child Development profession is learned on a scientific basis by considering the concepts with a holistic approach.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
4
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
4
3
To be able to plan and manage activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4
2
Ability to identify learning needs and direct learning
5
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
4
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
3
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
3
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
2
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values ​​in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
4
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 4 56
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 2 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 2 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 154
Total Workload of the Course Unit 154
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0