TR EN

MENTAL HEALTH AND ADJUSTMENT PROBLEMS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY342 MENTAL HEALTH AND ADJUSTMENT PROBLEMS 6 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Çocuk, yetişkin ve toplum ruh sağlığının önemi, ruh sağlığı ve hastalıkları, normal gelişimde normal ve problem davranışlar ile ruhsal bozukluklar arasındaki farklar, problem davranışlara uygun çözüm yöntemleri ve gerekli hallerde başvuruda bulunabileceği ruh sağlığı disiplininin diğer meslek elemanları ile işbirliği, Çocukta ruh sağlığını bozan nedenler, uyum sorunları ve bunlara yaklaşımına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılmasını amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Çocuk ruh sağlığı kavramları, uyum problemleri, gelişimsel kuramlar, yaklaşım, yönlendirme koşulları, Ruh sağlığının önemi, çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemleri, aileyle iletişim, trans-disipliner çalışma.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ruh sağlığının önemine bağlı kalır.
Çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemlerine örnek verir.
Çocuk ve ebeveynler arasındaki ilişkiyi açıklar.
Aile tutumlarını açıklar.
Disiplinler arası çalışma felsefesine bağlı kalır.
Gerekli durumlarda diğer meslek elemanlarına yardım eder.
Çocukta uyum sorunlarını örnek verir.
Çocukların ruh sağlığı problemlerinde bakım verenlerin etkisini ifade eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Ruh sağlığı ile ilgili kavramlar Tanım, örneklerle açıklama, tartışma
2 Literatür tarama Çocuk ruh sağlığının tanımı Anlatım,tartışma
3 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocuk ruh sağlığı gelişim evreleri Anlatım
4 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemleri Anlatım, tartışma
5 Bireysel araştırma Çocuk, ana-baba ilişkileri Anlatım, tartışma, örnek olay
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma Çocukların kardeşleriyle ilişkileri Anlatım, bireysel çalışma
7 Literatür tarama Çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemleri genel tekrar Anlatım, bireysel çalışma
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel araştırma Freud’un Psikoseksüel Gelişim Kuramı Anlatım, bireysel çalışma
10 Literatür tarama Erıkson’un Psikososyal Gelişim Kuramı Anlatım, bireysel çalışma
11 Literatür tarama Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı Anlatım, örnek olay
12 Bireysel araştırma Kohlberg’in Ahlak Gelişimi Kuramı Anlatım
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Cinsel Gelişim ve Cinsel Eğitim Anlatım, örnek olay
14 Bireysel araştırma Çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemleri genel tekrar Anlatım
15 Bireysel araştırma Çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemleri genel tekrar Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Semerci, B.(2017). Birlikte Büyütelim Çocuk Ruh Sağlığı 0-12 Yaş. İstanbul: Alfa.
Karabekiroğlu, K.(2013). Çocuğun Ruhsal Gelişimi, Ne Çabuk Büyüdün Sen?.İstanbul: Say.
Yörükoğlu, A.(2011). Çocuk Ruh Sağlığı / Çocuk Yetiştirme Sanatı ve Kişilik Gelişimi. İstanbul: Özgür.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The foundation of professional theoretical knowledge of child development science is child, family, development, forms the concepts of evaluation, identification, support, intervention, education and follow-up. It Ensuring that the Child Development profession is learned on a scientific basis by considering the concepts with a holistic approach.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
3
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
4
3
To be able to plan and manage activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4
2
Ability to identify learning needs and direct learning
4
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
4
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
3
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
4
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
2
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values ​​in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
4
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 1 10
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 2 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 54
Total Workload of the Course Unit 54
Workload (h) / 25.5 2,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0