Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGY342 | MENTAL HEALTH AND ADJUSTMENT PROBLEMS | 6 | 2 | 2 | 2 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Çocuk, yetişkin ve toplum ruh sağlığının önemi, ruh sağlığı ve hastalıkları, normal gelişimde normal ve problem davranışlar ile ruhsal bozukluklar arasındaki farklar, problem davranışlara uygun çözüm yöntemleri ve gerekli hallerde başvuruda bulunabileceği ruh sağlığı disiplininin diğer meslek elemanları ile işbirliği, Çocukta ruh sağlığını bozan nedenler, uyum sorunları ve bunlara yaklaşımına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılmasını amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Çocuk ruh sağlığı kavramları, uyum problemleri, gelişimsel kuramlar, yaklaşım, yönlendirme koşulları, Ruh sağlığının önemi, çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemleri, aileyle iletişim, trans-disipliner çalışma. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ruh sağlığının önemine bağlı kalır. |
Çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemlerine örnek verir. |
Çocuk ve ebeveynler arasındaki ilişkiyi açıklar. |
Aile tutumlarını açıklar. |
Disiplinler arası çalışma felsefesine bağlı kalır. |
Gerekli durumlarda diğer meslek elemanlarına yardım eder. |
Çocukta uyum sorunlarını örnek verir. |
Çocukların ruh sağlığı problemlerinde bakım verenlerin etkisini ifade eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama | Ruh sağlığı ile ilgili kavramlar | Tanım, örneklerle açıklama, tartışma |
2 | Literatür tarama | Çocuk ruh sağlığının tanımı | Anlatım,tartışma |
3 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Çocuk ruh sağlığı gelişim evreleri | Anlatım |
4 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemleri | Anlatım, tartışma |
5 | Bireysel araştırma | Çocuk, ana-baba ilişkileri | Anlatım, tartışma, örnek olay |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Çocukların kardeşleriyle ilişkileri | Anlatım, bireysel çalışma |
7 | Literatür tarama | Çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemleri genel tekrar | Anlatım, bireysel çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Bireysel araştırma | Freud’un Psikoseksüel Gelişim Kuramı | Anlatım, bireysel çalışma |
10 | Literatür tarama | Erıkson’un Psikososyal Gelişim Kuramı | Anlatım, bireysel çalışma |
11 | Literatür tarama | Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı | Anlatım, örnek olay |
12 | Bireysel araştırma | Kohlberg’in Ahlak Gelişimi Kuramı | Anlatım |
13 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Cinsel Gelişim ve Cinsel Eğitim | Anlatım, örnek olay |
14 | Bireysel araştırma | Çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemleri genel tekrar | Anlatım |
15 | Bireysel araştırma | Çocukluk dönemindeki davranış ve uyum problemleri genel tekrar | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Semerci, B.(2017). Birlikte Büyütelim Çocuk Ruh Sağlığı 0-12 Yaş. İstanbul: Alfa. |
Karabekiroğlu, K.(2013). Çocuğun Ruhsal Gelişimi, Ne Çabuk Büyüdün Sen?.İstanbul: Say. |
Yörükoğlu, A.(2011). Çocuk Ruh Sağlığı / Çocuk Yetiştirme Sanatı ve Kişilik Gelişimi. İstanbul: Özgür. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The foundation of professional theoretical knowledge of child development science is child, family, development,
forms the concepts of evaluation, identification, support, intervention, education and follow-up. It
Ensuring that the Child Development profession is learned on a scientific basis by considering the concepts with a holistic approach.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
|
3 | |||||
2 |
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
|
4 | |||||
3 |
To be able to plan and manage activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
|
4 | |||||
2 |
Ability to identify learning needs and direct learning
|
4 | |||||
3 |
Developing a positive attitude towards lifelong learning
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
4 | |||||
2 |
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
|
3 | |||||
3 |
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
|
4 | |||||
4 |
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
2 | |||||
5 |
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
|
4 | |||||
2 |
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 1 | 10 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 7 | 2 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 54 |
Total Workload of the Course Unit | 54 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 2,0 |