TR EN

DEVELOPMENT, EDUCATION AND FAMILY COUNSELING FOR DISABLED CHILDREN PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY443 DEVELOPMENT, EDUCATION AND FAMILY COUNSELING FOR DISABLED CHILDREN 7 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. BERK EFE ALTINAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Engelli çocuklara sahip ailelere danışmanlık yapabilecek mesleki donanıma sahip olmaya ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Özel gereksinimli çocuğun aileye katılımı ve ailenin yaşadığı psikolojik süreçler, aileleri desteklemek için geliştirilen programlar, özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerle yapılan görüşmelerde dikkat edilmesi gereken noktalar, çocuk odaklı aile danışmanlığında görüşme süreci.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Özel gereksinimli çocukların aileleri ile ilgili yapılan çalışma kaynaklarını kullanır.
Özel gereksinimli çocukların aileye katılım süreci ve ailelerin yaşadığı psikolojik süreçleri açıklar.
Ailelerin gösterdikleri tepkileri anlatan modelleri karşılaştırır.
Özel gereksinimli çocuğa sahip aileleri destekelemek için uygun destek programını seçer.
Özel gereksinimli çocuğa sahip aileleri desteklemek için hazırlanan programları destekler.
Aile danışmalık kuramlarını ve danışmanlık sürecini ilişkilendirir.
Çocuk odaklı aile görüşme süreçlerinin içeriğini düzenler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Özel Gereksinimi Olan Çocukların Aileleri İle Yapılan Çalışmalar Giriş Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, Vaka Tartışması
2 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerin Gösterdikleri Tepkileri Açıklayan Modeller Anlatım, Soru Cevap
3 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Sürekli Üzüntü Modeli, Kişisel Yapılanma Modeli, Güçsüzlük ve Anlamsızlık Modeli Anlatım, Gözlem, Beyin Fırtınası
4 Literatür Tarama Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerde Yaşanan Stres, Ailelerin Gereksinimleri Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, Örnek olay, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Ebeveynlerin ve Kardeşlerin tepkileri Soru Cevap, Beyin Fırtınası
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Engelli çocuğa sahip aile tutumları Anlatım, Soru Cevap, Gözlem,
7 Web Tabanlı Araştırma Ailelere destek hizmetler Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, Örnek Olay, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Aileler İçin Eğitim Programı Hazırlarken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, Vaka Tartışması, Beyin Fırtınası
10 Literatür Tarama, Grup araştırması Ailelerle Yapılan Görüşmeler Anlatım, Gözlem, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Bilgi edinme ve Bilgi Verme Görüşmeleri Anlatım
12 Bireysel Araştırma Duyguların Tanımlanması ve İfadesi Görüşmeleri Soru Cevap, Beyin Fırtınası
13 Grup Araştırması Problemleri Çözümleme Görüşmeleri, Gelecekteki Etkinlikleri Planlama Görüşmeleri Anlatım, Gözlem, Vaka Tartışması, Beyin Fırtınası
14 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerle Yapılan Görüşmelerde Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar Anlatım, Soru Cevap, Gözlem, Beyin Fırtınası
15 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Kaynaştırma Programlarında Aile Katılımı, BEP Aile Katılımı Anlatım, Beyin Fırtınası
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Özsoy, Y., Özyürek, M. ve Eripek, S. (1997). Özel Eğitime Giriş. Ankara: Karatepe.
Nazlı, S. (2018). Aile Danışmanlığı. Ankara: An.
Baykoç, N. (2017). Özel Eğitim. Ankara: Eğiten.
Küçükali, R. (2018). Çocuk ve Aile. Ankara: Anı.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The foundation of professional theoretical knowledge of child development science is child, family, development, forms the concepts of evaluation, identification, support, intervention, education and follow-up. It Ensuring that the Child Development profession is learned on a scientific basis by considering the concepts with a holistic approach.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
5
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
4
3
To be able to plan and manage activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4
2
Ability to identify learning needs and direct learning
5
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
4
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
4
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
5
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
2
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values ​​in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
4
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 2 24
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 98
Total Workload of the Course Unit 98
Workload (h) / 25.5 3,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0