Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGY444 | LANGUAGE DEVELOPMENT AND COMMUNICATION DISORDERS EDUCATION | 8 | 3 | 3 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Normal gelişim gösteren çocukların dil ve konuşma gelişim özellikleri ile farklı gelişen çocukların dil ve konuşma özelliklerini ifade edebilmesi, aradaki farklılıkların ayırt edilebilmesi ve çocukların dil gelişimini sağlayıcı etkinlikleri planlama-uygulamaya ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dil gelişimi ile ilgili temel kavramlar, dil edinimi ile ilgili kuramlar, yaşlara göre dil gelişimi, dil gelişimini etkileyen etmenler, dil gelişimi destekleyici yöntem ve yaklaşımlar, dil gelişimi destekleyici çalışmalar. Dil ve konuşma bozuklukları ile ilgili temel kavramlar, dil bozuklukları türleri, konuşma bozuklukları türleri, konuşma bozukluklarının olası nedenleri ve yaygınlık, dil ve konuşma bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan farklı yaklaşımlar (tıbbi ve psikodilbilimsel yaklaşımlar), dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların özellikleri, dil ve konuşma bozukluklarına yönelik tanı ve müdahale yaklaşımları, dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların ailelerine danışmanlık, vaka analizi |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Dil ve konuşma bozukluklarına ilişkin temel kavramları açıklar. |
Dil ve konuşma bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan tıbbi ve psikodilbilimsel yaklaşımlar arasındaki farklılıklara bağlı kalır. |
Dil ve ilişkili kavramları açıklar. |
Dil gelişimini etkileyen etmenleri açıklar. |
Dil gelişiminin desteklenmesine yönelik olarak ailelerin katılımını sağlayıcı stratejiler üretir. |
Çocuğun gereksinimlerini ve gelişim düzeyini dikkate alarak kullanılabilecek müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Dil nedir? konuşma nedir? | Anlatım |
2 | Literatür tarama | Dil edinimi ile ilgili kuramlar | Tartışma, Örnek Olay. |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Dilin bileşenleri | Anlatım |
4 | Bireysel araştırma. | Dili Etkileyen Etmenler- Bağlamlar | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür tarama | Yaşlara Göre Dil Gelişimi | Anlatım |
6 | Literatür tarama | Yaşlara Göre Dil Gelişimi | Anlatım |
7 | Literatür tarama | Dil Gelişiminin Diğer Gelişim Alanları İle İlişkisi | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Bireysel araştırma. | Dil Gelişiminin Diğer Gelişim Alanları İle İlişkisi | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
10 | Bireysel araştırma. | Dil Çeşitliliği | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay. |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Erken Okuryazarlık Becerileri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Soru- Cevap |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Dil ve Konuşma Bozuklukları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Dil ve Konuşma Bozuklukları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay. |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Genel Tekrar | Anlatım |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Final | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Temizyürek, F., Erdem, İ., & Temizkan, M. (2017). Konuşma eğitimi sözlü anlatım. Pegem Atıf İndeksi. |
TURAN F. F. (2018). İletişim ve Dil Bozukluğu olan Çocuklar. Aral, Gürsoy, (Ed.), Özel Gereksinimli Çocuklar ve Eğitimleri içinde, (68-83.ss.) Ankara: Hedef CS Yayıncılık |
TURAN F. F. , BÜLBÜN B. (2018). İletişim, Dil ve Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme. Bayhan, P. (Ed.), Gelişimsel Değerlendirme içinde (198-209ss.). Ankara: Hedef Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The foundation of professional theoretical knowledge of child development science is child, family, development,
forms the concepts of evaluation, identification, support, intervention, education and follow-up. It
Ensuring that the Child Development profession is learned on a scientific basis by considering the concepts with a holistic approach.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
|
3 | |||||
2 |
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
|
0 | |||||
3 |
To be able to plan and manage activities for the development of employees under his/her responsibility within the framework of a project.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
|
4 | |||||
2 |
Ability to identify learning needs and direct learning
|
4 | |||||
3 |
Developing a positive attitude towards lifelong learning
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and suggestions for solutions to problems verbally and in writing.
|
5 | |||||
2 |
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
|
3 | |||||
3 |
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
|
4 | |||||
4 |
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
2 | |||||
5 |
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
|
4 | |||||
2 |
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 2 | 20 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 78 |
Total Workload of the Course Unit | 78 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |