TR EN

CHILD DEVELOPMENT AND ETHICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY143E CHILD DEVELOPMENT AND ETHICS 1 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. BERK EFE ALTINAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Mesleki kuramlara, mesleki terminolojiye, gelişim dönemlerine göre çocuk gelişimcinin rollerine, mesleki işbirliğinin önemine ve fonksiyonuna ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Mesleki kuramlar, mesleki terminoloji, çocuk gelişimcinin gelişim dönemlerine göre farklılaşan rolü, transdisipliner çalışma.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Mesleki kuramları açıklar.
Gelişim dönemlerinin birbirine etkisini açıklar.
Gelişim kuramcılarının görüşleri arasındaki farkları ayırt eder.
Meslek tanımı ve görev alanını ayırt eder.
Meslek etiğini benimser.
Meslek etiğine uygun davranır.
Disiplinler arası çalışmanın önemine inanır.
Gerekli durumlarda diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma Geçmişten Günümüze Çocuk Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma Geçmişten Günümüze Çocuk Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gelişimde Temel Kuramlar-Yaklaşımlar-İlkeler-Kavramlar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Doğum Öncesi Dönemde Gelişim Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Yeni Doğan Döneminde Gelişim Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gelişim Dönemleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gelişim Alanları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma Çocuk Gelişiminde Ailenin Önemi, Çevre ve Kalıtımın Etkisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gelişim Kuramcıları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma Gelişim Kuramcıları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Çocuk Gelişimi Mesleğinin Tanıtımı, Transdisipliner Çalışma Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma Çocuk Gelişimi ve Etik Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma Çocuk Gelişimi ve İnovatif Düşünme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma Ders Tekrarı Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Santrock, John W. (2017). Yaşam Boyu Gelişim. Çev: Galip Yüksel (13. Basımdan Çeviri: Gözden Geçirilmiş Yeni Basım). Ankara: Nobel Akademik.
Berk, L. E. (2013). Bebekler ve Çocuklar Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa (7.Baskı). (N. Işıkoğlu Erdoğan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 40
Ödev Değerlendirme 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
3
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
4
3
To be able to understand and manage the activities for the development of the employees under his/her responsibility within the framework of a project.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4
2
Ability to identify learning needs and direct learning.
4
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and solutions to the problems verbally and in writing.
5
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
3
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
5
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
5
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
5
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 8 2 16
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 6 24
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 5 2 10
Ödev 1 6 6
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 4 8 32
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 4 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0