Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGY243E | PRE-SCHOOL CURRICULUM DEVELOPMENT | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. BERK EFE ALTINAL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste, okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan öğretim programların ve planların analizi, tasarımı ve uygulamalarına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Program geliştirmenin temel ilkeleri, MEB 2013 Okul Öncesi Program Kılavuzu'nun tanıtımı, kılavuzun uygulama eklerinin kullanımı, program kılavuzuna göre okul öncesi eğitimin tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi, MEB 2013 OBADER Okul Öncesi Eğitim Programı İle Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitimi, MEB EBA: Okul Öncesi Eğitimi Etkinlik Havuzu Analizi, Erken çocukluk döneminde dünyada yaygın olarak kullanılan eğitim programları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Öğretim programının temel bileşenlerini açıklar. |
Okul öncesi eğitiminde kullanılan yenilikçi öğretim yöntemlerini inceler |
MEB Program uygulama eklerini yönergelerine uygun şekilde organize eder. |
MEB Okul öncesi müfredatına uygun günlük-aylık eğitim akışı planlar. |
Kavram-kazanım tablolarını MEB Okulöncesi müfredatına uygun olarak düzenler. |
Gelişim gözlem formunu MEB Okul öncesi müfredatına uygun olarak oluşturur. |
MEB OBADER 2013 Kılavuzunu okul öncesi eğitimini desteklemek üzere değerlendirir. |
MEB EBA Etkinlik Havuzunu öğretim programı geliştirmek üzere inceler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Bireysel araştırma | Ders hakkında genel bilgi | Soru-cevap, anlatım |
2 | Bireysel araştırma | Erken çocukluk eğitiminde program | Anlatım, soru-cevap |
3 | Bireysel araştırma | Erken çocukluk eğitiminde program | Anlatım, soru-cevap |
4 | Bireysel araştırma | Gelişimsel uygun uygulamalar ve kalite | Anlatım, soru-cevap |
5 | Bireysel araştırma | Bütünleştirilmiş program, Türkiye'de okul öncesi eğitim programı (36-72 aylık çocuklar için) | Anlatım, soru-cevap |
6 | Bireysel araştırma | Türkiye'de okul öncesi eğitim programı (36-72 aylık çocuklar için) | Anlatım, soru-cevap, grup olma, beyin fırtınası |
7 | Bireysel araştırma | Türkiye'de okul öncesi eğitim programı (36-72 aylık çocuklar için) | Anlatım, soru-cevap, grup olma, beyin fırtınası |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Bireysel araştırma | Türkiye'de okul öncesi eğitim programı (0-36 aylık çocuklar için) | Anlatım, soru-cevap, grup olma, beyin fırtınası |
10 | Bireysel araştırma | Program modelleri - Montessori | Anlatım, soru-cevap, gösterim |
11 | Bireysel araştırma | Program modelleri - High Scope, Regio Emilia | Anlatım, soru-cevap, gösterim |
12 | Bireysel araştırma | Program modelleri - Waldorf, STEM | Anlatım, soru-cevap, gösterim |
13 | Bireysel araştırma | Program modelleri - Head Start | Anlatım, soru-cevap, gösterim |
14 | Bireysel araştırma | Proje yaklaşımı | Anlatım, soru-cevap, gösterim |
15 | Bireysel araştırma | Etkinlik paylaşımları | Anlatım, soru-cevap, gösterim |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
MEB, 2013. Okul Öncesi Eğitim Programı. |
MEB, 2013. OBADER. Okul Öncesi Eğitim Programı İle Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitimi MEB, EBADER. Okul Öncesi Etkinlik Havuzu. |
http://okuloncesi.eba.gov.tr/ Çelik, N., Daşcan Ö. 2017. Son Değişikliklerle Okul Öncesi eğitim Programı ve Etkinlik Kitabı. Ankara: ANI Yayıncılık. |
Zembat, R. Tunçeli, H. İ. Yavuz, E, A. Erken Çocuklukta Eğitim Programları ve Uygulamalar |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
|
4 | |||||
2 |
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
|
4 | |||||
3 |
To be able to understand and manage the activities for the development of the employees under his/her responsibility within the framework of a project.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
|
4 | |||||
2 |
Ability to identify learning needs and direct learning.
|
4 | |||||
3 |
Developing a positive attitude towards lifelong learning
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and solutions to the problems verbally and in writing.
|
4 | |||||
2 |
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
|
3 | |||||
3 |
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
|
4 | |||||
4 |
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
4 | |||||
5 |
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
|
4 | |||||
2 |
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 6 | 72 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 7 | 5 | 35 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 151 |
Total Workload of the Course Unit | 151 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |