Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HIY109 | INTRODUCTION TO CIVIL AVIATION | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. SEZER CİHAN KESKEN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AHMET DENİZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; Öğrencilerin Türk ve Dünya havacılık tarihini genel olarak bilmesini, havacılık sektörünün Dünyada ve Türkiye’de genel durumu hakkında fikir sahibi olmalarını, hava araçlarının ve havaalanlarını genel olarak tanımalarını ve özelliklerini bilmelerini sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Türk ve dünya havacılık tarihinde adı geçen havacıların çalışmaları, buluşları ve başarıları. Havacılık sektörünün faaliyet alanları (işletmeler, hizmetler, bakım ve imalat). Hava araçlarının fonksiyonları, sınıfları ve türleri. Ulusal ve uluslararası havacılık kuruluşları. Ulusal ve uluslararası havaalanlarının kapasiteleri ve kategorileri hakkında genel bilgiler. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Hava araçlarını tanımlar. |
Ulusal ve uluslararası havacılık kuruluşlarını ve fonksiyonlarını açıklar. |
Havacılık sisteminin elemanları arasındaki ilişkileri açıklar. |
Havacılık faaliyetlerini betimler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuya yönelik internet araştırması | Havacılık sistemi ve elemanları. | Görsel destekli düz anlatım |
2 | Konuya yönelik internet araştırması | Hava araçları ve sınıflandırılması. | Görsel destekli düz anlatım |
3 | Konuya yönelik internet araştırması | Havacılık alfabesi, ICAO and IATA codes. | Görsel destekli düz anlatım |
4 | Konuya yönelik internet araştırması | Havaalanları ve havaalanı bölümlerinin tanıtımı. | Görsel destekli düz anlatım |
5 | Konuya yönelik internet araştırması | Havayolu işletmelerinin genel özellikleri. | Görsel destekli düz anlatım |
6 | Konuya yönelik internet araştırması | Havayolu işletmelerinin genel özellikleri | Görsel destekli düz anlatım |
7 | Konuya yönelik internet araştırması | Genel havacılık faaliyetleri. | Görsel destekli düz anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya yönelik internet araştırması | Hava seyrüsefer hizmetleri. | Görsel destekli düz anlatım |
10 | Konuya yönelik internet araştırması | Yer hizmetleri. | Görsel destekli düz anlatım |
11 | Konuya yönelik internet araştırması | Uluslararası sivil havacılık anlaşması ve ICAO. | Görsel destekli düz anlatım |
12 | Konuya yönelik internet araştırması | Diğer uluslararası sivil havacılık örgütleri:Eurocontrol, JAA, EASA. | Görsel destekli düz anlatım |
13 | Konuya yönelik internet araştırması | Diğer uluslararası sivil havacılık örgütleri:Eurocontrol, JAA, EASA. | Görsel destekli düz anlatım |
14 | Konuya yönelik internet araştırması | Türk sivil havacılığı: SHGM ve kurallar. | Görsel destekli düz anlatım |
15 | Konuya yönelik internet araştırması | Türk sivil havacılığı: SHGM ve kurallar. | Görsel destekli düz anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Uluslararası Havacılığın Temelleri, Suzanne K. Kearns, Nobel Yayıncılılık, 2019 |
Gifford, C. (Çev. Alptekin T., Mandaş G.) (2014). Her Yönüyle Uçaklar, TÜBİTAK Yayınları Ankara |
Çakıcı, M. (2016). Havada Kalan Sorular, Efil Yayınevi Ankara |
Grant, R. (2017). Flight: The Complete History of Aviation, DK, London, UK |
Lawrence, H.W. (2013). Aviation and the Role of Government, Kendall Hunt Publishing, Dubuque, US |
The International Journal of Aviation, Aeronautics, and Aerospace (IJAAA), Embry-Riddle Aeronautical |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the historical development process of Aviation Management.
|
4 | |||||
2 |
Use computer programs related to Aviation Transportation.
|
1 | |||||
3 |
Define basic concepts related with aviation management.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
2 | |||||
2 |
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
|
2 | |||||
3 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
|
1 | |||||
4 |
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage operational activities related to the airline.
|
0 | |||||
2 |
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
|
0 | |||||
2 |
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
|
1 | |||||
3 |
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
|
1 | |||||
4 |
Cooperate with stakeholders related to air transport.
|
0 | |||||
5 |
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Execute a study in his/her field independently.
|
0 | |||||
2 |
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
|
1 | |||||
2 |
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
|
1 | |||||
2 |
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
|
1 | |||||
3 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 5 | 25 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 7 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 155 |
Total Workload of the Course Unit | 155 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |