Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
HIY220 | AVIATION SECURITY | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. SEZER CİHAN KESKEN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. MEHMET ATEŞ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilerin Havacılık Emniyeti kavramını, kültürünü ve ilgili mevzuatını genel olarak bilmelerini sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; havacılık emniyeti, adil kültür, emniyet bilinci, sivil havacılıkta emniyet yönetim sistemi yönetmeliği, emniyet risk yönetimi ve teşviki, denetim ve kontrol ile vaka analizlerini kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
1. Havacılık emniyeti ve adil kültürü tanımlar. 2. Sivil Havacılıkta Emniyet Yönetim Sistemi Yönetmeliğini açıklar. 3. Emniyet Risk Yönetimi ve Teşvikini açıklar. 4. Denetim ve kontrol prensiplerini açıklar. 5. Uçak olaylarının nasıl analiz edildiğine dair genel olarak özetler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Ders tanıtımı &Sivil Havacılık ve Emniyet Kavramları genel giriş. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Emniyet ve Güvenlik Kavramları & ICAO Annex 19 Emniyet Yönetim Sistemi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Havacılık Emniyetine İlişkin Temel Kavramlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | İnsan Performansı ve Limitleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Performansı Etkileyen Faktörler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Emniyet Kültürü | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | İnsan Hatası ve İhlaller & Hata Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Dispatcher Tanımı ve Uçuş Emniyet için Önemi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Emniyet Performansının Ölçülmesi ve İzlenmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Emniyet Yönetim Sistemi SMS | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Havacılık Riskleri ve Havacılık Emniyetinde Alınabilecek Önlemler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Kaza/Kırım Olay tanımları ve Örnek Kaza/Olay İncelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Havacılık Emniyeti konulu örnek Tez incelemesi Havacılıkta Emniyet Model ve Yaklaşımları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ders notlarının okunması ve konunun araştırılması | Ders Konularının Tekrarı | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Gerede, E. (2018). Havacılıkta Emniyet Yönetimi, Teoriden Uygulamaya Geleneksel ve Yeni Nesil Yaklaşımlar. Ankara : PEGEM Akademi Yayıncılık. |
Rodrigues, C. Cusick S.K. (2011). Commercial Aviation Safety, McGraw-Hill. OH, US: Columbus. |
Boyd, D. D. (2017). A review of general aviation safety (1984–2017). Aerospace Medicine and Human Performance, 88, 657–664. |
Ni,X., Wang, H., Che, C., Hong, J., Sun, Z.(2019). Civil aviation safety evaluation based on deep belief network and principal component analysis. Safety Science, 112, 90-95. |
Patriarca, R., Di Gravio, G., Cioponea, R., Licu, A. (209). Safety intelligence: Incremental proactive risk management for holistic aviation safety performance. Safety Science, 118, 551–567. |
Saraçyakupoğlu, T. (2020). Emniyet İrtifasından Bilgiler: Genel Havacılık, Üretim ve Bakım Süreçleri. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
ICAO ANEX 19 |
SHGM (SİVİL HAVACILIK GENEL MÜD.) Mevzuatı. SHGM SMS |
HAVACILIK EMNİYETİ DERS NOTLARI |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the historical development process of Aviation Management.
|
0 | |||||
2 |
Use computer programs related to Aviation Transportation.
|
0 | |||||
3 |
Define basic concepts related with aviation management.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
1 | |||||
2 |
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
|
0 | |||||
3 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
|
5 | |||||
4 |
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage operational activities related to the airline.
|
1 | |||||
2 |
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
|
1 | |||||
2 |
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
|
1 | |||||
3 |
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
|
1 | |||||
4 |
Cooperate with stakeholders related to air transport.
|
1 | |||||
5 |
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Execute a study in his/her field independently.
|
2 | |||||
2 |
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
|
1 | |||||
2 |
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
|
2 | |||||
2 |
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
|
2 | |||||
3 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 5 | 70 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 147 |
Total Workload of the Course Unit | 147 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |