TR EN

BASIC AIRCRAFT KNOWLEDGE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GMY127 BASIC AIRCRAFT KNOWLEDGE 1 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SİNEM GÜRKAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencinin, havacılığın tarihi gelişimini dönemlere göre açıklayabilecek ve uçuşun temel prensiplerini (kaldırma uçuş kuvveti, diğer kuvvetler ve bunları etkileyen faktörleri) açıklayabilecek bilgiye sahip olmasını sağlamak hedeflenmiştir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; Havacılığın tarihçesi, Türkiye’deki havacılığın gelişimi, Dünya Havacılık Otoriteleri, Temel uçak elemanları, Ana ve yardımcı uçuş kumandaları, Temel uçak sistemleri, İtki sistemleri, Havacılık yazılımları, Haberleşme ve Seyrüsefer sistemleri, Göstergeler ve kontroller gibi konuları kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sektörde yer alan hava aracı ve motor tiplerini tanımlar.
Atmosferin fiziksel özelliklerini tanımlar.
Uçmanın teorisini açıklar.
Uçuşun temel prensiplerini (kaldırma kuvveti, diğer kuvvetler ve bunları etkileyen faktörleri) açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuya yönelik manuel/to çalışması Havacılığın tarihçesi, Türkiye’de havacılığın gelişimi Görsel destekli uygulamalı anlatım
2 Konuya yönelik manuel/to çalışması Havacılığın tarihçesi, Türkiye’de havacılığın gelişimi Görsel destekli uygulamalı anlatım
3 Konuya yönelik manuel/to çalışması Dünya Havacılık Otoriteleri Görsel destekli uygulamalı anlatım
4 Konuya yönelik manuel/to çalışması Dünya Havacılık Otoriteleri Görsel destekli uygulamalı anlatım
5 Konuya yönelik manuel/to çalışması Temel Uçak elemanları (gövde, kanat, kuyruk takımı, iniş takımı). Görsel destekli uygulamalı anlatım
6 Konuya yönelik manuel/to çalışması Temel Uçak elemanları (gövde, kanat, kuyruk takımı, iniş takımı). Görsel destekli uygulamalı anlatım
7 Konuya yönelik manuel/to çalışması Ana ve yardımcı uçuş kumandaları. Görsel destekli uygulamalı anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Konuya yönelik manuel/to çalışması Ana ve yardımcı uçuş kumandaları. Görsel destekli uygulamalı anlatım
10 Konuya yönelik manuel/to çalışması Temel Uçak Sistemleri; uçuş kontrol sistemi, hidrolik sistemi, pnomatik sistemi, iklimlendirme sistemi. Görsel destekli uygulamalı anlatım
11 Konuya yönelik manuel/to çalışması Temel Uçak Sistemleri; uçuş kontrol sistemi, hidrolik sistemi, pnomatik sistemi, iklimlendirme sistemi. Görsel destekli uygulamalı anlatım
12 Konuya yönelik manuel/to çalışması İtki Sistemleri; pistonlu motorlar, pervaneler, turboprop, turbojet, turboshaft, turbofan. Görsel destekli uygulamalı anlatım
13 Konuya yönelik manuel/to çalışması Havacılık Yazılımları , Haberleşme ve Seyrüsefer Sistemleri. Görsel destekli uygulamalı anlatım
14 Konuya yönelik manuel/to çalışması Göstergeler ve kontroller. Görsel destekli uygulamalı anlatım
15 Konuya yönelik manuel/to çalışması Tasarım ve geliştirme. Görsel destekli uygulamalı anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Uçuş Teorisi ve Temel Uçak Bilgisi, ISBN: 978-625-7931-42-7 ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI
ERİM E., Temel Havacılık Bilgisi ve Terminolojisi Ders Notları Kocaeli Üni. SHYO, Temel Uçak Bilgisi
Kocaeli Üni. SHYO, Temel Uçak Bilgisi ORBAY Z., Türkiye’de Havacılık ve Uçak Yapımı Kline S., Türk Havacılık Kronolojisi
KROES M. Aircraft Basic Science, 2013
ORBAY Z., Türkiye’de Havacılık ve Uçak Yapımı
Kline S., Türk Havacılık Kronolojisi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of aeronautical standards and rules. (Bloom 1)
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organize teamwork during the collection, interpretation, announcement and application of data related to the field. (Bloom 6)
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
4
2
Use maintenance manuals and other sources of information in business life to obtain information about the field. (Bloom3)
5
3
Determine the actualities of all technical and administrative documents related with the field. (Bloom 1)
4
4
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use computer software, information and communication technologies at the level required by the field. (Bloom 3)
2
2
Interpret the sketches, scheme, graphics that describe the subject. (Bloom 2)
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop solutions for problems faced during application. (Bloom 6)
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determine the learning requirements related with his/her field. (Bloom 3)
4
2
Use the lifelong learning principles in occupational development. (Bloom 3)
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the technical drawing knowledge effectively in business life. (Bloom 3)
5
2
By informing the relevant persons and institutions about the related field; state his / her thoughts and suggestions for solutions in the field.(Bloom 1)
4
3
Debate his/her ideas and solution suggestions with experts by supporting them with quantitative and qualitative data. (Bloom 2)
5
4
Participate in training related to the field at international level. (Bloom 3)
4
5
Organize activities for the professional development of employees under his/her responsibility. (Bloom 6).
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the knowledge and skills obtained during undergraduate education in work life. (Bloom 3)
4
2
Solve the problems encountered in his/her field. (Bloom 3)
5
3
Apply the necessary culture of behavior in the areas of quality management and processes and environmental protection and occupational safety (Bloom 3)
4
4
Locate the awareness of safety factor to himself and to the team. (Bloom 1)
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 6 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 103
Total Workload of the Course Unit 103
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0