Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GMY127 | BASIC AIRCRAFT KNOWLEDGE | 1 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SİNEM GÜRKAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencinin, havacılığın tarihi gelişimini dönemlere göre açıklayabilecek ve uçuşun temel prensiplerini (kaldırma uçuş kuvveti, diğer kuvvetler ve bunları etkileyen faktörleri) açıklayabilecek bilgiye sahip olmasını sağlamak hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Havacılığın tarihçesi, Türkiye’deki havacılığın gelişimi, Dünya Havacılık Otoriteleri, Temel uçak elemanları, Ana ve yardımcı uçuş kumandaları, Temel uçak sistemleri, İtki sistemleri, Havacılık yazılımları, Haberleşme ve Seyrüsefer sistemleri, Göstergeler ve kontroller gibi konuları kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sektörde yer alan hava aracı ve motor tiplerini tanımlar. |
Atmosferin fiziksel özelliklerini tanımlar. |
Uçmanın teorisini açıklar. |
Uçuşun temel prensiplerini (kaldırma kuvveti, diğer kuvvetler ve bunları etkileyen faktörleri) açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Havacılığın tarihçesi, Türkiye’de havacılığın gelişimi | Görsel destekli uygulamalı anlatım |
2 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Havacılığın tarihçesi, Türkiye’de havacılığın gelişimi | Görsel destekli uygulamalı anlatım |
3 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Dünya Havacılık Otoriteleri | Görsel destekli uygulamalı anlatım |
4 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Dünya Havacılık Otoriteleri | Görsel destekli uygulamalı anlatım |
5 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Temel Uçak elemanları (gövde, kanat, kuyruk takımı, iniş takımı). | Görsel destekli uygulamalı anlatım |
6 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Temel Uçak elemanları (gövde, kanat, kuyruk takımı, iniş takımı). | Görsel destekli uygulamalı anlatım |
7 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Ana ve yardımcı uçuş kumandaları. | Görsel destekli uygulamalı anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Ana ve yardımcı uçuş kumandaları. | Görsel destekli uygulamalı anlatım |
10 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Temel Uçak Sistemleri; uçuş kontrol sistemi, hidrolik sistemi, pnomatik sistemi, iklimlendirme sistemi. | Görsel destekli uygulamalı anlatım |
11 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Temel Uçak Sistemleri; uçuş kontrol sistemi, hidrolik sistemi, pnomatik sistemi, iklimlendirme sistemi. | Görsel destekli uygulamalı anlatım |
12 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | İtki Sistemleri; pistonlu motorlar, pervaneler, turboprop, turbojet, turboshaft, turbofan. | Görsel destekli uygulamalı anlatım |
13 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Havacılık Yazılımları , Haberleşme ve Seyrüsefer Sistemleri. | Görsel destekli uygulamalı anlatım |
14 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Göstergeler ve kontroller. | Görsel destekli uygulamalı anlatım |
15 | Konuya yönelik manuel/to çalışması | Tasarım ve geliştirme. | Görsel destekli uygulamalı anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Uçuş Teorisi ve Temel Uçak Bilgisi, ISBN: 978-625-7931-42-7 ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI |
ERİM E., Temel Havacılık Bilgisi ve Terminolojisi Ders Notları Kocaeli Üni. SHYO, Temel Uçak Bilgisi |
Kocaeli Üni. SHYO, Temel Uçak Bilgisi ORBAY Z., Türkiye’de Havacılık ve Uçak Yapımı Kline S., Türk Havacılık Kronolojisi |
KROES M. Aircraft Basic Science, 2013 |
ORBAY Z., Türkiye’de Havacılık ve Uçak Yapımı |
Kline S., Türk Havacılık Kronolojisi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of aeronautical standards and rules. (Bloom 1)
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organize teamwork during the collection, interpretation, announcement and application of data related to the field. (Bloom 6)
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
|
4 | |||||
2 |
Use maintenance manuals and other sources of information in business life to obtain information about the field. (Bloom3)
|
5 | |||||
3 |
Determine the actualities of all technical and administrative documents related with the field. (Bloom 1)
|
4 | |||||
4 |
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use computer software, information and communication technologies at the level required by the field. (Bloom 3)
|
2 | |||||
2 |
Interpret the sketches, scheme, graphics that describe the subject. (Bloom 2)
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop solutions for problems faced during application. (Bloom 6)
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determine the learning requirements related with his/her field. (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Use the lifelong learning principles in occupational development. (Bloom 3)
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the technical drawing knowledge effectively in business life. (Bloom 3)
|
5 | |||||
2 |
By informing the relevant persons and institutions about the related field; state his / her thoughts and suggestions for solutions in the field.(Bloom 1)
|
4 | |||||
3 |
Debate his/her ideas and solution suggestions with experts by supporting them with quantitative and qualitative data. (Bloom 2)
|
5 | |||||
4 |
Participate in training related to the field at international level. (Bloom 3)
|
4 | |||||
5 |
Organize activities for the professional development of employees under his/her responsibility. (Bloom 6).
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the knowledge and skills obtained during undergraduate education in work life. (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Solve the problems encountered in his/her field. (Bloom 3)
|
5 | |||||
3 |
Apply the necessary culture of behavior in the areas of quality management and processes and environmental protection and occupational safety (Bloom 3)
|
4 | |||||
4 |
Locate the awareness of safety factor to himself and to the team. (Bloom 1)
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 103 |
Total Workload of the Course Unit | 103 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |