TR EN

PHOTOGRAPHY AND LIGHT TECHNIQUES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MIY215 PHOTOGRAPHY AND LIGHT TECHNIQUES 3 4 2 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MEHMET EMİN BEGTİMUR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; öğrencilere, fotoğraf makineleri ve fotoğrafçılıkla ilgili temel bilgilerin edinilmesinin yanı sıra, fotoğrafın sanatsal yaratımı için ışık ve aydınlatma teknikleri hakkında beceri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği, fotoğraf tarihçesi, fotoğraf makinesinin yapısı ve türleri, fotoğraf makinelerinin kullanımı ve teknikleri, fotoğrafta kompozisyon kuralları; Işığın türleri (Ana ışık, dolgu ışığı, fon ışığı, doğal ışık) ve ışığın doğru kullanımını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Fotoğraf teknikleri ve lens becerilerini ayırt eder.
Aydınlatma araçları ve tekniklerinin bilgisini açıklar.
Sanatsal yaratım için kompozisyon bilgisini bağdaştırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Makale tarama, Kitap okuma, İlgili videoları izleme Tanışma ve ders içerikleri hakkında bilgilendirme. Dünya’daki ve Türkiye’deki fotoğrafçılığın kısa tarihi. Sözlü anlatım ve sunum
2 Makale tarama, Kitap okuma, İlgili videoları izleme Fotoğraf sanatçısının özellikleri ve fotoğraf sanat akımlarının incelenmesi. Işığın temel özellikleri. Sözlü anlatım ve sunum
3 Makale tarama, Kitap okuma, İlgili videoları izleme Fotoğraf makinesi ve objektiflerin incelenmesi. Fotoğraf makinesini taşıma ve tutma teknikleri. Fotoğraf ve ışık. Sözlü anlatım, sunum ve uygulama
4 Makale tarama, Kitap okuma, İlgili videoları izleme Fotoğraf makinesi çekim modları. Fotoğrafta belirginliği sağlayan ögeler; Diyafram ve net alan derinliği. Işık sıcaklığı ve renklerin anlamı. Sözlü anlatım, sunum ve uygulama
5 Makale tarama, Kitap okuma, İlgili videoları izleme İso, Enstantane ve uzun pozlamanın özellikleri. Görüntünün oluşmasında ışığın rolü ve ışığın fonksiyonları. Sözlü anlatım ve uygulama
6 Makale tarama, Kitap okuma, İlgili videoları izleme Fotoğrafta çekim teknikleri ve kompozisyon yaratma. Doğal ve yapay ışık teknikleri. Sözlü anlatım ve uygulama
7 Makale tarama, Kitap okuma, İlgili videoları izleme Fotoğrafta portfolyo hazırlama ve sunma teknikleri. Temel ışıklandırma teknikleri. Sözlü anlatım, sunum ve uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Makale tarama, Kitap okuma, İlgili videoları izleme Fotoğraf okuma teknikleri. Sinema, tiyatro ve televizyonculukta ışık kullanımı. Sözlü anlatım, sunum ve uygulama
10 Makale tarama, Kitap okuma, İlgili videoları izleme Fotoğraf Türlerinin tanıtımı ve Belgesel Fotoğrafçılığın özellikleri. Fotoğraf için ışık kullanımı. Sözlü anlatım ve uygulama
11 Makale tarama, Kitap okuma, İlgili videoları izleme Fotoğraf fikirlerinin doğuşu ve projeye dönüştürülmesi. Işık ve renk kontrolü. Sözlü anlatım, sunum ve uygulama
12 Makale tarama, Kitap okuma, İlgili videoları izleme Foto-Röportaj tanımı, kapsamı ve özellikleri. Işıkta filtre ve aksesuarlar. Sözlü anlatım ve sunum
13 Makale tarama, Kitap okuma, İlgili videoları izleme Foto-Röportaj projelerin sunumu ve ikna süreçleri I Sözlü anlatım, sunum ve uygulama
14 Makale tarama, Kitap okuma, İlgili videoları izleme Foto-Röportaj projelerin sunumu ve ikna süreçleri II Sözlü anlatım, sunum ve uygulama
15 Makale tarama, Kitap okuma, İlgili videoları izleme Uygulama projelerinin incelenmesi ve genel tekrar Sözlü anlatım, sunum ve uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kelby, S. (2012). Dijital Fotoğrafçının El Kitabı. Alfa Yayınları. İstanbul.
Stern, K. (2011). Photo 1: An Introduction to the Art of PhotographyFeb 7. Delmar Press. (USA).

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 100
TOPLAM 1 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes the basic concepts related to the field and defines the concepts related to it.
5
2
Classifies current developments in the field of Media and Communication.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses issues related with Media and Communication.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By graduating from this department student relates between concepts, topics and techniques in the field of media and communication.
4
2
Discusses the solutions of problems related to the field.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies the techniques and solutions in the field of Media and Communication to the problems encountered in the media sector.
5
2
Changes the existing solutions for academic and sectoral problems in the field of Media and Communication in accordance with current needs.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies independent working methods related with Media and Communication field.
5
2
Manages teamworks related with his / her field.
5
3
Relates between different interdisciplinary methods and the ones in his/her field.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compares whether the concepts and techniques in the field of Media and Communication are up-to-date and analyze whether these concepts and techniques are applicable.
4
2
Summarizes the literature in his/her field.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Produces methods and solutions for other representatives of Media and Communication field.
4
2
Organizes group studies in his/her field.
4
3
Explains thoughts in interpersonal discussions about the field.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Produces new information and techniques about his/her field.
5
2
Predicts the future developments and problems in his/her field.
4
3
Examines the results of studies related with Media and Communication field.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 153
Total Workload of the Course Unit 153
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0