Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MIY221 | MEDIA LITERACY CRITICISM | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi TÜRKAN ÖYKÜ BÜYÜKÇELİKOK |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı medya metinlerini eleştirel bir gözle değerlendirmeyi, medyadan gelen mesajlara karşı farkındalık kazandırmayı ve öğrencilerin aktif medya kullanıcısı olmasını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği medya okuryazarlığı – eleştirel medya okuryazarlığı kavramı, kapsamı, önemi, ortaya çıkışı ve gelişimi, medya okuryazarlığı modelleri, medya okuryazarlığı ilkeleri, medya okuryazarlığı kuram ve yaklaşımları, Türkiye’de medya okuryazarlığı hareketi, medya metinlerinde önyargı ve stereotipleştirmedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Okuryazarlık ve medya okuryazarlığı kavramlarını bilir. |
Medya okuryazarlığı – eleştirel medya okuryazarlığı kavramlarını tarihsel gelişimi bağlamında açıklar. |
Medya içeriklerini medya okuryazarlığı bağlamında inceler. |
Haber metinlerini inceler. |
Türkiye’de medya okuryazarlığı öğrenimini irdeleyebilir. |
Medya metinlerinde önyargıları ve stereotipleştirmeyi çözümler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Okur-yazarlık ve okuryazarlık kavramları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | - | Medya okuryazarlığı: Kavramlar, tarihsel gelişim. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | - | Medya okuryazarlığının kapsamı ve temel ilkeler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | - | Medya okuryazarlığını gerektiren koşullar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | - | Medya okuryazarlığı modelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | - | Medya okuryazarlığı ilkeleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | - | Medya okuryazarlığında farklı kuram ve yaklaşımlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Medya okuryazarlığında farklı kuram ve yaklaşımlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | - | Medyayı okumak ve yazmak | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | - | Aktif birey – aktif izleyici – aktif öğrenci | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | - | Medya Eleştirisi, Eleştirel Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Pedagoji | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | - | Türkiye’de Medya Okuryazarlığı Hareketi ve Öğrenimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | - | Haber metinlerinin yapısı ve medya okur yazarlığı bağlamında analizi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | - | Medyada temsil: önyargılar ve stereotipleştirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kemal İNAL Medya Okuryazarlığı Elkitabı, 2. Baskı Ütopya Yayınevi, Ankara, 2016 |
Mutlu BİNARK – Mine GENCEL BEK Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar, 3. Baskı Kalkedon Yayıncılık, İstanbul, 2010 |
Abdurrahman ŞAHİN Eleştirel Medya Okuryazarlığı, 3. Baskı Anı Yayıncılık, Ankara, 2018 |
Ed. Elif KÜÇÜK DURUR Medya Okuryazarlığı Siyasal Kitabevi, Ankara, 2016 |
Melda CİNMAN ŞİMŞEK – Nurçay TÜRKOĞLU Medya Okuryazarlığı Parşömen Yayıncılık, İstanbul, 2011 |
Yıldız Dilek ERTÜRK – Ayşen AKKOR GÜL Çocuğunuzu Televizyona Teslim Etmeyin Medya Okuryazarı Olun Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2006 |
Oncel Taskiran, N. (2007) Medya Okuryazarligina Giris. Istanbul: Beta Yayınları |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describes the basic concepts related to the field and defines the concepts related to it.
|
5 | |||||
2 |
Classifies current developments in the field of Media and Communication.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discusses issues related with Media and Communication.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By graduating from this department student relates between concepts, topics and techniques in the field of media and communication.
|
5 | |||||
2 |
Discusses the solutions of problems related to the field.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies the techniques and solutions in the field of Media and Communication to the problems encountered in the media sector.
|
5 | |||||
2 |
Changes the existing solutions for academic and sectoral problems in the field of Media and Communication in accordance with current needs.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies independent working methods related with Media and Communication field.
|
5 | |||||
2 |
Manages teamworks related with his / her field.
|
5 | |||||
3 |
Relates between different interdisciplinary methods and the ones in his/her field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Compares whether the concepts and techniques in the field of Media and Communication are up-to-date and analyze whether these concepts and techniques are applicable.
|
5 | |||||
2 |
Summarizes the literature in his/her field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Produces methods and solutions for other representatives of Media and Communication field.
|
5 | |||||
2 |
Organizes group studies in his/her field.
|
5 | |||||
3 |
Explains thoughts in interpersonal discussions about the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Produces new information and techniques about his/her field.
|
5 | |||||
2 |
Predicts the future developments and problems in his/her field.
|
5 | |||||
3 |
Examines the results of studies related with Media and Communication field.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |