TR EN

MEDIA LITERACY CRITICISM PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MIY221 MEDIA LITERACY CRITICISM 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi TÜRKAN ÖYKÜ BÜYÜKÇELİKOK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı medya metinlerini eleştirel bir gözle değerlendirmeyi, medyadan gelen mesajlara karşı farkındalık kazandırmayı ve öğrencilerin aktif medya kullanıcısı olmasını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği medya okuryazarlığı – eleştirel medya okuryazarlığı kavramı, kapsamı, önemi, ortaya çıkışı ve gelişimi, medya okuryazarlığı modelleri, medya okuryazarlığı ilkeleri, medya okuryazarlığı kuram ve yaklaşımları, Türkiye’de medya okuryazarlığı hareketi, medya metinlerinde önyargı ve stereotipleştirmedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Okuryazarlık ve medya okuryazarlığı kavramlarını bilir.
Medya okuryazarlığı – eleştirel medya okuryazarlığı kavramlarını tarihsel gelişimi bağlamında açıklar.
Medya içeriklerini medya okuryazarlığı bağlamında inceler.
Haber metinlerini inceler.
Türkiye’de medya okuryazarlığı öğrenimini irdeleyebilir.
Medya metinlerinde önyargıları ve stereotipleştirmeyi çözümler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Okur-yazarlık ve okuryazarlık kavramları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 - Medya okuryazarlığı: Kavramlar, tarihsel gelişim. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 - Medya okuryazarlığının kapsamı ve temel ilkeler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 - Medya okuryazarlığını gerektiren koşullar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 - Medya okuryazarlığı modelleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 - Medya okuryazarlığı ilkeleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 - Medya okuryazarlığında farklı kuram ve yaklaşımlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 - Medya okuryazarlığında farklı kuram ve yaklaşımlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 - Medyayı okumak ve yazmak Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 - Aktif birey – aktif izleyici – aktif öğrenci Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 - Medya Eleştirisi, Eleştirel Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Pedagoji Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 - Türkiye’de Medya Okuryazarlığı Hareketi ve Öğrenimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 - Haber metinlerinin yapısı ve medya okur yazarlığı bağlamında analizi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 - Medyada temsil: önyargılar ve stereotipleştirme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kemal İNAL Medya Okuryazarlığı Elkitabı, 2. Baskı Ütopya Yayınevi, Ankara, 2016
Mutlu BİNARK – Mine GENCEL BEK Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar, 3. Baskı Kalkedon Yayıncılık, İstanbul, 2010
Abdurrahman ŞAHİN Eleştirel Medya Okuryazarlığı, 3. Baskı Anı Yayıncılık, Ankara, 2018
Ed. Elif KÜÇÜK DURUR Medya Okuryazarlığı Siyasal Kitabevi, Ankara, 2016
Melda CİNMAN ŞİMŞEK – Nurçay TÜRKOĞLU Medya Okuryazarlığı Parşömen Yayıncılık, İstanbul, 2011
Yıldız Dilek ERTÜRK – Ayşen AKKOR GÜL Çocuğunuzu Televizyona Teslim Etmeyin Medya Okuryazarı Olun Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2006
Oncel Taskiran, N. (2007) Medya Okuryazarligina Giris. Istanbul: Beta Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes the basic concepts related to the field and defines the concepts related to it.
5
2
Classifies current developments in the field of Media and Communication.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses issues related with Media and Communication.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By graduating from this department student relates between concepts, topics and techniques in the field of media and communication.
5
2
Discusses the solutions of problems related to the field.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies the techniques and solutions in the field of Media and Communication to the problems encountered in the media sector.
5
2
Changes the existing solutions for academic and sectoral problems in the field of Media and Communication in accordance with current needs.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies independent working methods related with Media and Communication field.
5
2
Manages teamworks related with his / her field.
5
3
Relates between different interdisciplinary methods and the ones in his/her field.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compares whether the concepts and techniques in the field of Media and Communication are up-to-date and analyze whether these concepts and techniques are applicable.
5
2
Summarizes the literature in his/her field.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Produces methods and solutions for other representatives of Media and Communication field.
5
2
Organizes group studies in his/her field.
5
3
Explains thoughts in interpersonal discussions about the field.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Produces new information and techniques about his/her field.
5
2
Predicts the future developments and problems in his/her field.
5
3
Examines the results of studies related with Media and Communication field.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 153
Total Workload of the Course Unit 153
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0