TR EN

DEBATE TECHNIQUES AND CRITIQUE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MIY416 DEBATE TECHNIQUES AND CRITIQUE 8 4 2 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. ÇAĞLA KAYA İLHAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MEHMET EMİN BEGTİMUR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencilerin demokrasi ve özgür düşünce çerçevesinde tartışma adabını gözeterek, hoşgörüyü esas alarak kendilerini ifade etme becerilerini yükseltmektir. Bu amçala argüman geliştirme savunma ve çürütme yetenekleri artırma, tez anti tez ikilemini kavratmaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği savunulması gereken fikirlerin iskeletini ayakta tutabilmek için bilgiye ve araştırmaya dayalı argümanları oluşturmak, bu argümanları iletişim becerisiyle destekleyerek savunmak, savunma karşı gelecek muhtemel çürütmeleri çürütmektir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Münazara konusunda hangi argümanları kullanacağını tartışır.
Argümanlarında kullanacağı önermeleri analiz eder.
Argümanların oluşturduğu temel savı savunur.
İletişim becerilerini kullanarak hedef kitleyi ikna eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Münazara nedir, tanımı ve içeriği Münazara ve S.W.O.T. analizi ilişkisi
2 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Topluluk karşısında konuşma ve hitap becerisi (belagat ve retorik) Münazara ve S.W.O.T. analizi ilişkisi
3 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Münazara, müzakere, münakaşa, mahkeme, muhakeme karşılaştırmaları Münazara ve S.W.O.T. analizi ilişkisi
4 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Tez, antitez ve sentez Münazara ve S.W.O.T. analizi ilişkisi
5 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Olumlu ve olumsuz argüman oluşturmak Münazara ve S.W.O.T. analizi ilişkisi
6 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Ana argümanların savunulması ve çürütülmesi, çürütmenin çürütülmesi Münazara ve S.W.O.T. analizi ilişkisi
7 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Münazara, savunma ve ikna Münazara ve S.W.O.T. analizi ilişkisi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Münazarada ana iskeletin (argümanlar topluluğu) inşası Münazara ve S.W.O.T. analizi ilişkisi
10 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Genellemeler ve delillendirme Münazara ve S.W.O.T. analizi ilişkisi
11 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Zamanlama ve dinleme Münazara ve S.W.O.T. analizi ilişkisi
12 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Münazara ve münazaracılar arasında takım çalışması Münazara ve S.W.O.T. analizi ilişkisi
13 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Münazara bir yarışmadır ve "kazanmak" esastır. Münazara ve S.W.O.T. analizi ilişkisi
14 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Münazara; demokrasi, bilgelik, özgür düşünce, kendini ifade etme hoşgörü, tartışma adabı ve ilişkisi Münazara ve S.W.O.T. analizi ilişkisi
15 Kitap okuma, sunum hazırlama, münazara içeriği oluşturma, sosyal medya takibi. Münazara ve S.W.O.T. analizi ilişkisi Münazara ve S.W.O.T. analizi ilişkisi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Arıkan, E. (2016). Münazara Notları. Ekin Yayınevi.
Ar, K. (1966). Münazara. Silahlı Kuvvetler Akademisi. İstanbul.
Stephen D. S.ve Preskill, S. (2005). Discussion as a Way of Teaching: Tools and Techniques for Democratic Classrooms. Josey – Bass Press. (USA).

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 100
TOPLAM 1 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describes the basic concepts related to the field and defines the concepts related to it.
4
2
Classifies current developments in the field of Media and Communication.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discusses issues related with Media and Communication.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By graduating from this department student relates between concepts, topics and techniques in the field of media and communication.
4
2
Discusses the solutions of problems related to the field.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies the techniques and solutions in the field of Media and Communication to the problems encountered in the media sector.
4
2
Changes the existing solutions for academic and sectoral problems in the field of Media and Communication in accordance with current needs.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies independent working methods related with Media and Communication field.
5
2
Manages teamworks related with his / her field.
5
3
Relates between different interdisciplinary methods and the ones in his/her field.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compares whether the concepts and techniques in the field of Media and Communication are up-to-date and analyze whether these concepts and techniques are applicable.
3
2
Summarizes the literature in his/her field.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Produces methods and solutions for other representatives of Media and Communication field.
4
2
Organizes group studies in his/her field.
3
3
Explains thoughts in interpersonal discussions about the field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Produces new information and techniques about his/her field.
3
2
Predicts the future developments and problems in his/her field.
3
3
Examines the results of studies related with Media and Communication field.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 5 50
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 179
Total Workload of the Course Unit 179
Workload (h) / 25.5 7
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0