Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MAT114 | MATHEMATICS | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. ORHAN İŞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere matematikle ilgili temel kavramları hakkında bilgi verilmesi ve matematiğin öneminin ve analitik düşünce kavramının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders, doğal sayılar kümesi, tamsayılar kümesi, rasyonel sayılar kümesi, gerçel sayılar kümesi ve özellikleri, İkinci dereceden denklem ve eşitsizlikler, doğrunun analitik incelenmesi, çemberin analitik incelenmesi ve ilgili uygulamalar, fonksiyon kavramı, polinomlar, rasyonel fonksiyonlar, trigonometrik fonksiyonlar, hiperbolik fonksiyonlar, üstel ve logaritmik fonksiyonlar ve bunların terslerinden oluşan elemanter fonksiyonlar, fonksiyonların grafikleri, Tümevarım ilkesi, toplam ve çarpım sembolü özellikleri, dizi ve serilerle ilgili temel kavramlar, karmaşık sayılar ve özellikleri konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ekonomik problemlerin matematiksel modellerini kurar. |
Matematiksel kullanım ve iktisadi çözümleme arasındaki bağlantıyı değerlendirir. |
Matematik teknikleri iktisadi problemlere uygular. |
İktisat uygulamaları için gerekli değişkenleri analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Kümeler ve Küme İşlemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Kitap okuma | Sayı Kümeleri, Aralık Kavramı, Mutlak Değer | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Kitap okuma | Polinom Fonksiyonunun Tanımı, Birinci Dereceden Polinom Fonksiyonlarının İncelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Kitap okuma | İkinci Dereceden Polinom Fonksiyonlarının İncelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Kitap okuma | Birinci Dereceden ve İkinci Dereceden Eşitsizliklerin Çözümü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Kitap okuma | Üstel ve Logaritmik Fonksiyonlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Kitap okuma | Üstel ve Logaritmik Fonksiyonların Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Limit ve Süreklilik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Kitap okuma | Türev Kavramı ve Türevin Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Kitap okuma | Matrisler ve Matris Üzerinde Yapılan İşlemler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Kitap okuma | Doğrusal Denklem Sistemlerinin Çözümü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Kitap okuma | Çok Değişkenli Fonksiyonlar, Kısmi Türev | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Kitap okuma | Türev Piyasa Dengesi, Başabaş Analizi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Kitap okuma | Marjinal Analiz ve Esneklik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
1.Mehmet PEKKAYA, İşletme ve İktisat için Genel Matematik ve Matematiksel Yöntemler, Ekin Basım Yayın, İstanbul 2014. |
2.Keith DEVLIN, Introduction to Mathematical Thinking, First Published, CA July 2012. |
3.Prof. Dr. Sinan Çevik, Öğr. Gör. Engin Bozacı, Genel Matematik I, 7. Basım, Nobel, 2012 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret the basic concepts, theories and approaches of business information management, programming and management information systems.
|
4 | |||||
2 |
Explain concepts related to field by associating them with information systems and programming languages.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain current information about the field with information and communication theories.
|
4 | |||||
2 |
Relate the information and facts about his/her field with other areas of social sciences.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare the technical infrastructure and content of information management in businesses.
|
4 | |||||
2 |
Integrate the theoretical knowledge about the field into today's technology
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the programming languages for the functioning of business.
|
2 | |||||
2 |
Interpret the theoretical and practical information they obtained in their field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fulfill his/her duties and responsibilities related to the solution of problems arising in enterprises.
|
5 | |||||
2 |
Conducts projects related with his/her field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate the technical information and approaches about his/her field to business management information processes.
|
4 | |||||
2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cooperates with stakeholders in order to generate new ideas.
|
4 | |||||
2 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
4 | |||||
2 |
Write programs by using the programming languages related with his/her field.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |