TR EN

MEDIA ANALYSE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YEM318 MEDIA ANALYSE 5 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇETİN ÖZTÜRK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; medyayı tarihsel, toplumsal, ekonomik ve kültürel açılardan ele alıp medya metinlerinin doğru biçimde incelenmesini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği medya metinlerinin görsel ve işitsel olarak analizi, söylem analizi, göstergebilim konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Medyayı analiz etme yöntemlerini açıklayabilme
Medyanın işlevini tarihsel, kültürel ve toplumsal açıdan yorumlayabilme
Analiz yöntemlerini yazılı ve görsel medya metinlerine uygulayabilme
Medyanın kültürel inşa üretimini eleştirebilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma Ders hakkında genel bilgilendirme, medya kavramının tartışılması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Kitap Okuma, Literatür Tarama Analiz Yöntemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Kitap Okuma, Literatür Tarama Frankfurt Okulu ve Kültürel Çalışmalar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Kitap Okuma, Literatür Tarama İngiliz Kültürel Çalışmalar Okulu Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Kitap Okuma, Literatür Tarama Yapısökümcülük Anlatım, Örneklerle Gösterme
6 Kitap Okuma, Literatür Tarama, Yazılı Örneklerden Faydalanma Michel Foucault, Jacques Derrida, Jean Baudrillard: Bir metni parçalarına ayırmak Anlatım, Örneklerle Gösterme
7 Kitap Okuma, Literatür Tarama, Yazılı Örneklerden Faydalanma İçerik Analizi Anlatım, Örneklerle Gösterme
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma, Literatür Tarama, Yazılı Örneklerden Faydalanma İçerik Analizi Anlatım, Örneklerle Gösterme
10 Kitap Okuma, Literatür Tarama, Yazılı Örneklerden Faydalanma Söylem Analizi Anlatım, Örneklerle Gösterme
11 Kitap Okuma, Literatür Tarama, Yazılı Örneklerden Faydalanma Söylem Analizi Anlatım, Örneklerle Gösterme
12 Kitap Okuma, Literatür Tarama, Yazılı Örneklerden Faydalanma Eleştirel Söylem Analizi, Norman Fairclough’un Söylem Analizi Anlatım, Örneklerle Gösterme
13 Kitap Okuma, Literatür Tarama, Yazılı Örneklerden Faydalanma Teun Van Dijk’in Söylem Analiz Yöntemi Anlatım, Örneklerle Gösterme
14 Kitap Okuma, Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Faydalanma Medyanın Ekonomi Politik Çözümlenmesi Anlatım, Örneklerle Gösterme, Tartışma
15 Kitap Okuma, Literatür Tarama, Yazılı ve Görsel Örneklerden Faydalanma Bir Medya Kuruluşunun Tüm Boyutları ile Ele Alınışı Anlatım, Örneklerle Gösterme, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gültekin B., Göksel A. B. (2008). Medya Analizleri. Ankara: Nobel Akademik Yayınclık
Foucault M. (1993). Bu Bir Pipo Değildir. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Erdem. B. K. (2014) Doğu – Batı İkilemi Bağlamında El Cezire. İstanbul: Vadi Yayınları
Network (1976) Dir. Siydney Lumet

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
2
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
3
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the traditional media and new media economic policies.
2
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
3
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare web pages with CSS codes.
2
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
3
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
4
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Review local and foreign studies in the field of New Media. Creates innovative works in his/her field.
2
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
2
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software". Produce various software products for different sectors.
2
Design using new architectures of big data processing systems.
3
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 40 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 182
Total Workload of the Course Unit 182
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0