TR EN

IT LAW PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YEM213 IT LAW 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı Yeni Medya bölümü öğrencilerinin bilişim hukukuna ilişkin temel kavramları ve ilkeleri tanımlayabilmesi, bilişim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte ortaya çıkan hukuki sorunları değerlendirebilmesi, bilişim alanında işlenen suçlar ve bunlara karşı alınması gereken önlemler konusunda bilgi sahibi olmasıdır.
Contents of the Course Unit: Bilişim Hukukuna ilişkin güncel gelişmeler, konu hakkındaki ulusal ve uluslararası yargı kararları, emsal teşkil eden olaylar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bilişim alanını kapsayan yasa maddelerini ezberler.
Bilişim alanında gerçekleşen gelişmeleri yorumlar.
Bilişim Hukukunun kapsamına giren hususları edindiği bilgiler ışığında değerlendirir.
Bilgi teknolojileri alanında ortaya çıkabilecek uyuşmazlıklarda ve hak ihlallerinde ne gibi yöntemlerin takip edilmesi gerektiğini tartışır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma Bilişim kavramı ve tanımı Anlatım
2 Kitap Okuma Bilişim Hukuku nedir, hangi alanları kapsar? Anlatım
3 Kitap Okuma Bilişim Hukukunun temel kavramları Anlatım
4 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Örneklerden Faydalanma Bilişim alanında özgürlük ve özgürlüğün sınırlılıkları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Örneklerden Faydalanma İnternette kişilik haklarının ihlali Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Örneklerden Faydalanma Fikri haklar ve bu hakların korunması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Örneklerden Faydalanma Bilişim suçları ve güncel örnekler Anlatım, Örneklerden Yararlanma
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma, Yazılı ve Görsel Örneklerden Faydalanma Türk Ceza Kanunu’nda yer alan bilişim suçlarıyla ilgili maddelerin incelenmesi Anlatım, Örneklerden Yararlanma
10 Yazılı ve Görsel Örneklerden Faydalanma E- ticaretin güvenlik teknolojisi Anlatım
11 Yazılı ve Görsel Örneklerden Faydalanma Elektronik Sözleşmeler Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanma
12 Yazılı ve Görsel Örneklerden Faydalanma İnternette kişisel verilerin korunması Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanma
13 Yazılı ve Görsel Örneklerden Faydalanma İnternette kişisel verilerin korunması Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanma
14 Yazılı ve Görsel Örneklerden Faydalanma Uluslararası hukukta bilişim suçları ve emsal teşkil eden durumlar Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanma
15 Yazılı ve Görsel Örneklerden Faydalanma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Dülger M. V. (2015). Bilişim Suçları ve İnternet İletişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık, Ankara
Turan M. (2016). Bilişim Hukuku. Seçkin Yayıncılık. Ankara
Aydın E. D. (1992). Bilişim Suçları ve Hukukuna Giriş. İstanbul: Doruk Yayınları
Uyarer S. G. (2020). Kişisel Verilerin Korunması. Ankara: Seçkin Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
0
2
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
1
3
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the traditional media and new media economic policies.
2
2
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
3
3
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare web pages with CSS codes.
0
2
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
0
3
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
3
4
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Review local and foreign studies in the field of New Media. Creates innovative works in his/her field.
1
2
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
2
2
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software". Produce various software products for different sectors.
0
2
Design using new architectures of big data processing systems.
0
3
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 40 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 159
Total Workload of the Course Unit 159
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0