TR EN

USER EXPERIENCE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YEM309 USER EXPERIENCE 5 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AHMET SİNAV
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders; Bilgi teknolojilerinin ilerlemesiyle birlikte değişim ve gelişim süreçlerinde olan medya sektörü için kullanıcılara yönelik fikir ve projeler üretilmesini amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini; mobil uygulamalar, akıllı cihazlar, kullanıcı merkezli tasarım, interaktif web tasarımları oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bilgi mimarisi ve kavramlarını açıklayabilme
Kullanıcı deneyimi tasarımını anlayabilme
Herhangi bir sektörde kullanıcılara yönelik ihtiyaçların karşılanması noktasında bilgi teknolojisi ürünlerini kullanabilme
Bulunduğu alandaki mevcut şartları gelişen teknolojilere ayak uyduracak şekilde geliştirebilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Kullanıcı Deneyimi ile Tasarım Anlatım, Soru Cevap
2 Literatür Tarama Bilgisayar Bilimleri Anlatım, Soru Cevap
3 Literatür Tarama İnsan Merkezli Hesaplama ve İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Anlatım, Soru Cevap
4 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma Bilgisayar ara yüzleri için grafik tasarım Anlatım, Soru Cevap, Uygulama ile Gösterme
5 Literatür Tarama Kullanıcı Deneyimi, Senaryolar Anlatım, Soru Cevap
6 Literatür Tarama Bilgi Mimarisi Tasarım Teknikleri Anlatım, Soru Cevap
7 Literatür Tarama Bilgi Mimarisi Tasarım Teknikleri Anlatım, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Kullanıcı Deneyimi odak grupları Anlatım, Soru Cevap
10 Literatür Tarama Tasarım yöntemleri Anlatım, Soru Cevap
11 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma Prototipleme araçları Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanarak Öğretme
12 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma Küçük ekranlar için tasarım Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanarak Öğretme
13 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma Duyarlı tasarım Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanarak Öğretme
14 Literatür Tarama, Görsel Kaynaklardan Yararlanma Diğer ara yüzler (işitsel arayüzler, jest arayüzleri) Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanarak Öğretme
15 Uygulama Üzerinde Gösterme Workshop Göstererek Öğretme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Garrett J. J. (2010). The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond. San Francisco: New Riders Publishing
Morville P., Rosenfeld L. (2006). Information Architecture for the World Wide Web: Designing Large-Scale Web Sites. California: O’Reilly,
Dirsehan T. (2012). Müşteri Deneyimi Tasarımı ve Yönetimi. İstanbul: Hiperlink
Varnalı K. (2017). Müşteri Deneyimi: Tasarım, Yönetim, Dönüşüm. İstanbul: Mediacat Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
1
2
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
1
3
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the traditional media and new media economic policies.
1
2
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
1
3
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare web pages with CSS codes.
3
2
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
4
3
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
2
4
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Review local and foreign studies in the field of New Media. Creates innovative works in his/her field.
2
2
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
3
2
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software". Produce various software products for different sectors.
4
2
Design using new architectures of big data processing systems.
4
3
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 42 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 40 40
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 204
Total Workload of the Course Unit 204
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0