TR EN

VIDEO AND SOUND EDITING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YEM332 VIDEO AND SOUND EDITING 6 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Ders kapsamında film, reklam ve genel olarak video içerik üretimlerinde kullanılan ses ve görüntü kurgulanmasının öğretilmesi; Öğrenciye elde edilen ham ses ve görüntünün video edit programlarında işlenerek daha kullanılır hale getirme becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini görüntü ve ses kurgulama programları, adobe premier, ses ve görüntü kurgu teorileri oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kurgunun temel kuramlarını listeleyebilme
Görüntü ve ses kurgu programlarını tanıma
Medya kuruluşlarının içeriklerini görüntü ve ses açısından eleştirebilme
Çekeceği görüntülerin görüntü ve ses kurgusunu gerçekleştirerek özgün içerikler yaratabilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ön Hazırlık Bulunmamaktadır Tanışma / Ders içeriği ve İşlenişi Hakkında Bilgilendirme Sözlü anlatım
2 Kaynaklardan okumalar Kavramsal Olarak Kurgu / Kurgu Aşamaları / Kurgu ile Montaj Farkı / Kurgucu Ne İş yapar? Teorik anlatım / Örnekler izleme
3 Verilen örnek filmler ve videoların izlenmesi Kesme (Cut) Nedir? / Kesmenin Nedenleri-Anlamları-Türleri / Diğer Geçiş (Transition) Türleri Teorik anlatım / Örnekler izleme
4 Verilen örnek filmler ve videoların izlenmesi Kurgu (Video Edit) Uygulamasına Giriş - I / Adobe Premiere Proje Oluşturma ve Arayüzü Tanıma Uygulamalı Anlatım
5 Verilen örnek filmler ve videoların izlenmesi Kurgu (Video Edit) Uygulamasına Giriş - II / Adobe Premiere Temel Kurgu Komutları ve Araçları Uygulamalı Anlatım
6 Verilen örnek filmler ve videoların izlenmesi Kurguda Devamlılık / Görünmez Kesmeler - Kesmeyi Gizlemek Teorik Anlatım / Uygulamalı Anlatım
7 Verilen örnek filmler ve videoların izlenmesi Kurguda Teknik Sınırlılıklar ve Tercihler / Hareket - Yön - Aks Kurallarına Göre Kurgulama Teorik anlatım / Örnekler izleme
8 - ARA SINAV -
9 Verilen örnek filmler ve videoların izlenmesi Kurgu (Video Edit) Uygulaması Örnek Çalışma - I / Verilen Ham Görüntüleri İzleme ve Kaba Kurgu Oluşturma Uygulamalı Anlatım
10 Verilen örnek filmler ve videoların izlenmesi Kurgu (Video Edit) Uygulaması Örnek Çalışma - II / Kaba Kurgudan İnce Kurguya Geçiş Uygulamalı Anlatım
11 Kaynaklardan okumalar Kurguda Dramatik Faktörler ve Tercihler / Murch'ın Altı Kuralı / Bilgi ve Motivasyon Teorik anlatım / Örnekler izleme
12 Kaynaklardan okumalar Kurguda Ritm / Kompozisyon, Grafik ve Süre Bağlamında Ritm Kavramı Teorik anlatım / Örnekler izleme
13 Verilen örnek filmler ve videoların izlenmesi Kurgu (Video Edit) Uygulaması Ses Kurgusu - I / Ses Kanallarının Kullanımı / Temel Ses Kontrolleri Uygulamalı Anlatım
14 Verilen örnek filmler ve videoların izlenmesi Kurgu (Video Edit) Uygulaması Ses Kurgusu - II / Görüntü ve Ses Birilikteliği / Ses Köprüsü Oluşturma / J ve L Kesme Uygulamaları Örnekler izleme / Uygulamalı Anlatım
15 Verilen örnek filmler ve videoların izlenmesi Kurgu (Video Edit) Uygulamasında Proje Sonlandırma / Görüntünün Kilitlenmesi ve Export-Çıkış İşlemleri / Video Formatları-Codec Dosyaları Uygulamalı Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

"Göz Kırparken" Murch, Walter; Jules Verne Yayınevi; 2019
"Filmin Dili: Kurgu" Toprak, Murat; Kalkedon Yayınevi; 2013
"FINE CUTS / The Art of European Film Editing" Crittenden, Roger; Focal Press; 2006

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
1
2
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
1
3
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Compare the traditional media and new media economic policies.
2
2
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
2
3
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare web pages with CSS codes.
1
2
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
5
3
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
2
4
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Review local and foreign studies in the field of New Media. Creates innovative works in his/her field.
3
2
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
1
2
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software". Produce various software products for different sectors.
2
2
Design using new architectures of big data processing systems.
1
3
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 26 26
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 30 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 1 26 26
TOPLAM 32 0 204
Total Workload of the Course Unit 204
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0