TR EN

AIRLINE MARKETING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HYM418 AIRLINE MARKETING 8 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: havayolu işletmelerinde pazar kavramı, pazarlamanın önemi ve havayolu taşımacılığında pazarlama ihtiyacı gibi konular hakkında teorik bilgi kazandırılması ve bu bilgilerin kullanılarak havayolu işletmeleri için pazar kaynakları ve havayolu taşımacılığındaki pazarlama sorunları gibi konular üzerinde çözüm yolları geliştirilip, analizler yapılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Pazarlamanın Temel Kavram Ve Konuları İle Başlayarak, Havayolu İşletmeleri İçin Pazar, Pazarlama Stratejileri; Havayolu Pazarlamasında Fiyatlandırma Konusunda Karşılaşılan Sorunlar, Dağıtım Sistemleri, Havayolu İşletmelerinde Satış: Reklam Ve Tutundurma Politikaları Gibi Konular Oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Pazarlama Ve Havayolu Pazarlaması İle İlgili Temel Kavramları Tanımlar.
Pazarlama Stratejisi Oluştururken Göz Önünde Bulundurulması Gereken İç Ve Dış Faktörleri Açıklar.
Reklam, Tanıtım, Markalaşma ve Müşteri Sadakati Arasındaki Bağlantıları Değerlendirir.
Farklı Havayolu İşletmelerindeki Çeşitli Pazarlama Sorunlarına Örnek olaylar üzerinden Çözüm Geliştirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitaptan ilgili bölümün okunması Pazarlama, Hizmet Kavramları Ve Hava Taşımacılığı Hizmetleri İçin Pazar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
2 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havayolu Sektörü Pazarlama Çevresi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
3 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havayolu İşletmelerinde Rekabet Stratejileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
4 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havayolu Pazarlamasında Ürün Ve Marka Yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
5 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havayolu Pazarlamasında Ürün Ve Marka Yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
6 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havayolu Pazarlamasında Ürün Ve Marka Yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
7 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havayolu Pazarında Fiyatlama Ve Gelir Yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
8 - ARA SINAV -
9 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havayolu Pazarında Fiyatlama Ve Gelir Yönetimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
10 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havayolu Pazarlamasında Dağıtım Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
11 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havayolu Pazarlamasında Tutundurma Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
12 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havayolu Sektöründe İlişkisel Pazarlama, Müşteri Değeri Ve Müşteri Sadakati Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
13 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havayolu Sektöründe İlişkisel Pazarlama, Müşteri Değeri Ve Müşteri Sadakati Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
14 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havayolu Taşımacılığında Yeni Gelişmeler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
15 Kitaptan ilgili bölümün okunması Havayolu Pazarlamasının Geleceği Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Stephen Shaw, (2007), Airline Marketing and Mangement, Sixth Edition, Ashgate Publishing Company
Zeliha Eser ve Özlem Atalık, (2016), Havayolu Pazarlaması, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
Sevgi Ayşe Öztürk, (2013) Hizmet Pazarlaması, 14. Baskı, Ekin Basım Yayın
Ambrose, S., & Waguespack, B. (2021). Fundamentals of Airline Marketing. Routledge.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the historical development process of Aviation Management
2
2
Use computer programs related to Aviation Transportation
0
3
Define basic concepts related with aviation management.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
4
2
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
5
3
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
4
4
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage operational activities related to the airline.
4
2
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
4
2
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
5
3
Cooperate with stakeholders related to air transport.
5
4
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
4
5
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Execute a study in his/her field independently.
5
2
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
5
2
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
5
2
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
5
3
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 55 0 174
Total Workload of the Course Unit 174
Workload (h) / 25.5 6,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0