TR EN

INTRODUCTION TO BUSINESS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ISL112 INTRODUCTION TO BUSINESS 2 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, İşletme fonksiyonlarının rolünü, sorumluluklarını ve bir işletmenin işleyişini tanımlama, işletme prensiplerini ve uygulamalarını kullanabilme ve kurumsal sosyal sorumluluk ve ahlak konusunda farkındalık sağlayarak bu hususları sürdürebilirlik açısından yorumlayabilme yetisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Bir işletmenin temel fonksiyonlarından strateji, pazarlama, insan kaynakları, finans konuları dersin içeriğini oluşturacaktır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bir işletmenin rolünü ve temel fonksiyonlarını açıklar.
Bir şirketin güçlü ve gelişmesi gereken yönlerini ve büyüme stratejilerini açıklar
Sürdürebilirlik çerçevesinde şirketlerin sosyal sorumluluklarının ve iç ve dış paydaşların çıkarlarını yorumlar
İşletme fonksiyonlarının (strateji, pazarlama, insan kaynakları, finans vb.) rollerini ve sorumluluklarını özetler

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Bölümü Okuma İşletmeyle ilgili temel kavramlar ve diğer bilimlerle ilişkisi Ders anlatım ve tartışma
2 Kitap Bölümü Okuma İşletmelerin sınıflandırılması, Ders anlatım ve tartışma
3 Kitap Bölümü Okuma İşletmenin kuruluşu, planlaması, kuruluş yeri seçimi ve kuruluş analizi Ders anlatım ve tartışma
4 Kitap Bölümü Okuma İşletmenin fonksiyonları: Yönetim Fonksiyonu Ders anlatım ve tartışma
5 Kitap Bölümü Okuma İşletmenin fonksiyonları: Yönetim Fonksiyonu Ders anlatım ve tartışma
6 Kitap Bölümü Okuma İşletmenin fonksiyonları: Üretim Fonksiyonu Ders anlatım ve tartışma
7 Kitap Bölümü Okuma İşletmenin Fonksiyonları: Pazarlama Fonksiyonu Ders anlatım ve tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Bölümü Okuma Konu tekrarı ve örnek çalışmalar Ders anlatım ve tartışma
10 Kitap Bölümü Okuma İşletmenin Fonksiyonları: Finans Fonksiyonu Ders anlatım ve tartışma
11 Kitap Bölümü Okuma İşletmenin Fonksiyonları: Muhasebe Fonksiyonu Ders anlatım ve tartışma
12 Kitap Bölümü Okuma İşletmenin Fonksiyonları: Halkla İlişkiler Fonksiyonu Ders anlatım ve tartışma
13 Kitap Bölümü Okuma İşletmenin Fonksiyonları: Yönetim Bilişim Sistemleri Ders anlatım ve tartışma
14 Kitap Bölümü Okuma İşletmenin Fonksiyonları: İnsan Kaynakları Yönetimi Fonksiyonu Ders anlatım ve tartışma
15 Kitap Bölümü Okuma İşletmelerde Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Sürdürülebilirlik Ders anlatım ve tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Lee G. Bolman, Terence E. Deal (2013). Organizasyonları Yeniden Yapılandırmak Çev. A. Aypay, A. Tanrıöğen, Seçkin| İşletme & Finans Yayıncılık, 4. Bsk. Ankara.
Gumus, I. (2017), GenelIsletme, Istanbul GelisimUniversitesi Publications, Istanbul
Kamil Yazıcı (2002). İşletme Bilimine Giriş, Akademi Kitabevi, 2. Bsk. Trabzon.
Tamer Koçel (2003). İşletme Yöneticiliği, Beta Yayın Dağıtım A.Ş. 9. Bsk. İstanbul.
Stimpson, P., & Smith, A. (2015). Business Management Coursebook. Cambridge University Press.
Öz-Alp, Ş., Timur, N., Koçel, T., Geylan, R., & Odabaşı, Y. (2000). Genel İşletme. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the historical development process of Aviation Management
1
2
Use computer programs related to Aviation Transportation
1
3
Define basic concepts related with aviation management.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
1
2
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
5
3
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
1
4
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage operational activities related to the airline.
1
2
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
1
2
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
5
3
Cooperate with stakeholders related to air transport.
1
4
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
1
5
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Execute a study in his/her field independently.
1
2
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
4
2
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
2
2
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
5
3
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 14 2 28
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 60 0 148
Total Workload of the Course Unit 148
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0