Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ISL112 | INTRODUCTION TO BUSINESS | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, İşletme fonksiyonlarının rolünü, sorumluluklarını ve bir işletmenin işleyişini tanımlama, işletme prensiplerini ve uygulamalarını kullanabilme ve kurumsal sosyal sorumluluk ve ahlak konusunda farkındalık sağlayarak bu hususları sürdürebilirlik açısından yorumlayabilme yetisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bir işletmenin temel fonksiyonlarından strateji, pazarlama, insan kaynakları, finans konuları dersin içeriğini oluşturacaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bir işletmenin rolünü ve temel fonksiyonlarını açıklar. |
Bir şirketin güçlü ve gelişmesi gereken yönlerini ve büyüme stratejilerini açıklar |
Sürdürebilirlik çerçevesinde şirketlerin sosyal sorumluluklarının ve iç ve dış paydaşların çıkarlarını yorumlar |
İşletme fonksiyonlarının (strateji, pazarlama, insan kaynakları, finans vb.) rollerini ve sorumluluklarını özetler |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap Bölümü Okuma | İşletmeyle ilgili temel kavramlar ve diğer bilimlerle ilişkisi | Ders anlatım ve tartışma |
2 | Kitap Bölümü Okuma | İşletmelerin sınıflandırılması, | Ders anlatım ve tartışma |
3 | Kitap Bölümü Okuma | İşletmenin kuruluşu, planlaması, kuruluş yeri seçimi ve kuruluş analizi | Ders anlatım ve tartışma |
4 | Kitap Bölümü Okuma | İşletmenin fonksiyonları: Yönetim Fonksiyonu | Ders anlatım ve tartışma |
5 | Kitap Bölümü Okuma | İşletmenin fonksiyonları: Yönetim Fonksiyonu | Ders anlatım ve tartışma |
6 | Kitap Bölümü Okuma | İşletmenin fonksiyonları: Üretim Fonksiyonu | Ders anlatım ve tartışma |
7 | Kitap Bölümü Okuma | İşletmenin Fonksiyonları: Pazarlama Fonksiyonu | Ders anlatım ve tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Bölümü Okuma | Konu tekrarı ve örnek çalışmalar | Ders anlatım ve tartışma |
10 | Kitap Bölümü Okuma | İşletmenin Fonksiyonları: Finans Fonksiyonu | Ders anlatım ve tartışma |
11 | Kitap Bölümü Okuma | İşletmenin Fonksiyonları: Muhasebe Fonksiyonu | Ders anlatım ve tartışma |
12 | Kitap Bölümü Okuma | İşletmenin Fonksiyonları: Halkla İlişkiler Fonksiyonu | Ders anlatım ve tartışma |
13 | Kitap Bölümü Okuma | İşletmenin Fonksiyonları: Yönetim Bilişim Sistemleri | Ders anlatım ve tartışma |
14 | Kitap Bölümü Okuma | İşletmenin Fonksiyonları: İnsan Kaynakları Yönetimi Fonksiyonu | Ders anlatım ve tartışma |
15 | Kitap Bölümü Okuma | İşletmelerde Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Sürdürülebilirlik | Ders anlatım ve tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Lee G. Bolman, Terence E. Deal (2013). Organizasyonları Yeniden Yapılandırmak Çev. A. Aypay, A. Tanrıöğen, Seçkin| İşletme & Finans Yayıncılık, 4. Bsk. Ankara. |
Gumus, I. (2017), GenelIsletme, Istanbul GelisimUniversitesi Publications, Istanbul |
Kamil Yazıcı (2002). İşletme Bilimine Giriş, Akademi Kitabevi, 2. Bsk. Trabzon. |
Tamer Koçel (2003). İşletme Yöneticiliği, Beta Yayın Dağıtım A.Ş. 9. Bsk. İstanbul. |
Stimpson, P., & Smith, A. (2015). Business Management Coursebook. Cambridge University Press. |
Öz-Alp, Ş., Timur, N., Koçel, T., Geylan, R., & Odabaşı, Y. (2000). Genel İşletme. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the historical development process of Aviation Management
|
1 | |||||
2 |
Use computer programs related to Aviation Transportation
|
1 | |||||
3 |
Define basic concepts related with aviation management.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
1 | |||||
2 |
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
|
5 | |||||
3 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
|
1 | |||||
4 |
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage operational activities related to the airline.
|
1 | |||||
2 |
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
|
1 | |||||
2 |
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
|
5 | |||||
3 |
Cooperate with stakeholders related to air transport.
|
1 | |||||
4 |
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
|
1 | |||||
5 |
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Execute a study in his/her field independently.
|
1 | |||||
2 |
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
|
4 | |||||
2 |
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
|
2 | |||||
2 |
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
|
5 | |||||
3 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 14 | 2 | 28 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 60 | 0 | 148 |
Total Workload of the Course Unit | 148 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |