TR EN

AIRLINE MANAGEMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
AVM401 AIRLINE MANAGEMENT 7 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HABİBE GÜNGÖR
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi OĞUZ YILDIZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bölüm vizyon ve misyonuna uygun olarak, havayolları işletmeciliğine giriş yapmak, havayolu işletmeciliği konusunda öğrencilerin bilgi ve beceri seviyelerini arttırmak hedeflenmektedir.
Contents of the Course Unit: Havayolu endüstrisinin tanımı yapılacaktır, havayolları endüstrisinin işletme fonksiyonları açısından tanımı ve buna bağlı olarak gerekli açılımlar yapılacaktır, aralarındaki ilişki irdelenecektir, havayolu fiyatlama stratejileri üzerinde durulacaktır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Uluslararası havayolu yönetim yaklaşımlarını tanımlar.
Havacılık sektöründe insan kaynağının önemini açıklar.
Rekabette takım çalışması, toplam kalite ve etkin iletişimin önemini tartışır.
Havayolu yönetiminde ulusal/uluslararası organizasyonlar ve yasal düzenlemelerin önemini tanımlar.
Ulusal ve uluslararası havayolu yönetim uygulamalarını karşılaştırarak açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuya yönelik internet araştırması Havayolu taşıyıcılarının ekonomik özellikleri Görsel destekli düz anlatım
2 Konuya yönelik internet araştırması Havayolu taşıyıcılarının ekonomik özellikleri Görsel destekli düz anlatım
3 Konuya yönelik internet araştırması Havayolu yönetimi ve organizasyonu Görsel destekli düz anlatım
4 Konuya yönelik internet araştırması Havayolu yolcu pazarlaması Görsel destekli düz anlatım
5 Konuya yönelik internet araştırması Havayolu yolcu tahmin yöntemleri Görsel destekli düz anlatım
6 Konuya yönelik internet araştırması Havayolu yolcu tahmin yöntemleri Görsel destekli düz anlatım
7 Konuya yönelik internet araştırması Havayolu bilet fiyatlaması Görsel destekli düz anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Konuya yönelik internet araştırması Havayolu bilet fiyatlaması Görsel destekli düz anlatım
10 Konuya yönelik internet araştırması Havayolu tarifelerinin belirlenmesi Görsel destekli düz anlatım
11 Konuya yönelik internet araştırması Havayolu işletmelerinde reklam Görsel destekli düz anlatım
12 Konuya yönelik internet araştırması Havayolu işletmelerinde reklam Görsel destekli düz anlatım
13 Konuya yönelik internet araştırması Havayolu İşletmelerinin Tanıtımı Görsel destekli düz anlatım
14 Konuya yönelik internet araştırması JAR-OPS Ticari hava taşımacılığı Görsel destekli düz anlatım
15 Konuya yönelik internet araştırması JAR-OPS Ticari hava taşımacılığı Görsel destekli düz anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gerede E.,Sarıhan A.E., Battal Ü., Demirci A:E, Havayolu Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayınları
Shaw S.,Airline Marketing and Management
Bijan Vasigh, Ken Fleming, Thomas Tacker - Introduction to Air Transport Economics_ From Theory to Applications (2013, Ashgate Publishing)
Rigas Doganis - Flying Off Course_ The Economics of International Airlines 3rd Edition (2002)
Wensveen, J. G. - Air transportation _ a management perspective (2016).
Nigel Halpern, Anne Graham - The Routledge Companion to Air Transport Management-Routledge (2018)
Peter Belobaba, Amedeo Odoni, Cynthia Barnhart - The Global Airline Industry (2015, Wiley)

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the historical development process of Aviation Management.
1
2
Use computer programs related to Aviation Transportation.
1
3
Define basic concepts related with aviation management.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
2
2
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
3
3
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
2
4
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage operational activities related to the airline.
4
2
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
3
2
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
3
3
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
5
4
Cooperate with stakeholders related to air transport.
5
5
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Execute a study in his/her field independently.
4
2
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
3
2
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
4
2
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
4
3
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 55 0 174
Total Workload of the Course Unit 174
Workload (h) / 25.5 6,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0