Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ISL213 |
STATISTICS |
3 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi SERKAN ÇAKMAK |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı; istatistiki verileri derleme, bu verileri kullanma, problem çözme ve değerlendirmeyi sağlayacak bilgi birikiminin öğrenciye kazandırılmasıdır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği, temel istatistik kavramlarının tanıtılması, Merkezi eğilim ölçüleri, değişkenlik ölçüleri, olasılık ve olasılık hesaplama, kesikli ve sürekli dağılımlar, binom ve poisson dağılımları normal dağılım ve sürekli normal dağılım yöntem ve uygulamalarını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İstatistiğin temel kavramlarını tanımlar. (Define) (Bloom's 1) |
Regresyon analizinde bağımlı ve bağımsız değişkeni tanımlar. (Define) (Bloom's 1) |
Verilen seriye ait Frekans Dağılımı Tablosunu oluşturur. (Create) (Bloom's 6) |
Seriye ait merkezi eğilim ölçülerini hesaplayabilir. (Calculate) (Bloom's 2) |
Seriye ait merkezi dağılım ölçülerini hesaplayabilir ve yorumlayabilir. (Calculate) (Bloom's 2) & (interpret) (Bloom's 5) |
Z-tablosunu okuyup olasılık değerlerini hesaplayabilir. (Calculate) (Bloom's 2) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür okuması, ödev |
Saymanın temel ilkesi, Faktoriyel, Permutasyon |
Anlatım, Soru çözümü |
2 |
Literatür okuması, ödev |
Kombinasyon, Olasılık |
Anlatım, Soru çözümü |
3 |
Literatür okuması, ödev |
Koşullu Olasılık, Bayes Teoremi |
Anlatım, Soru çözümü |
4 |
Literatür okuması, ödev |
İstatistik Temel Kavramları, Büyük Sayılar Kanunu |
Anlatım, Soru çözümü |
5 |
Literatür okuması, ödev |
Tablolar, Serilerde Frekans Dağılımları, Kümülatif, Kontenjans Tablosu |
Anlatım, Soru çözümü |
6 |
Literatür okuması, ödev |
Merkezi Eğilim Ölçüleri, Aritmetik Ortalama |
Anlatım, Soru çözümü |
7 |
Literatür okuması, ödev |
Merkezi eğilim ölçüleri, Mod, Medyan ve Merkezi Eğilim Ölçüleri Karşılaştırması |
Anlatım, Soru çözümü |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür okuması, ödev |
Merkezi Dağılım Ölçüleri |
Anlatım, Soru çözümü |
10 |
Literatür okuması, ödev |
Rastgele Değişkenler (Kesikli(Süreksiz), Sürekli), Beklenen Değer, Varyans |
Anlatım, Soru çözümü |
11 |
Literatür okuması, ödev |
Bazı Kesikli Olasılık Dağılımları-1 (Bernoulli, Binom, Pascal, Poisson, Düzgün Dağılım)I |
Anlatım, Soru çözümü |
12 |
Literatür okuması, ödev |
Bazı Kesikli Olasılık Dağılımları-2 (Bernoulli, Binom, Pascal, Poisson, Düzgün Dağılım)I |
Anlatım, Soru çözümü |
13 |
Literatür okuması, ödev |
Normal Dağılım |
Anlatım, Soru çözümü |
14 |
Literatür okuması, ödev |
Z-Dağılım |
Anlatım, Soru çözümü |
15 |
Literatür okuması, ödev |
Normal Dağılım ile Standart Normal Dağılımın Karşılaştırılması |
Anlatım, Soru çözümü |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Spiegel, M. R., & Stephens, L. J. (2013). İstatistik. Çev: ÇELEBİOĞLU, S.), Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
Newbold, P. (2013). İşletme ve İktisat İçin İstatistik,[Çev Şenesen Ü.], 8. Basım, Literatür Ya., İstanbul. |
http://jtsa.ieu.edu.tr/ |
Fikri Akdeniz, Olasılık ve İstatistik |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of international business and trade. (Bloom 1)
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Explain business and trade functions and processes based on current scientific sources (Bloom 2).
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate internationally valid business and trade cases with the theories and concepts of other social sciences. (Bloom 2)
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has. (Bloom 2)
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business and trade for occupational practices. (Bloom 3)
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Solve individual and organizational problems in business life. (Bloom 3)
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems. (Bloom 3)
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently. (Bloom 3)
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach. (Bloom 4)
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments. (Bloom 3)
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on international business and trade to related stakeholders in written and verbal ways. (Bloom 1)
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Designs the research process in the field of business. (design) (Bloom 6)
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Conducts operations by considering the ethical values in business activities. (apply) (Bloom’s 3)
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life. (Bloom 2)
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
8 |
112 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
29 |
0 |
155 |
|
Total Workload of the Course Unit |
155 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|